شمانیوز
شما نیوز

خودرو

خودرو بدون قرعه کشی به مادران داده می شود | جزییات اهدای خودرو به قیمت کارخانه به مادران

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، گفت: فروش بدون نوبت و بدون قرعه‌کشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران تعلق می گیرد.

خودرو بدون قرعه کشی به مادران داده می شود | جزییات اهدای خودرو به قیمت کارخانه به مادران

به گزارش شما نیوز: داشتن خودرو باعث رفاه خانواده ها می شود ولی بعضی از خانواده ها به دلیل مشکلات مالی نمی توانند خودرو خریداری کنند. از طرفی دیگر هم میزان تولید خودرو خودروسازان داخلی افزایش پیدا کرده و همچنین، قیمت خودرو سر به فلک کشیده است. در طرحی که مجلس شورای اسلامی آن را تهیه کرده کرده است و برای تشویق جوانان به فرزندآوری، مقرر شده است که به مادران دارای دو فرزند بیشتر، خودرو بدون قرعه کشی و با قیمت کارخانه، داده شود.
«مهدی عسگری» به برگزاری بیش از ۳۰۰۰ ساعت جلسات کارشناسی متعدد برای بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: در اولین روزهای کاری دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی طرحی که بعدا با عنوان «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» نامگذاری شد، با امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان اعلام وصول شد و طبق اصل۸۵ در کمیسیون ویژه و با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی و صنفی، مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده کرج، فردیس و اشتهارد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم کشور موضوع پیری جمعیت و سقوط نرخ باروری است که هرم سنی جمعیت کشور را به زودی معکوس ساخته و تبعات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن به سیاست‌های کلی جمعیت اشاره کرد و افزود: بالندگی و جوانی جمعیت، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی، تحکیم و پایداری خانواده، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی ایرانی- اسلامی و ارتقای امید به زندگی، از جمله سیاست‌های کلی جمعیت است که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لحاظ شده است.

افزایش سن استخدام متاهلین

عسگری در ادامه افزود: اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی به زوجین زیر ۲۵ سال و وام ۱۴۰ میلیونی به زوجین با سنین بالاتر، افزایش ۷.۵ برابری حق عائله‌مندی در مدت پنج سال، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به ازای تأهل، افزایش دو درصد امتیاز در جذب و استخدام به ازای تأهل و تربیت و آموزش مهارت‌های سبک زندگی ایرانی - اسلامی در کلیه مقاطع تحصیلی و بسترهای یادگیری، گزیده‌ای از  مواد مربوط به جوانانِ در آستانه ازدواج یا زوجین جوان است.
وی در خصوص درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: تحت پوشش بیمه‌ای قرارگرفتن درمان تمامی زوج‌های نابارور، اجرای آزمایش‌های علمی در مورد مواد و فرآورده‌های وارداتی تراریخته موثر در ناباروری، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تولید اقلام و تجهیزات درمان ناباروری و استقرار متخصصان طب سنتی در مراکز ناباروری، بخشی از مواردی است که در حوزه درمان زوجین نابارور در این قانون به آن پرداخته شده است.
نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در خصوص حمایت از عموم مادران در قانون مذکور گفت: انتقال نیمی از مالکیت زمین یا واحد مسکونی به مادر، فروش بدون نوبت و بدون قرعه‌کشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران، پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت زنان، نیم‌بها شدن هزینه موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی ورزشی و سینماها برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر به همراه خانواده، برخی از قوانینی است که در حوزه مادران به آن توجه شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن، افزود: مرخصی زایمان ۹ ماه کامل که به درخواست مادر می‌تواند تا دو ماه آن قبل از تولد باشد، اعطای دورکاری به مادران باردار حداقل به مدت ۴ ماه، کاهش سن بازنشستگی مادر به مدت یک سال به ازای تولد هر فرزند و برای تولد فرزند سه به بعد، یک و نیمسال، از جمله قوانینی است که در حمایت از مادران شاغل در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به آن پرداخته شده است.

تسهیلات برای خانواده دارای 3 فرزند

عسگری به ارائه تسهیلات مسکن در این قانون اشاره کرد و گفت: تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با دو سال تنفس و هشت سال قسط‌بندی پس از تولد فرزند سوم، اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای ودیعه و یا خرید مسکن خانواده فاقد مسکن دارای فرزند سوم با باز پرداخت ۲۰ ساله، کاهش عوارض ساخت و ساز تا ۵۰ درصد برای خانواده سه فرزند و تا ۷۰ درصد برای خانواده چهار فرزند و اختصاص ۷۰ درصد ظرفیت منازل مسکونی سازمانی به کارکنان فاقد مسکن با حداقل سه فرزند، تسهیلات ارائه شده در خصوص تأمین مسکن خانواده‌های ایرانی است.
وی ادامه داد: حمایت‌ از گروه‌های مردمی، تسهیلات آموزشی، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات شغلی، خدمات اجتماعی، برنامه‌های آموزش عمومی، برنامه‌های آموزشی بهداشت و درمان و مقوله فرهنگ‌سازی از جمله جهت‌گیری‌های اساسی است که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به آن اشاره و تاکید شده است.
نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در پایان، گفت: طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان از سوی مجلس، روز گذشته در نشست شورای نگهبان به تایید رسید. با اجرای دقیق این قانون، تحولی جدی در راستای حمایت از خانواده و مادران، بهبود نرخ باروری و جلوگیری از سونامی پیری جمعیت، مورد انتظار است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied