شمانیوز
شما نیوز

حقوق

جزییات جدید درخصوص حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ | حداقل حقوق کارمندان جقدر است؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تمامی تلاش دولت و مجلس بر آن است که در بودجه سال آینده رابطه منطقی بین حقوق و تورم تعریف و پیاده‌سازی شود.

جزییات جدید درخصوص حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ | حداقل حقوق کارمندان جقدر است؟

 

به گزارش شما نیوز: حقوق کارمندان دولت در روزهای اخیر با حواشی بسیاری روبرو بوده است. حقوق کارمندان، هر ساله با افزایش چند درصدی روبرو بوده است. هزینه‌های دولت به طور مستمر در حال افزایش است اما در مقابل درآمدهای محدودی دارد، یکی از این هزینه‌ها پرداخت حقوق کارمندان است که با توجه به وضعیت بودجه‌‎ای دولت امکان افزایش ندادن حقوق کارمندان وجود دارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این موضوع عنوان کرده که باید حقوق کارمندان براساس نرخ تورم تعیین شود.
«محمدرضا پورابراهیمی» در این خصوص گفته است: تمامی تلاش دولت و مجلس بر آن است که در بودجه سال آینده رابطه منطقی بین حقوق و تورم تعریف و پیاده‌سازی شود.
این نماینده مجلس گفته که طبق قانون باید رابطه منطقی بین حقوق با تورم وجود داشته باشد.

 

تورم تا پایان سال چقدر می‌شود؟

مرکز آمار ایران در گزارش مهر خود از کاهش نرخ تورم خبر داده اما این کاهش بسیار ناچیز است. تورم سالانه در پایان شهریور ۴۵٫۸ درصد بوده اما در مهر به ۴۵٫۴ درصد رسیده است.
صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱) با ۱۱/۸ درصد کاهش به ۲۷/۵ درصد می‌رسد. با این حال نباید تا پایان سال ۱۴۰۰ انتظار داشت که تورم کاهش محسوسی داشته باشد.
با فرض این که روند نزولی تورم ادامه داشته باشد و ماهانه یک پله کاهش یابد، احتمالا نرخ تورم سالانه به ۴۰ درصد برسد.

کارمندان در سال آینده حداقل چقدر حقوق می‌گیرند؟

دولت برای سال ۹۹ اعلام کرد که حقوق هیچ یک از کارمندانش نباید کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. برای امسال نیز حقوق کارمندان دولت ۲۵ درصد افزایش یافت. بنابراین در حال حاضر حداقل حقوق یک کارمند دولت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
اگر قرار باشد حقوق کارمندان دولت هم‌ پای تورم افزایش یابد، با فرض تورم ۴۰ درصدی برای پایان سال احتمالا حداقل حقوق یک کارمند حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یابد.
یعنی یک کارمند با حداقل حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با افزایش ۴۰ درصدی ( معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) برای سال ۱۴۰۱ حدود پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرد.
البته در سال‌های گذشته معمولا میزان افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم بوده است.
همچنین اگر این میزان افزایش حقوق برای کارگران نیز درنظر گرفته شود، حداقل حقوق کارگران نیز به میزان حقوق کارمندان باشد.

کاهش حقوق کارمندان کذب است

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد اخبار و مطالبی که در مورد کاهش حقوق کارمندان و کارکنان دولت منتشر شده، کذب محض است.
سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای  بنا بر کاهش حقوق کارمندان اعلام کرد: اخبار و مطالبی که در مورد کاهش حقوق کارمندان و کارکنان دولت در برخی از شبکه‌های اجتماعی به نقل از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده کذب محض است.
در این اطلاعیه تاکید شده است که اصلاحات ساختاری و افزایش بهره وری با اتکا به نیرو‌های توانمند کشور از جمله کارکنان دولت از جمله برنامه‌هایی است که این سازمان در قالب برنامه و همچنین بودجه سال آینده با جدیت آن را دنبال می کند.

هزینه چند برابری حقوق و منابع تضمین نشده

اما حواشی حقوق در حالی مطرح می‌شود که در بودجه سال جاری افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان تا ۲۵ درصد پیش بینی و مقرر شد که دریافتی‌های بالای ۱۰ میلیون تومان مشمول این ۲۵ درصد نشده و فقط به میزان ثابت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق داشته باشند.
این در حالی است که هزینه‌های جاری دولت به طور قابل توجهی در بودجه امسال افزایش داشت؛ به طوری که در لایحه پیشنهادی دولت تا دو برابر رشد داشته و به ۶۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود ولی در نهایت با مصوبه مجلس در قانون بودجه هزینه‌های جاری که عمده آن را پرداخت حقوق در برمی‌گیرد به بیش از ۹۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.
افزایش تند هزینه‌های جاری در حالی صورت گرفته که در سوی دیگر منابع پایدار و تضمین شده‌ای در بودجه پیش بینی نشده بود ‌و موجب شده دولت در سال جاری نیمی از هزینه‌های خود را از محل استفراض از بانک مرکزی و فروش اوراق تامین کند که منابع ناپایدار و عامل افزایش تورم است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied