شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت ورق روغنی ST12 و ST14

به طور کلی از جمله محصولاتی که طی فرآیند نورد سرد به دست می آیند، می توان به شیت های روغنی اشاره کرد. این محصولات دارای ظاهری درخشان همراه با سطح صیقلی می باشند که گریدهای مختلفی را به خود اختصاص می دهند. از جمله گریدهای ورق روغنی می توان به سه گرید ST12، ST13 و ST14 اشاره کرد. البته کیفیت های دیگری نیز دارد، اما این سه در اولویت می باشند.

تفاوت ورق روغنی ST12 و ST14

به طور کلی از جمله محصولاتی که طی فرآیند نورد سرد به دست می آیند، می توان به شیت های روغنی اشاره کرد. این محصولات دارای ظاهری درخشان همراه با سطح صیقلی می باشند که گریدهای مختلفی را به خود اختصاص می دهند. از جمله گریدهای ورق روغنی می توان به سه گرید ST12، ST13 و ST14 اشاره کرد. البته کیفیت های دیگری نیز دارد، اما این سه در اولویت می باشند.

این سه کیفیت به ترتیب به نوع استاندارد، نیمه کشش و فوق کشش معرفی می شوند، اما در ادامه قصد بررسی تفاوت های انواع ST12 و ST14 را با یک دیگر داریم. ابتدا لازم است بدانید شیت های روغنی دارای سطحی براق و روشن می باشند و کیفیت سطحی بالایی دارند. از جمله مواردی که در بحث تمایزهای این دو محصول بررسی می شود، می توان به استحکام کششی اشاره کرد. ورق ST12 از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در مواردی از آن استفاده می شود که نیاز به فرم پذیری کمتری داشته باشد.

بر خلاف آن ورق ST14 از استحکام کششی کمتری برخوردار بوده و علاوه بر مقاومت بیشتر در مواردی از آن استفاده می شود که میزان فرم پذیری و کشش زیادی نیاز باشد. معمولاً میزان استحکام کششی شیت های ST12 در بازه 270 تا 410 مگاپاسکال قرار دارد و مقاومت آن ها از ورق های ST14 بیشتر است. لازم است بدانید درصد کربن در محصول ST12 1/0 درصد، 2/0 تا 45/0 درصد منگنز، 035/0 درصد فسفر، 035/0 درصد گوگرد و مقداری نیتروژن می باشد که همگی خواص نهایی محصول را مشخص می کنند.

در مورد محصولات ST14 باید بدانید که این محصول با نام ورق فوق کشش معروف است و شهرت آن به علت داشتن خواص کشسانی مطلوب تر آن است. ترکیبات شیمیایی این آلیاژ شامل 8/0 درصد کربن، 03/0 درصد فسفر، 4/0 درصد منگنز، 01/0 درصد سیلیکون و 03/0 درصد گوگرد است. جالب است بدانید مهم ترین تفاوت این دو آلیاژ در قیمت آن ها می باشد. به این صورت که آلیاژ ST12 به دلیل داشتن عناصر آلیاژی و استحکام کششی بیشتر، قیمت بالاتری در مقایسه با گرید ST14 دارد. لازم به ذکر است ورق ST14 بیشتر از سایر گریدها در صنعت خودروسازی به کار می رود.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق روغنی

قیمت ورق روغنی

به طور کلی عوامل مختلفی در تعیین نرخ محصولات روغنی تأثیر دارند که از جمله آن ها می توان به نوسانات ارزی، وضعیت بورس، میزان عرضه و تقاضا، نرخ مواد اولیه، گرید مورد استفاده، ضخامت و ابعاد اشاره کرد. مواد اولیه برای ساخت محصولات روغنی، ورق های اسیدشویی می باشند.

این محصولات در واقع همان شیت های سیاه هستند که طی قرار گرفتن در فرآیند اسیدشویی به وسیله اسید هیدروکلریک پاکسازی یا در اصطلاح بازار آهن پوسته زدایی می شوند؛ زیرا محصولات گرم اگر به همین شکل در دستگاه نورد سرد قرار بگیرند، زبری و سختی سطح آن ها سبب از بین رفتن غلتک های نورد سرد می شود. به همین دلیل است که آن ها را اسیدشویی کرده تا لایه اکسید آهن، آلودگی ها و چربی های اضافی از روی آن پاکسازی شود.

با وجود این توضیحات می توان نتیجه گرفت قیمت ورق روغنی بسته به نرخ ورق سیاه و اسیدشویی دارد و به سبب ایجاد نوسان در آن ها تغییر می کند.یکی از سایت های مطرح در زمینه ورق های فولادی با نام آهن اینفو به صورت روزانه و لحظه ای قیمت ورق روغنی را در اینجا بارگذاری میکند. نوسانات ارزی و بورس نیز همیشه در تعیین نرخ محصولات فولادی و آهنی اثر داشته و دچار نوسان می شوند. ویژگی های محصولات نیز در این موضوع اثر دارند که از جمله آن ها می توان به گرید مورد استفاده اشاره کرد. همان طور که بیان شد، هر چه میزان مقاومت یک محصول بیشتر باشد، متقاضیان بیشتری دارد، اما در مواردی نیاز به فرم پذیری بالا است و باید گرید بالاتری را انتخاب کرد.

لازم است بدانید گریدهای ورق روغنی دارای تاریخ انقضا می باشند و بسته به ویژگی هایی که دارند، پس از مدت مشخصی پوشش روغنی بر سطح آن ها از بین رفته و دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند؛ در نتیجه هر چه به تاریخ انقضای یک شیت روغنی نزدیک شود، با نرخ مناسب تری به فروش می رسد.

بهترین تولید کنندگان ورق روغنی در کشور

قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه

محصولات روغنی علاوه بر تنوع در کاربرد، گرید و ظاهر، برای تولید فولاد گالوانیزه نیز به کار می روند که به دنبال آن ورق های رنگی، شیروانی و طرح دار تولید می شوند. به همین دلیل است که باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. بهترین تولید کنندگان این محصول در کشور شامل کارخانجات فولاد مبارکه اصفهان، مجموعه فولاد غرب آسیا و شرکت صنایع هفت الماس می باشند.

لازم به ذکر است این تولید کنندگان بهترین شیت های سرد یا روغنی را با گرید های مختلف ST12، ST13، ST14، EK2 (ورق های روغنی با قابلیت لعاب پذیری) و ورق های روغنی چینی را نیز تولید و عرضه می کنند. البته، علاوه بر این گریدهای معروف در سایر استانداردها نیز ورق روغنی انواعی دارد. یکی از این محصولات ورق EK2 است که لعاب‌پذیری بالایی دارد. ورق QSTE نیز محصولی با خواص ضد سایشی مطلوب است.

کیفیت تمامی محصولات هر 3 کارخانه بسیار بالا می باشد و شیت ها و کلاف های روغنی را با ظاهری درخشان، سطحی صیقلی و مقاومت قابل قبولی ارائه می دهند، اما لازم به ذکر است قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان از سایر محصولات کارخانه های دیگر بالاتر است. کاربرد فولاد سرد یا روغنی در صنایع مختلف می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به خودرو سازی، ساخت و ساز، پل سازی، ساخت کانتینر و ... اشاره کرد. ضخامت این فلزات از 4/0 تا 7/0 می باشد که در اصطلاح بازار ورق روغنی 70 در صنعت خودروسازی به کار برده می شود. همچنین پر تقاضاترین ورق روغنی با ضخامت 3/0 میل می باشد.

همان طور که اشاره شد، محصولات روغنی باید از نظر کیفیت به درجه قابل قبولی رسیده باشند تا برای تبدیل به فولاد گالوانیزه قابل استفاده باشند. این محصولات پس از تولید مجدداً پاکسازی شده و در حوضچه های مذاب فلز روی غوطه ور می شوند تا شیت های گالوانیزه به وجود آیند. توصیه می شود پیش از خرید حتماً از مشخصات فنی محصول، قیمت و زمان تولید آن مطلع شوید و سپس در زمان بارگیری از فرمول محاسبه وزن برای اطمینان بیشتر استفاده نمایید.

جمع بندی

مهم ترین تفاوت این دو دسته از شیت های روغنی تمایز در ترکیب شیمیایی و تأثیر بر استحکام آن‌ ها است. ورق ST12  به دلیل کربن پایین ‌تر استحکام بالاتری نسبت به ورق ST14  دارد. از طرفی شیت های ST14 انعطاف پذیری بالاتری دارند. هر دو محصول در حوزه‌ های مختلف از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، ساخت لوازم خانگی و … کاربرد دارند.

لازم به ذکر است که کیفیت ST12  قیمت بالاتری نسبت به گرید ST14 دارد. کاربرد این محصولات در تولید لوله مبلی و قوطی صنعتی مبلی می باشد، اما کاربرد بسته به ضخامت و گرید همواره تغییر می کند. به طور مثال ضخامت 7/0 یا در اصطلاح ورق روغنی 70 در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی استفاده می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    مقاله جالبی بود ممنون

  • ناشناس

    قیمت ورق روغنی روزانه تغییر میکنه؟