شمانیوز
شما نیوز

جاماندگان سهام عدالت | جزئیات اقساطی سهام عدالت

واژه جاماندگان با کدام عدالت به سهام اختصاص یافت؟ | ۳ دهک جامانده سهام عدالت اقساطی دریافت می‌کنند

قصه سهامی که قرار بود برای عدالت واگذار شود تا همه آحاد جامعه از پیشرفت‌های اقتصادی سود ببرند، تبدیل به یک ناعدالتی واضح با اضافه شدن واژه «جاماندگان» شده است. جاماندگان سهام عدالت همچنان منتظر دریافت سهامی هستند که مانند بسیاری از امکانات برخی دارند و عده‌ای هم هنوز منتظر دریافت آن هستند و امروز اعلام شد که تصویبنامه از طرف وزیر اقتصاد ابلاغ شده است.

واژه جاماندگان با کدام عدالت به سهام اختصاص یافت؟ | ۳ دهک جامانده سهام عدالت اقساطی دریافت می‌کنند

علی ابشناس- شمانیوز، سهام عدالت از آنجایی دیگر سهامی برای انتفاع عادلانه در تقسیم سود حاصله از رونق اقتصادی نبود که واژه «جاماندگان» به آن اضافه شد. عدالتی که باز هم همچون دیگر مباحث اقتصادی عده‌ای را منتفع و عده‌ای را جامانده از دریافت سود کرد. از ابتدای دولت سیزدهم مباحث به صورت هر ساله در ابتدای سال با خبر تعلق گرفتن سهام عدالت به جاماندگان شروع و با پایان یافتن سال به خبر «حتما در سال آینده اعمال می‌شود» می‌رسد. این دوگانه‌ها به مانند شیره مالیدن بر سر کودکان نوعی تمسخر مردم و کسانی است که «ولی‌نعمتان انقلاب» به حساب می‌آمدند.

واژه جاماندگان چگونه با عدالت همخوانی دارد؟

برخی افراد در روزهای ابتدایی اختصاص سهام عدالت بنا به دلایل ناقص بودن مدارک، مشکلات شخصی و... نتوانستند ثبت نام کنند و همین موضوع سبب شد که کلمه «جامانده» به ابتدای عدالت سهامی آنها اضافه شود. برنامه‌ای که در جهت کاهش فاصله طبقاتی میان سرمایه‌دار، فقیر و قشر آسیب‌پذیر جامعه تدارک دیده شده بود با ثبت نام عده‌ای تعطیل شد و به نظر دیگر همه نفرات از بالاشهر و پایین شهر به قشر متوسط اضافه شده بودند و فاصله‌ها کم شده بود. نفرات جدید و نوزادان هم گویا دیگر در این خانواده‌ها به دنیا می‌آمدند و به قول معروف همه چی آروم و همه خوشحال و خرم به زندگی عدالت‌محور ادامه می‌دادند.

هدف متلک پرانی در این گزارش نیست، اما اینکه مردمی را که زمانی «ولی‌نعمتان انقلاب» به شمار می‌آمدند تا این حد و اندازه پایین بیاورند و هر بار به عنوان یک برنامه ابتدایی سال از آنها و سهام عدالتشان صحبت کنند بسیار مشمئز کننده است. خواری این کار زمانی بیشتر احساس می‌شود که در پیامک‌های حتی یارانه‌های مناسبتی به مددجویان عنوان عیدانه و کمک معیشتی جای خود را به کاهش طبقاتی فقر (مبلغ امسال در ماه رمضان ۲۷۳ هزار تومان!!) می‌دهد. ذلت و پستی که در ارسال این پیام‌ها وجود دارد اینقدر می‌باشد که بسیاری فقط به خدای خود شکایت می‌کنند.

در کنار تمامی گلایه و شکایت‌های درد و دلی ما، همچنان این گروه جامانده از ثبت نام سهام عدالت هر روزه با هر خبری به دنبال عدالت عقب‌مانده می‌گردند تا شاید خودشان را به آن برسانند. در سال گذشته چندبار اعلام گردید که سهام عدالت به سه دهک اول که افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول هستند تا پایان ۱۴۰۱ اختصاص خواهد یافت. با شروع سال ۱۴۰۲ دوباره این خبر در صدر قرار گرفت که تا پایان سال جاماندگان سهام عدالت دریافت خواهند کرد. 

جزئیات واگذاری اقساطی سهام عدالت به ۳ دهک جدید

اما بالاخره امروز (برای قید در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲)، تصویب‌نامه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص نحوه واگذاری سهام عدالت جدید طی نامه شماره ۸۰/۱۴۵۵۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۴ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شد.

خاندوزی

در ابلاغیه احسان خاندوزی آمده است، به استناد ماده ۴۲ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مواردی را به شرح زیر تصویب کرد: در اجرای بخش پایانی بند (الف) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و به موجب تصویب نامه شماره ۲۲۰۵۷۳ ت ۵۶۰۷۹۱ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ هیأت وزیران نحوه واگذاری سهام عدالت جدید موضوع قانون مذکور به شرح ذیل تصویب شد.

۱ . سازمان خصوصی سازی مکلف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت های قابل واگذاری نسبت به تخصیص سهام به افراد فاقد سهام عدالت که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول سه دهک اول قرار گرفته اند؛ اقدام کند.

صرفا عرضه سهام شرکت های دولتی بورسی در دستور کار است

مبلغ سهام عدالت مورد واگذاری به سه دهک

(۲) میزان و سهام شرکت های مورد واگذاری صرفاً از شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین می‌شود.

(۳) افراد مشمول بند (۱۱) این تصویبنامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد؛ احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان در طرح توزیع سهام عدالت ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۵ برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

سهام عدالت

(۴) مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف معادل حداکثر یک صد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است که از محل سود سالانه شرکتهای سرمایه پذیر تسویه خواهد شد.

(۵ ) شرکت های موضوع بند (۱ (۲) این تصویبنامه مکلفند در طول مدت قرارداد و به منظور تسویه اقساط سود سهام واگذار شده را به حساب سازمان خصوصی سازی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند همچنین نحوه اعمال حقوق مالکانه سهام واگذار شده از تاریخ ابلاغ تصویبنامه تا پایان فرآیند آزادسازی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از آن از طریق کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت و یا هر ساز و کار دیگری که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید تعیین خواهد شد.

(۶) مجموع سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در کد واسط سازمان خصوصی سازی و به حالت وثیقه قرار خواهد گرفت آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله ای طی سه مرحله انجام خواهد شد.

(٧) سازمان خصوصی سازی مکلف است پس از تصویب الگوی نهایی ساماندهی واگذاری سهام عدالت واگذاری سال ۱۳۸۵ نسبت به پیشنهاد ساز و کار لازم برای واگذاری نهایی سهام عدالت جدید به روش غیر مستقیم به این شورا اقدام کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • احمدمحمدی

    خدایا به کی بگیم . مثل ما بدبختها که زیر قشر فقر به سرمیبریم نباید سهام به گفته دولت خودش عدالت شامل ماها بشه ولی شامل کسانی که نباید بشه شده چرا نباید مثل یارانه درست عمل کنن
    خدایا برسان به گوش دولت مردانی که حرف و شعار دارند ولی عمل نمیکنن

  • قاسم مرادی

    این هم شده دستاویزی برای برخی مسئولین که از خون شهدا و مردم پلکانی ساخته اند برای خودشان. دوماهه ما رو ازدهک سوم به دهک چهارم فرستادن . ما که راضی نیستیم این چه عدالتی هست و بر چه مبنایی تعریف شده؟

  • جلال چناری از شیراز

    سلام من دوتا بچه دارم بخاطر دیسک کمر کار گیرم نمیاد مادر بچه هام بخاطر بی پولی من بیکاری من از من بچه هام جدا شود رفت من هستم دوتا بچه یه دختر ویه پسر سهام عدالت نداریم. خیلی ها اینجوری هستن نه خونه نه ماشین که باهاش کار کنیم نه جایی که به ما کار بدن.
    چرا آقای رئیسی به فکر ماها نیست بخدا بعضی وقت ها مدرسه بچه هام پول میخوان نمی‌دونم چی کار کنم خداشاهد چرا اسم ما برای سهام عدالت نمی نویسن چرا کسی جواب نمی‌دهد قسم میدم به خون حسین یه کاری کنید

  • ناشناس

    ابتدای هر سال اعلام میشه که به جاماندگان سهام ناعدالت، سهام تعلق می گیره. بعد به آخرسال که می رسه قول ابتدای سال جدید بازهم آش از نو کاسه از نو محض رضای خدا این همه دروغ خجالت هم خوب چیزیه.نه قولش بدید نه بدقولی