شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت مولکولارسیو، رزین سختی گیر و پلی الکترولیت

مولکولارسیو، رزین سختی گیر و پلی الکترولیت از جمله مواد پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این مواد با ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند فرآیندهای مختلف شیمیایی صنایع مختلف را آسان‌تر کرده و به این ترتیب از هدر رفتن هزینه و زمان اضافی جلوگیری کنند.

تفاوت مولکولارسیو، رزین سختی گیر و پلی الکترولیت

مولکولارسیو، رزین سختی گیر و پلی الکترولیت از جمله مواد پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این مواد با ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند فرآیندهای مختلف شیمیایی صنایع مختلف را آسان‌تر کرده و به این ترتیب از هدر رفتن هزینه و زمان اضافی جلوگیری کنند.

 

مولکولارسیو چیست؟

مولکولارسیو که به آن غربال یا الک‌های مولکولی نیز گفته می‌شود یکی از موثرترین مواد برای حذف آب از مایعات و گازها در صنایع مختلف است. مواد قدیمی‌تری مانند سیلیکاژل و آلومینا نیز از جمله جاذب‌هایی هستند که در گذشته برای حذف آب در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما از آنجایی که نتایج به‌دست آمده از مولکولارسیوها خالص‌تر بود، صنایع مختلف بیشتر از این ماده استفاده می‌کنند.

عملکرد این جاذب براساس اندازه تخلخل آن است. به‌گونه‌ای که مولکول‌های کوچکتر درون تخلخل‌ها به‌دام می‌افتند و مولکول‌های بزرگ‌تر عبور می‌کنند. برخلاف فیلترها ماده جذب‌شده درون این جاذب به‌دام افتاده و همین امر باعث می‌شود تا عمل حذف آب از مایعات و گازها با بهترین کیفیت انجام شود.

 

انواع مولکولارسیو

مولکولارسیو را براساس اندازه تخلخل آن به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌کنند. از آنجایی که اندازه آن‌ها می‌تواند بین 3 الی 10 انگستروم باشد، کاربر می‌تواند مدل‌های 3a، 4a، 5a و 13x را بسته به نوع مصرف خود از مراکز تولید کننده مولکولارسیو تهیه کند.

قیمت مولکولارسیو براساس نوع آن می‌تواند متفاوت باشد و به‌همین دلیل بهتر است قبل از خرید آن، قیمت‌ها را به‌طور کامل بررسی و مقایسه کنید و سپس نسبت به خرید مولکولارسیو اقدام کنید. در این بین برندهای مولکولارسیو به صورت زیر است:

 

  • UOP
  • CECA
  • XILONG
  • ZEOCHEM
  • PCI
  • ADSORBENT

 

قیمت مولکولارسیو 3a از برند uop با قیمت مولکولارسیو 13x  از برند ADSORBENT متفاوت است. همچنین تولید کننده مولکولارسیو در ایران نیز وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. اگر به دنبال بهترین مرکز فروش مولکولارسیو 4a و یا سایر مدل‌ها می‌باشید، نگاهی به شرکت‌های تولید کننده مولکولارسیو و یا وارد کنندگان مولکولارسیو بیندازید.

 

رزین سختی‌ گیر چیست؟

یکی از مواردی که باعث می‌شود صنایع مختلف در مصرف آب دچار چالش شوند، سختی آب و وجود املاحی مانند کلسیم و منیزیم با غلظت بالاتر از حد استاندارد است. وجود این املاح علاوه‌بر محدودیت استفاده از آب در صنایع مختلف، مصرف آب را جهت آشامیدن نیز محدود می‌کند.

رزین سختی‌ گیر آب، نوعی دانه‌های شیمیایی یا پلاستیکی است که از آن برای نرم‌کردن آب در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این دانه‌ها مانند آهنربا عمل کرده و یون‌های سنگین آب را به خود جذب می‌کنند. انواع رزین پرولایت و هیدرولایت‌ در واقع به‌عنوان محیطی برای مبادله یونی عمل می‌کنند و به‌همین دلیل به آنها رزین تبادل یونی نیز گفته می‌شود.

خرید رزین سختی گیر در رنگ‌های زرد یا سفید امکان‌پذیر است. تفاوت رزین سختی‌گیر با رسوب‌زدا در این است که رزین املاح را به‌خود جذب می‌کند اما رسوب‌زدا باعث معلق ماندن ترکیبات و املاح خواهد شد.

از رزین سختی گیر پرولایت با عنوان‌هایی مانند رزین کاتیونی پرولایت نیز یاد می‌شود. قیمت رزین سختی گیر پرولایت با توجه به مدل‌های آن متفاوت است. اگر شما به دنبال قیمت رزین پرولایت کاتیونی هستید، باید با تحقیق بهترین شرکت را انتخاب نمایید.

 

انواع رزین سختی گیر

رزین سختی گیر آب، بسته به جذب یون‌های مختلف، شامل 2 دسته رزین آنیونی و کاتیونی می‌شود. رزین آنیونی شامل یک کاتیون بوده و بخش متحرک آن دارای آنیون است. همانطور که از نام این رزین مشخص است، از آن برای جذب آنیون‌هایی مانند اسید سولفوریک، کلریدریک اسید و نیتریک استفاده می‌شود.

رزین‌های کاتیونی در واقع از یک آنیون مانند سولفونیک تشکیل‌ شده‌اند و بخش‌ متحرک آن شامل یک کاتیون مانند هیدروژن یا سدیم است. روی بسته‌بندی این نوع رزین‌ها معمولا می‌توانید نماد RH را مشاهده کنید. R نماد بنیان رزین و H نماد کاتیون است. از این نوع رزین‌ها برای حذف یون‌های مثبت آب مانند کلسیم و منیزیم که با نام کاتیون‌های فلزی سنگین از آنها یاد می‌شود، استفاده می‌کنند.

قیمت رزین پرولایت به‌دلیل اینکه ساخت کشور انگلستان بوده، از دیگر برندهای رزین بالاتر است. این رزین کیفیت مناسب‌تری نیز نسبت به دیگر برندهای تولیدکننده رزین دارد. انواع آنیونی رزین پرولایت سفید‌رنگ و انواع کاتیونی این رزین با رنگ قهوه‌ای به‌فروش می‌رسد. قیمت رزین کاتیونی نسبت به نوع آنیونی آن می‌تواند متفاوت باشد اما آنچه که تاثیر بیشتری روی قیمت می‌گذارد، برند رزین است.

 

پلی الکترولیت چیست؟

پلی الکترولیت‌ها در واقع پلیمرهایی هستند که در انواع جامد و مایع و برای لخته‌سازی آلودگی‌ها و دیگر مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پلیمرها دارای گروه‌های یونی با بار مثبت و منفی هستند و برهمین اساس به انواع کاتیونی و آنیونی تقسیم می‌شوند. این گروه‌های پلی الکترولیت در محلول‌های آبی تجزیه می‌شوند و پس از تفکیک یون‌های مثبت و منفی را به‌وجود می‌آورند.

 

انواع پلی الکترولیت

خرید پلی الکترولیت بسته به نیاز صنایع در انواع مختلف آنیونیک، کاتیونیک و نانیونیک انجام می‌شود. قیمت پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی بسته به‌ برندی که تهیه می‌شود، می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

پلی الکترولیت‌ آنیونی دارای قابلیت یونیزاسیون با بار منفی است. این پلیمرهای خطی در آب محلول هستند و به‌شکل پودر سفید رنگ به‌فروش می‌رسند. پلی الکترولیت کاتیونی دارای برآیند بار کل مثبت بوده و در دسته آن انواع نانوذرات کاتیونی، هموپلیمرها و کوپلیمرهای حاوی بار مثبت قرار دارند.

در دسته آخر پلی الکترولیت‌های خنثی قرار دارند که بر پایه پلی‌آکریل آمید خالص بوده و پس از حل شدن در آب از خود خاصیت بدون بار نشان می‌دهند. اگر به دنبال خرید و یا قیمت پلی الکترولیت آنیونی و کاتیونی هستید، با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید لیست قیمت پلی الکترولیت تصفیه آب را مشاهده کنید. پلی الکترولیت تیانران، شیان، basf و فویون از معروف ترین برندها می‌باشند.

 

تفاوت رزین سختی گیر، مولکولارسیو و پلی الکترولیت

امروزه از مواد شیمیایی مختلف در انجام پروژه‌های گوناگون در صنایع استفاده می‌شود. استفاده از این مواد شیمیایی علاوه‌بر آسان‌‌تر کردن فرآیندها باعث سرعت بخشیدن به آنها نیز می‌شود. بررسی مولکولارسیو، پلی الکترولیت و رزین سختی گیر | هر آنچه باید بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

جمع‌بندی

زمانی که از مواد تاثیرگذار و مهم در صنایع مختلف نام برده می‌شود، 3 ماده شیمیایی مولکولارسیو، پلی الکترولیت و رزین کاتیونی سختی گیر را باید بادقت بیشتری بررسی کنیم. این مواد شیمیایی در صنایع مختلفی از جمله صنعت تصفیه آب‌وفاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند و هریک دارای ویژگی‌ها و خواص منحصر‌به‌فردی هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied