شمانیوز
شما نیوز

ماجرای جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخب مجلس یازدهم چیست؟

چند روز گذشته خبری مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم منتشر شد که علی رغم تکذیب این موضوع از سوی او ولی سخنگوی شورای نگهبان وعده بررسی و اعلام نظر در این باره را داد.

ماجرای جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخب مجلس یازدهم چیست؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تابناک : طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، وزارت‌کشور موظف است اعتبارنامۀ کلیۀ منتخبین را صادر و به مجلس ارسال کند؛دراین باره جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشورگفت که کلیه اعتبارنامه ها منتخبان مجلس یازدهم از سوی فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه صادر شده است؛ اسماعیل موسوی دبیرستاد انتخابات هم توضیح داد که به‌ زودی این اعتبارنامه‌ها برای معاونت قوانین مجلس ارسال شده و یک نسخه هم به شورای نگهبان داده می شود.

با تشکیل دوره جدید پارلمان طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، 15 شعبه با حضور منتخبان و با قرعه کشی تشکیل می شود تا اعتبارنامه منتخبان را بر اساس مدارک ارسالی از شورای نگهبان یا سایر مدارک بررسی کند؛ در صورت وجود اعتراضی کمیسیون تحقیق در مجلس به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. در نهایت در صورت تائید اعتبارنامه در شعب یا کمیسیون تحقیق رییس مجلس آن را در تصویب و اعلام خواهد کرد و در غیر این صورت در جلسه ای علنی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

با تصویب و تائید اعتبارنامه منتخبان در پارلمان ، آن فرد نماینده مجلس شورای اسلامی می شود این یعنی از یک ماه دیگر منتظر بررسی اعتبارنامه منتخبان و مدارک آن ها خواهیم بود که یکی از آن ها مدرک تحصیلی فوق لیسانس است. در همین شرایط موضوع جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مجلس یازدهم مطرح شده که در این گزارش به بررسی آن می پردازیم.

ماجرا از آن جا شروع شد که به یک باره خبری از بهروز اکرمی معاون سیاسی اجتماعی استانداری مرکزی مبنی بر جعلی بودن مدارک تحصیلی منتخب تفرش در فضای مجازی منتشر شد و بلافاصله اکرمی به آن واکنش نشان داد؛ او گفت که از صحت جعلی بودن مدرک اطلاعی ندارد ولی شورای نگهبان کشور به نقصی در پرونده منتخب شهرستان‌های آشتیان، فراهان و تفرش در یازدهمین دوره مجلس پی برده است. منتظر بررسی و نظر نهایی شورای نگهبان و وزارت کشور نسبت به این پرونده هستیم که زمان بر هم خواهد بود.قطعا به هر تصمیمی که وزارت کشور و شورای نگهبان بگیرد،عمل خواهیم کرد.

در همان ایام حجت‌الاسلام امیدرضا مبارک‌آبادی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی نیز اعلام کرد که امور دانش آموختگان وزارت علوم نامه‌ای به فرمانداری تفرش مبنی بر نامعتبر بودن مدرک این منتخب اراسال کرده؛ هیات نظارت استان نیز هم به دلیل تائید صحت انتخابات متن نامه را به شورای نگهبان جهت بررسی داده است.

موسوی دبیر ستاد انتخابات هم در این باره توضیح داد که گزارشی در باره جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخب تفرش به ما ارسال نشده است. البته شورای نگهبان صحت انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تایید کرده و وزارت کشور نیز اعتبارنامه منتخبین را صادر کرده است؛ بنابراین هر موضوعی درباره منتخبین باید در مجلس یازدهم بررسی شود لذا این مسائل توسط خود نمایندگان مجلس یازدهم در زمان رای به اعتبارنامه بررسی می‌شود.

اما رییس ستاد انتخابات استان مرکزی نظر دیگری دارد؛ او گفت که اگر شورای نگهبان و وزارت کشور جعلی بودن مدرک تحصیلی را تائید کند امکان برگزاری دور دوم انتخابات در شهرستان‌های آشتیان، فراهان و تفرش وجود دارد.

توضیح نهایی را عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان داد که گزارش‌هایی درباره وضعیت مدرک تحصیلی سینا کمالخانی به این شورا رسیده و در حال بررسی این گزارش‌ها هستیم، درباره صحت این گزارش‌ها از وزارت علوم استعلام شده و به محض اینکه نظر کارشناسی وزارت علوم اعلام شود، موضوع در جلسات شورای نگهبان مطرح و نظرات اعلام می شود.

سخنگوی شورای نگهبان این را هم گفت که کمالخانی در این باره درخواست جلسه حضوری با اعضای شورای نگهبان نکرده است.

اما سینا کمالخانی همان منتخبی که ابهاماتی درباره مدرک تحصیلی او مطرح می شود، به طور کلی این ادعاها را رد می کند؛ او تاکید دارد که جعلی بودن مدرک تحصیلی اش صحت ندارد چون هیات نظارت استان ابهاماتی را وارد کرده ولی معاون سیاسی استان در گفتگویی این موضوع را رد کرده است.

او این توضیح را هم داده است که درحال نامه نگاری با شورای نگهبان است ولی تا جایی که مطلعم شوای نگهبان هم این ادعا را تایید نکرده است.

با وجودی که باید در روزهای آینده منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و یا احتمالا بررسی این موضوع در زمان رسیدگی به اعتبارنامه ها در مجلس یازدهم باشیم، مصطفی فقیهی مدیرمسوول و سردبیر سایت انتخاب گفت که «مدرکی به دستش رسیده که نشان می دهد مدرک تحصیلی منتخب تفرش در مجلس آتی، جعلی است. موسسه آموزش عالی تفتان جعلیت آن را تایید کرده است. در پیگیری های بعدی ام مشخص شد، این فرد در حالی مدعی دریافت مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی شده که اساسا دانشگاه مذکور، فاقد رشته مذکور و مقطع کارشناسی ارشد است.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied