شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

کلمات پر کاربرد ترکی استانبولی در سفر به ترکیه

اگر قصد سفر به کشور ترکیه را دارید، دانستن کلمات پر کاربرد ترکی استانبولی در سفر به ترکیه برای شما ضروری است. در این مطلب عبارات ترکی استانبولی را بررسی می کنیم.

ترکیه کشوری جذاب و نزدیک به ایران و مناسب برای سفر است. پرواز به استانبول نیز نسبت به پرواز به سایر مقاصد گردشگری کم هزینه تر است. بنابراین می توانید یک سفر ارزان و عالی را برای خود برنامه ریزی کنید. همچنین با خرید تور ترکیه می توانید با هزینه های کم تری به این کشور زیبا سفر کنید.

زبان ترکی استانبولی، زبانی زیبا و آهنگین است و از زبان های شاد دنیا است. اگر بخواهید همه جملات زبان ترکی را به خاطر بسپارید کار شما بسیار دشوار می شود. اما کافی است تعداد کمی جملات مهم ترکی را بدانید تا بتوانید ترکی را روان حرف بزنید. با دانستن حدود 100 کلمه می توانید 50٪ از زبان ترکی استانبولی را حرف بزنید و بفهمید. پس برای یک مکالمه کوتاه ترکی نیازی نیست تمام کلمات زبان ترکی استانبولی را به خاطر سپرده باشید.

 

خرید تور ترکیه

بررسی اصطلاحات مهم ترکی استانبولی در سفر

 

یادگیری اصطلاحات پر کاربرد ترکی استانبولی

با پرکاربردترین عبارات ترکی شروع کنید و با یادگیری جمله به جمله احساس می کنید یک قدم به حرف زدن با زبان ترکی نزدیک تر می شوید.

سپس از جملات ترکی که در مکالمات واقعی استفاده کنید. برای همه کسانی که قصد سفر تعطیلات در ترکیه را دارند، مسافرت به زبان ترکی استانبولی و یادگیری عبارات اولیه ترکی برای گردشگران مفید خواهد بود. بسیاری از عبارات ساده و مفید ترکی می تواند به شما برای خرید و سایر کارها در ترکیه کمک کند.

بیایید با تاریخچه مختصری از زبان ترکی شروع کنیم. جایگزینی ناگهانی الفبای عثمانی با الفبای لاتین در سال 1928 تأثیر عمیقی بر سواد مردم ترکیه در آن زمان و ترکی مدرن داشت، زبان ترکی بر اساس هارمونی واکه ها و استفاده از پسوندها است.

برخی از کلمات انگلیسی و فرانسوی در عبارات کلیدی رایج ترکی استفاده می شود و اکثر ترک های محلی در Fethiye ،Oludeniz و Hisaronu به انگلیسی صحبت می کنند.

گویش های منطقه ای در ترکیه وجود دارد، مانند کردها به زبان خود صحبت می کنند و در مناطق مرزی مخلوطی از گرجی، عربی و ترکی وجود دارد. یادگیری فقط چند عبارت رایج روزمره ترکی برای گردشگرانی که تور استانبول را خریداری کرده و به این شهر زیبا سفر می کنند برای خرید و پیدا کردن دوستان جدید کمک می کند.

دو تفاوت اصلی بین زبان ترکی و انگلیسی وجود دارد. اولاً، بسیاری از کلمات ترکی با افزودن پسوند ساخته می شوند، در حالی که در زبان های دیگر به طور جداگانه با کلمات واحد مانند ضمایر، منفی و ذرات نوشته می شوند. ثانیاً در زبان ترکی قاعده «هماهنگی مصوت» وجود دارد که استفاده از مصوت ها را در کلمات تنظیم می کند.

 

خرید تور ترکیه

صحبت به زبان ترکی استانبولی

 

کلمات و اصطلاحات کاربردی زبان ترکی استانبولی در سفر به ترکیه

در زیر به چند عبارت و کلمات کاربردی و کلیدی در مورد اصطلاحات عامیانه ترکی استانبولی اشاره می کنیم، پس با ما همراه شوید.

سلام : mare-aba این کلمه ی عامیانه برای سلام کردن است.

روز بخیر : ee-goon-lair این عبارت را می ‌توان در ابتدای مکالمه گفت.

عصر بخیر: ee-ak-shahm-lar  در ترکی همیشه صدای کوتاهی است به این معنی که شما می گویید "ahhh" مانند اینکه دهان خود را در مطب دکتر باز می کنید.

شب بخیر : ee-gejay-lair این عبارت را فقط زمانی بگویید که شب است و در حال جدایی هستید. همچنین ممکن است بخواهید آن را برای افرادی که با آنها نزدیکتر هستید استفاده کنید.

خوب باشید : هوش-چا-تماس این یکی از چیزهایی است که می توانید در پایان مکالمه درست قبل از خروج بگویید.

خداحافظ : goo-lay goo-lay این عبارت را با لبخند زمانی که از جایی خارج می شوید می گویید.

ببخشید :af-ay-dair-sin شما همچنین می توانید این کلمه را برای جلب توجه دیگران بگویید.

فرودگاه  havalimanı

خیابان  cadde

اتوبوس  otobüs

مسافر  yolcu

هواپیما  uçak

اسکله  iskele

مترو  metro

تاکسی  taksi

باجه فروش بلیط  bilet gişesi

بلیط  bilet

قطار  train

چطوری؟ na-sil-sin

چه خبر؟ n'a-bear این غیررسمی ترین راه برای پرسیدن وضعیت شخصی است.

اهل کجا هستید؟  mem-le-ket-in-iz nair-e-day این در لغت به معنای زادگاه شما کجاست.

منطقه خرید کجاست؟  En yakın alışveriş merkezi nerede - اِن یاکین آلیشوریش مرکزی نِردِ

نزدیکترن مغازه کفش فروشی کجاست؟  En yakın ayakkabıcı nerede  اِن یاکین آیاکابیسی نِردِ

نزدیکترین فروشگاه پوشاک کجاست؟  En yakın giyim mağazası nerede

نزدیکترین بازار کجاست؟  En yakın çarşı nerede

نزدیکترین داروخانه کجاست؟  En yakın eczane nerede

چه موقع باز می کنید؟  Saat kaçta açıyorsunuz

چه موقع تعطیل می کنید؟  Saat kaçta kapıyorsunuz

لطفاً یکی دیگر را به من نشان بدهید  Başka bir tane gösterin lütfen

می خواهم این لباس را پرو کنم Bunu denemek istiyorum

اتاق پرو کجاست؟  Soyunma odaları nerede

نزدیکترین بانک کجاست ؟ en yakin banka nerdedir

من می خواهم یک جفت کفش مردانه ببینم Erkek ayakkabısı görmek istiyorum

این چنده به ترکی استانبولی یا قیمت چنده به زبان ترکی استانبولی bunun fiyati ne kadar

من می خواهم یک جفت کفش زنانه ببینم: Bayan ayakkabısı görmek istiyorum

 

کلام پایانی

شما می توانید با یادگیری اصطلاحات ترکی خرید راحت تری داشته باشید، راحت تر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و با دوستان جدید آشنا شوید. شما می توانید تنها با چند کلمه و یا چند جمله ی کاربردی با مردمان ترک زبان ترکیه مکالمه کنید. اگر می خواهید به یک شهر ساحلی سفر داشته باشید، شهر آنتالیا را به شما پیشنهاد می کنیم. تور آنتالیا می توانید به سایت آنلاین الفبای سفر مراجعه کرده و ارزان ترین قیمت تور ها را بدون واسطه و به صورت آنلاین تهیه کنید.

 

سفرهای لوکس و ارزان با آژانس هواپیمایی الفبای سفر

با رزرو تورهای مسافرتی ترکیبی، داخلی و یا خارجی آژانس هواپیمایی الفبای سفر (Alefbatour.com)، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید.

ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا،تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویا هایتان هستند.


  • این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied