شمانیوز
شما نیوز

ورزشگاه آزادی

لحظه ورود تماشاگران فوتبال ایران به ورزشگاه آزادی پس از گذشت ٢٢ ماه | فیلم ورود تماشاگران به ورزشگاه آزادی

لحظه ورود تماشاگران فوتبال ایران به ورزشگاه پس از گذشت ٢٢ ماه را ببینید.

لحظه ورود تماشاگران فوتبال ایران به ورزشگاه آزادی  پس از گذشت ٢٢ ماه | فیلم ورود تماشاگران به ورزشگاه آزادی

به گزارش شمانیوزورزشگاه آزادی (ورزشگاه آریامهر پیشین) معروف به استادیوم یکصدهزار نفری، ورزشگاه ملّی و بزرگترین ورزشگاه ایران است. ورزشگاه آزادی برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ که در تهران برگزار می‌شد ساخته شد. آخرین حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی در هفته نوزدهم لیگ نوزدهم و در شهرآورد تهران بود که در بهمن‌ماه ۹۸ برگزار و با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید. دیدار امروز تیم ‌های فوتبال استقلال تهران و نساجی، با حضور پنج‌هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.

لحظه ورود تماشاگران فوتبال ایران به ورزشگاه پس از گذشت ٢٢ ماه

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال تهران و نساجی در چارچوب مسابقات لیگ برتر با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

استادیوم آزادی تهران که به نام ورزشگاه آزادی تهران نیز شناخته می‌شود، مهمترین ورزشگاه و استادیوم ورزشی ایران به شمار می‌رود. استادیوم آزادی تهران با هدف میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران و در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی ساخته و افتتاح شد. استادیوم آزادی محل برگزاری بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران و تیم‌های استقلال و پرسپولیس است. ورزشگاه آزادی پیش از انقلاب با عنوان ورزشگاه آریامهر شناخته می‌شد و پس از انقلاب به آزادی تغییر نام داد. استادیوم آزادی توسط معمار ایرانی عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی و ساخته شده است.

با اعلام سهیل مهدی دیدار امروز تیم ‌های فوتبال استقلال تهران و نساجی، با حضور پنج‌هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار می شود که چهار هزار ۵۰۰ نفر از هواداران تیم استقلال و ۵۰۰ نفر از هواداران تیم فوتبال نساجی می‌توانند این دیدار را از نزدیک تماشا کنند.

این برای اولین بار است که پس از ۲۰ ماه، دورزشگاه آزادی میزبان تماشاگران خواهد بود. از اسفندماه سال ۱۳۹۸ به دلیل پاندمی کرونا، تمامی رقابت‌های فوتبال در ایران در بخش باشگاهی و ملی بدون حضور تماشاگر برگزار شد.

آخرین حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی در هفته نوزدهم لیگ نوزدهم و در شهرآورد تهران بود که در بهمن‌ماه ۹۸ برگزار و با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید.

تیم استقلال تهران امروز در چارچوب هفته پنجم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران میزبان تیم نساجی است. این دیدار ساعت ۱۸ برگزار خواهد شد.

ورزشگاه آزادی

تاریخچه ورزشگاه آزادی

ورزشگاه آزادی (ورزشگاه آریامهر پیشین) معروف به استادیوم یکصدهزار نفری، ورزشگاه ملّی و بزرگترین ورزشگاه ایران است. این ورزشگاه برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ که در تهران برگزار می‌شد ساخته شد. این ورزشگاه در واقع بخشی از مجموعهٔ ورزشی آزادی است؛ که بازی‌های خانگی تیم ملی فوتبال ایران و همچنین دو تیم بزرگ پایتخت‌نشین استقلال و پرسپولیس در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

طبق گزارشی که در مهرماه سال ۱۳۹۲ در بلیچر رپورت منتشر شد، ورزشگاه آزادی در میان ۲۰ ورزشگاه برتر جهان جای گرفت. همچنین این ورزشگاه برای مدت زیادی در رسانه‌های مطرح جهان از جمله گاردین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان مطرح بود.

ورزشگاه آزادی تهران، از نظر استانداردها و ضوابط کنفدراسیون فوتبال آسیا، دارای نمره A- است.

ورزشگاه آریامهر (آزادی)، با بالاترین معیارهای بین‌المللی دوران خود و برای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (تهران) با مساحت ۱۴۱٬۰۰۰ متر مربع[۶] در مجموعه ورزشی آزادی ساخته شد. طراحی و ساخت این ورزشگاه را عبدالعزیز فرمانفرماییان به عهده گرفت و در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۵۰ گشایش یافت. و در ۱۰ شهریور ۱۳۵۳ و همزمان با بازی‌های آسیایی سال ۱۹۷۴ (میلادی) تهران رسماً بازگشایی شد.

این ورزشگاه تا سال ۱۳۵۷، آریامهر خوانده می‌شد که با رخ دادن انقلاب ۱۳۵۷ ایران و در پی تغییرنام‌های گسترده در کشور، «آزادی» نام گرفت.

جمهوری اسلامی ایران

دروازه‌های اصلی کنترل ورود تماشاگران که در سال ۲۰۱۸ ساخته شدند. یک پارکینگ مجموعه در پشت تصویر نمایان است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، فرهاد نیکوخصال، مدیر ورزشگاه آزادی اعلام داشت که بیشترین کار بازسازی ورزشگاه آزادی در بخش وی‌آی‌پی، اصلاحاتی در معابر، جایگزینی صندلی‌های قدیمی، اصلاح اتاق داوران، دبیرخانه کنفدراسیون آسیا، اتاق ناظرین، اتاق بررسی دوپینگ، کنفرانس خبری و محوطه میکسدزون و اصلاح پشت دروازه‌ها بوده‌است. همچنین پس از راه‌یابی پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸، دروازه‌های کنترل ورود تماشاگران در ورزشگاه نصب شدند تا استانداردهای بین‌المللی رعایت شود.

در همین سال ۲۰۱۸، شماری دستشویی جدید هم در ورزشگاه آزادی کشف شدند؛ که بنابر گزارش‌ها، پشت یک دیوار مخفی بودند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد بخش‌های اطراف ورزشگاه آزادی به زباله‌دانی و محل تخلیه پسماندهای فلزی تبدیل شده‌بودند. همچنین بخش‌های قابل توجهی از زمین‌های اطراف ورزشگاه که در اختیار مجموعه بوده و به عنوان پارکینگ ثبت شده بودند، مورد ساخت و ساز قرار گرفتند و در گزارشی، به تقسیم اراضی مجموعه ورزشی آزادی پرداخته شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied