شمانیوز
شما نیوز

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کی اجرا می‌شود؟

بازنشسته ها مجلس را متهم می‌کنند که از ۸ تیر ماه که لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارسال شد، نمایندگان، «قاطعانه» فوریت بررسی آن را ساقط کردند تا بررسی آن در دولت سیزدهم انجام شود

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کی اجرا می‌شود؟

 

 

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقت بیشتر نمایندگان با تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی خبر داد. این در حالی است که به تازگی حدود ۱۰۰ نماینده مجلس برای بررسی دو فوریتی این لایحه امضا جمع کرده‌اند.

در روزهای گذشته گروهی از نمایندگان مجلس برای بررسی حذف دو فوریتی لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، امضا جمع کردند. تعداد این نمایندگان ۱۰۰ نفر اعلام شد؛ در حالی که به نظر می‌رسید، بیشترِ مجلسی‌ها، موافق تصویب لایحه همسان‌سازی باشند. 

حالا «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید که من ندیدم که به طور مثال ۴۰ نماینده مجلس مخالف این لایحه باشند و هر زمان که لایحه به صحن علنی بیاید، نمایندگان «پرقدرت به آن رای می‌دهند.» 

وی همچنین به نمایندگانی که امضا جمع کرده‌اند، انتقاد می‌کند: «آن نمایندگانی که پای کار ایستاده و کار می‌کنند دنبال این نیستند که هر روز پیرامون موضوعی امضایی جمع آوری شود و این مسئله روی خروجی سایت‌ها قرار گیرد تا تبلیغی برای آن نمایندگان شود؛ لذا نامه جمع کردن با ایستادن وسط میدان متفاوت است.» 

نمایندگان، «قاطعانه» فوریت بررسی آن را ساقط کردند؟

با این حال بازنشستگان، مجلس را متهم می‌کنند که از ۸ تیر ماه که لایحه دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس ارسال شد، نمایندگان، «قاطعانه» فوریت بررسی آن را ساقط کردند تا بررسی آن در دولت سیزدهم انجام شود. 

در روزهای اخیر «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اقدام مجلس برای کنار زدن این لایحه، یادآور شد که نمایندگان تغییراتی را در آن اعمال کرده‌اند و آنطور که خبر می‌رسد، نام سازمان تامین اجتماعی در لایحه‌ای که متناسب با احوال بودجه‌ای کشور، تنظیم شده، حذف شده است. 

اهمیت لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این جهت دارای اهمیت است که تضمینی برای افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان محسوب می‌شود اما از آنجا که در لایحه‌ی ارسالی دولت دوازدهم به مجلس، پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی، دیده شده تا به قانون تبدیل شود، نمایندگان مجلس با آن مخالفت کرده‌اند. 

بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بنابر روایت‌های مختلف متفاوت است. مصطفی سالاری، مدیرعامل سابق این سازمان رقم بدهی را بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود اما کانون‌های بازنشستگان آن را تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم ارزیابی می‌کنند. بدهی دولت به تامین اجتماعی به عنوان محل اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ر م

    نمایندگان مردمی نیستند که به بازنشستگان رای بدن

  • نادر اربابی

    انشالله قانون جدید مشمول مستمری بگیران تامین اجتماعی هم بگردد.