شمانیوز
شما نیوز

پیش بینی ابتلا به دیابت با آزمایش خون

محققان مشغول توسعه آزمایش خونی هستند که با بررسی یک نمونه پلاسما و با کمک هوش مصنوعی سلامت فرد را ارزیابی و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف مانند دیابت یا بیماری های قلبی را پیش بینی می کند

 پیش بینی ابتلا به دیابت با آزمایش خون

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از مهر : محققان مشغول توسعه آزمایش خونی هستند که با بررسی یک نمونه پلاسما و با کمک هوش مصنوعی سلامت فرد را ارزیابی و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف مانند دیابت یا بیماری های قلبی را پیش بینی می کند.

یک آزمایش خون جدید با استفاده از نمونه یک پلاسمادر خون سلامت فرد را ارزیابی و احتمالا ابتلای او به برخی از بیماری ها را پیش بینی می کند.

تحقیق درباره این پروژه در نشریه « Nature Medicine» منتشر شده است.  طی این پژوهش گروهی از محققان دانشگاه های UC سن فرانسیسکو، دانشگاه کمبریج و شرکت فناوری زیستی «سومالوجیک» پلاسمای خون را برای وجود طیفی از پروتئین ها اسکن کردند.

در این آزمایش وجود آپتامرها در پلاسمای خون بررسی شد. آپتامرها در حقیقت بخش هایی از دی ان ای هستند که به یک پروتئین پیوند می خورند. از آنجا که تنها بخش های خاصی از دی ان ای به پروتئین های مشخصی پیوند می خورند، بنابراین محققان با بررسی آپتامرها می توانند مشخص کنند چه پروتئین هایی و با چه غلظتی در بدن فرد وجود دارد.

در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده به الگوریتم های ماشین یادگیری داده شد و از آن برای پیش بینی ریسک ابتلای فرد به دیابت یا بیماری های قلبی بررسی شد. البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است اما محققان معتقدند با پیشرفت فناوری و ارزان تر شدن آن، پزشکان می توانند فقط با کمک یک نمونه خون، سلامت بیماران را به طور گسترده تری ارزیابی کنند.

البته در حال حاضر چند تحقیق دیگر نیز از آزمایش خون استفاده می کنند تا وجود پروتئین ها در پلاسما را اندازه گیری کنند. گروهی از محققان شرکت «آی بی ام» مشغول توسعه یک آزمایش خون هستند که وجود نوعی پپتید به نام « آمیلوید بتا» را بررسی می کند. این پپتید به بیماری آلزایمر مرتبط است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied