شمانیوز
شما نیوز

لایحه 2 فوریتی یارانه جایگزین ارز 4200 روی میز مجلس رفت

روز گذشته سرانجام لایحه دوفوریتی تبدیل ارز 4200 به یارانه ارزی به مجلس ارائه شد.

لایحه 2 فوریتی یارانه جایگزین ارز 4200 روی میز مجلس رفت

 

 یارانه ای که به گفته دکتر احمد توکلی که در جلسه اقتصاددانان با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت حضور داشت، 110 هزار تومان در ماه است اما این که مشمولین یارانه چه کسانی هستند و زمان اجرای طرح کی است، مشخص نیست.به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون پارلمانی رئیس جمهور از ارائه لایحه دو فوریتی «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» به مجلس خبر داد. اظهارات حسینی حاکی از این است که موضوع این لایحه مربوط به تغییر روش پرداخت (تمام یا بخشی از) یارانه ارز 4200 تومانی به افراد مشمول است. این موضوع در راستای سخنان دو روز قبل رئیس جمهور با اقتصاددانان است. رئیسی در آن جلسه بر حذف مدبرانه ارز 4200 تاکید کرد و گفت: «درخصوص مناسب نبودن شیوه فعلی پرداخت یارانه ارزی همه اتفاق‌نظر دارند لکن معتقدم که باید در زمینه ارز ترجیحی کاملاً مدبرانه و حساب‌ شده عمل شود.»با این شرایط هم اینک گمانه ها برای این که این یارانه به چه میزان خواهد بود، افزایش یافته است. در این خصوص ، دکتر توکلی یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت،  اظهار کرد: هنوز قطعی نشده که چقدر یارانه جبرانی قرار است به قشرهای آسیب پذیر پرداخت شود. با این حال طبق طرح دولت، قرار است ماهی 110 هزار تومان به هر یک از قشرهای آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز 4200 تومانی یارانه پرداخت شود. در حالی که ممکن است به خاطر تورم ایجاد شده این رقم هم به درد آن ها نخورد.

از 110 هزار تومان تا 253 هزار تومان...

محاسبات قبلی نشان می داد در صورتی که دولت مانند نیمه نخست امسال، یارانه ارزی 8 میلیارد دلار را برای پرداخت نقدی به قشرهای هدف ظرف مدت یک سال در نظر بگیرد، به هر یک از 60 میلیون نفر دریافت کننده یارانه معیشتی، رقمی معادل ماهیانه 253 هزار تومان تعلق خواهد گرفت. رقمی که با 110 هزار تومانی که دکتر توکلی بیان  کرده، فاصله زیادی دارد. با این اوصاف به نظر می رسد هنوز درباره متغیرهای معادله آزادسازی ارز 4200 با قطعیت نمی توان سخن گفت. از جمله این که چه میزان یارانه ارزی به مردم پرداخت خواهد شد؟ یارانه ارزی چه کالاهایی باقی خواهد ماند؟ (مثلاً گفته می شود یارانه ارزی گندم و دارو حذف نخواهد شد) یا این که در مجموع حجم یارانه پرداخت شده به مردم کاهش خواهد یافت یا خیر؟در همین حال با انتشار متن لایحه دولت مشخص شد که برای ۴ ماه پایانی سال ماهانه ۱۱۰ هزار تومان به حدود ۶۰ ملیون نفر اختصاص می یابد.

ملاحظات همتی درباره طرح دولت 

انتشار خبر تغییر شکل پرداخت یارانه ارز 4200، واکنش رئیس کل اسبق بانک مرکزی را در پی داشت. عبدالناصر همتی در بخشی از یادداشت خود در فضای مجازی نوشت: آن‌گونه که اعلام شده ارز ترجیحی دارو، تجهیزات پزشکی و گندم، قطعاً در برنامه حذف قرار ندارند. بنابراین باقی ماندن گندم در سبد ارز ترجیحی و حذف جو به‌ علت جانشین بودن این دو محصول برای دام، به احتمال زیاد بخشی از موجودی گندم را جایگزین جو خواهد کرد و بنابراین واردات گندم را افزایش خواهد داد. در مقابل، در صورت حذف ارز ترجیحی گندم، برای کنترل قیمت نان مصرفی مردم باید یارانه سنگین به نانواها بابت آرد مصرفی پرداخت شود. در غیر این‌صورت باید افزایش شدید قیمت نان پذیرفته شود. همتی همچنین این سوال را طرح کرده است که: در صورت حذف ارز ترجیحی نهاده‌های ذرت، کنجاله، جو و روغن، مبنای محاسبه قیمت آن ها و به خصوص محصولات نهایی این نهاده‌ها، یعنی مرغ، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات با چه نرخ ارزی خواهد بود؟ هم اکنون بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز سامانه نیما چیزی حدود ۲۰ درصد اختلاف است، تاثیر این اختلاف و نوسان آن در قیمت محصولات نهایی آن ها در بازار چگونه کنترل خواهد شد؟

منبع: آخرین خبر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied