شمانیوز
شما نیوز

یارانه

فوری: رئیس جمهور به این خانواده ها یارانه 800 هزار تومانی می دهد

بر اساس وعده رئیسی هر خانوار چهار نفره در آذر ماه باید منتظر یارانه ۸۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی باشد.

فوری: رئیس جمهور به این خانواده ها یارانه 800 هزار تومانی می دهد

به گزارش شمانیوز: بر اساس وعده رئیسی هر خانوار چهار نفره در آذر ماه باید منتظر یارانه ۸۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی باشد.یارانه نقدی اعطای کمک مالی روی یک کالا یا خدمتی است که به مردم داده می‌شود. یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی جامعه پرداخت می‌شود. یارانه‌ نقدی داخلی کشورها کمکی است که به صورت غیرمستقیم به مردم پرداخت می‌شود.

دولت یازدهم از همان ابتدا با اشاره به این استدلال که توزیع یارانه نقدی نمی‌تواند زمینه توسعه عدالت باشد و منابع مالی کافی برای ایجاد این پرداخت‌ها را ندارد، تلاش کرد تا یارانه افراد غیرنیازمند را قطع کند اما حالا با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور از پرداخت یارانه نقدی جدید در دولتش خبر داده است.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است: با توجه به توزیع یارانه‌ ها در بخش‌های مختلف آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود.

هر چند رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید یارانه نقدی تاثیری در بهبود معیشت مردم نداشته، اما آخرین اخبار حاکی از افزایش این مبلغ احتمالا تا پایان فصل پاییز است.

جزئیات پرداخت یارانه 800 تومانی

اگرچه عده‌ای معتقدند ترکیب دولت رئیسی در کنار وعده‌های انتخاباتی او احتمال محقق‌شدن تغییرات در نظام پرداخت یارانه را جدی‌تر می‌کند، اما کسری بودجه و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها همچنان محل سؤال هستند، علاوه بر اینکه براساس اظهارات پیش از انتخابات رئیسی، احتمالا باید تا پایان فصل پاییز در انتظار وقوع تحولات یارانه‌ای بمانیم.

یارانه نقدی، دومین واریزی مهر بود. این یارانه نیز براساس زمانبندی در روز بیستم مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ این یارانه نیز طی چندین سال گذشته بدون تغییر بوده، به نحوی که همه‌ی خانوار‌های مشمول مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر یک از اعضای خانواده دریافت می‌کنند.با وجود چنین روندی تاکنون دو سناریو رقم دار منتشر شده است.

اولین آن مربوط به اظهارات ابراهیم رئیسی است که برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد، اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این، جوان‌ترین وزیر کابینه دولت رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است.

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز زمزمه‌های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند. آیا دولت و مجلس یارانه‌ها را افزایش خواهند داد؟

گزارش سازمان هدفمندی یارانه

به گزارش سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور، مدیرعامل این سازمان یادآور شد؛ دراین ماه، «دهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

انتظار برای افزایش یارانه نقدی از اولین ماه دولت جدید بود. اما وعده‌ها نشان می‌دهد احتمالا از آذرماه مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند. اما مبلغ افزایش یارانه چقدر است و مشمولان یارانه چه کسانی هستند؟ هنوز جزئیات و حتی قطعیت افزایش مبلغ یارانه نقدی مشخص نیست. اما ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات وعده یارانه ۲۰۰ و ۱۵۰ هزار تومانی به دهک‌های اول تا پنجم را داده بود.

بر اساس گفته ابراهیم رئیسی، هر یک از اعضای خانوار دهک‌های اول تا سوم نفری ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند. یارانه دهک‌های چهارم و پنجم هم نفری ۱۵۰ هزار تومان است. بر اساس وعده رئیسی، هر خانوار چهار نفره در آذرماه باید منتظر یارانه ۸۰۰ تا۶۰۰ هزار تومانی باشد.

این در حالی است که اکنون رقم یارانه نقدی ماهانه نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و مجموع یارانه نقدی یک خانوار چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ققنوس

    چطوری یارانه بازپرداخت می شود چندرصد مگه می شه یارانه است یاقرض دولت