شمانیوز
شما نیوز

جزئیات زلزله شدید در شیراز

دقایقی قبل، زمین لرزه‌ای شدید، شهر شیراز را به شدت لرزاند.

جزئیات زلزله شدید در شیراز

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایسنا : وقوع زمین لرزه شیراز که در ساختمان‌های مرتفع بیشتر احساس شد، بسیاری از شهروندان را خصوصا در خیابان‌های مرکزی این شهر به خیابان‌ها کشاند.

 هنوز از مرکز وقوع این زمین لرزه، شدت آن گزارشی اعلام نشده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد که مرکز این زمین لرزه خان زنیان در حدود 40 کیلومتری شیراز بوده است.

آزاد تاکید کرد که هنوز از خسارت‌های احتمالی این زمین لرزه اطلاعاتی در دست نیست.

این مقام مسئول تاکید کرد که مردم، اطلاعات در این خصوص را تنها از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۶:۵۸:۲۶ ثانیه روز دوشنبه، ۷ بهمن ماه زمین‌لرزه 5.4 ریشتری را ثبت کردند.

مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین، ۲۹.۵۹ درجه عرض شمالی و ۵۲.۰۹ درجه طول شرقی ثبت شده است.

این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری خانه زنیان، ۳۶ کیلومتری بالاده و ۴۱ کیلومتری شیراز در استان فارس رخ داده است.

 

تکمیلی//

دکتر کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور:

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۴ریشتر امروز در عمق ۷کیلومتری، در شهر خانه زنیان و به فاصله ۴۱کیلومتری شهر شیراز رخ داد

تیم‌های ارزیاب و واکنش سریع اورژانس برای بررسی میزان خسارات و خدمات رسانی به مصدومان احتمالی، به مناطق زلزله زده، اعزام شده ان

د

تکمیلی//

 شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۶:۵۸:۲۶ ثانیه روز دوشنبه، ۷ بهمن ماه زمین‌لرزه 5.4 ریشتری را ثبت کردند.

مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین، ۲۹.۵۹ درجه عرض شمالی و ۵۲.۰۹ درجه طول شرقی ثبت شده است.

این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری خانه زنیان، ۳۶ کیلومتری بالاده و ۴۱ کیلومتری شیراز در استان فارس رخ داده است.

اعزام تیمهای ارزیاب به منطقه

مدیر کل جمعیت هلال احمر فارس از اعزام تیمهای ارزیاب به منطقه بلافاصله بعد از وقوع حادثه خبر داد.

حسین درویشی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: 2 تیم ارزیاب به از شیراز و دشت ارژن به منطقه خبر داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از منابع محلی، ارزیابی‌های اولیه حاکی از وارد شدن خسارت‌های جزئی به برخی روستاهای منطقه در حد ترک ساختمان‌های مسکونی است.

تمام تیم‌های امدادی خدماتی و انتظامی در مناطقی که متاثر از زلزله بودند به حالت آماده باش درآمدند

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با ایسنا با بیان این که این زمین زلزله در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داده است، گفت: در حال حاضر تیم‌های ارزیابی به محل اعزام شدند و گزارش‌های اولیه با توجه به این که کانون زلزله در خارج از محدوده شهری و مسکونی قرار داشته خسارتی به منازل وارد نشده است. با این وجود ارزیابی‌ها تا حصول نتیجه قطعی ادامه دارد.

نجار افزود: تمام تیم‌های امدادی خدماتی و انتظامی در مناطقی که متاثر از زلزله بودند به حالت آماده باش درآمدند.

گفتنی است این زمین زلزله در بخش های از شهر شیراز نیز احساس شده است.

مرتضی سلیمی -رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر- نیز در پی وقوع این زمین لرزه از اعزام  چهار تیم ارزیاب به منطقه جهت انجام بررسی‌های اولیه خبر داد.

اعزام تیمهای اورژانس به منطقه

مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس اعلام کرد که 2 تیم از اورژانس شامل یک تیم واکنش سریع و یک تیم ارزیاب به منطقه کانون زلزله شیراز اعزام شده است.

حسن همتی در گفت و گو با ایسنا گفت: تیم‌های اعزامی هنوز هیچ گزارشی حاکی از بروز مصدومیت ناشی از وقوع زمین لرزه اعلام نکرده‌اند.

همتی گفت: علاوه بر 2 تیم اعزام شده به کانون زمین لرزه در منطقه خانه زنیان،  یک دستگاه اتوبوس آمبولانس دو دستگاه آمبولانس نیز به منطقه اعزام شده است.

تکمیلی//

مدیرکل بحران استانداری فارس گفت: زلزله خانه زنیان خسارت جانی در پی نداشته است.

رحیم آزادی بیان کرد: ١۵ روستا در حال بررسی است و هیچ گزارشی مبنی بر خسارت جانی وجود ندارد.

زمین لرزه‌ای به شدت ۵.۴ ریشتر عصر دوشنبه هفتم بهمن ۹۸ منطقه خان زنیان از توابع شهرستان شیراز را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۱۶ و ۵۸ دقیقه و ۲۶ ثانیه رخ داد که در شیراز نیز محسوس بود.

 

تکمیلی//

خسارتی در شیراز اعلام نشده است

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز گفت: در خصوص اعزام تیم‌های آتش نشان به منطقه کانون زلزله، ستاد بحران شهرستان شیراز یا استان فارس تصمیم گیری می‌کند و تاکنون نیز هیچ نیازی اعلام نشده است.

علیرضا عدلو در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: بعد از وقوع زمین لرزه، هیچگونه خسارتی مبنی بر خرابی ساختمان‌ها در شیراز به آتش نشانی اعلام نشده است.

عدلو در عین حال از اعلام برخی حوادث نظیر واژگونی وسایل در منازل شهروندان، بسته شدن درب خانه‌ها و واژگونی مخازن ذخیره آب از روی پشت بام‌ها، گزارش شده است.

وقوع زمین لرزه ۳.۵ ریشتری در شهر خانه زنیان

مرکز لرزه نگاری کشور از وقوع یک زمین لرزه دیگر در ساعت ۱۷ و ۵۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه در خانه زنیان و ۳۷ کیلومتری شیراز خبر داده است.

براساس این گزارش، این زمین لرزه که در شهر خانه زنیان حادث شده، در عمق ۶ کیلومتری زمین رخ داده است.

زلزله خسارت جانی نداشته است

مدیرکل مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که هیچ تلفات جانی بر اثر وقوع زمین لرزه عصر امروز شیراز در خانه زنیان گزارش نشده است.

دکتر محمدجواد مرادیان در گفت و گو با ایسنا افزود: گزارش تیم‌های ارزیاب اورژانس اعزامی به منطقه وقوع زمین لرزه در خانه زنیان، حاکی است که خوشبختانه هیچ گونه خسارت جانی حادث نشده است.

مرادیان با بیان اینکه ارزیابان در دو روستای پراشکفت و آرندی منطقه خانه زنیان، منازل را خانه به خانه رصد کرده‌اند، گفت: در برخی از منازل ترک خوردگی دیوارها و آسیب‌هایی مشاهده شده که نیازمند ارزیابی دقیق فنی است.

مدیرکل اورژانس فارس خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه هیچ گونه مصدومیتی اعلام نشده است، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمات احتمالی در منطقه مستقر است.

مرادی با بیان اینکه تماس‌های زیادی از سوی شهروندان در خصوص اینکه آیا باز هم شاهد وقوع زمین لرزه خواهیم بود، با مرکز اورژانس گرفته شده است، گفت: علم هنوز به حدی پیشرفت نکرده که بتوان زمین لرزه را به شکل دقیق پیش بینی کرد.

این مقام مسئول به شهروندان توصیه کرد که امشب را در کنار پنجره‌ها، زیر لوستر و در نقاطی که آویز یا قاب به دیوار متصل است نخوابند.

وی همچنین توصیه کرد که وضعیت اتصالات بخاری و وسایل گرمایشی را حتما چک کنند و از درستی عملکرد آنها اطمینان حاصل کنند.

تخریب برخی واحدهای مسکونی ۲ روستا  

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در گفت و گو با ایسنا از تخریب برخی واحدهای مسکونی در دو روستا درپی وقوع زلزله در استان فارس خبر داد.

حامد سجادی گفت: درپی وقوع زلزله ٥.٤ ریشتری که ساعت ۱۶ و ۵۸ دقیقه امروز (۷ بهمن ماه) در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین حوالی خانه زنیان در استان فارس را لرزاند، هشت تیم ارزیاب و امدادی به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج پس‌لرزه در این منطقه ثبت شده است، گفت: برابر ارزیابی‌های اولیه در دو روستای پرشکفت و کمر آباد ارندی تخریب برخی واحدهای مسکونی رخ داده است.

سجادی تعداد روستاهای درگیر زمین‌لرزه تا شعاع ١٥ کیلومتری را ٥٣ روستا اعلام و اظهارکرد:  تعداد ساکنان روستاها حدود ١٢ هزار نفر است و خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

تخریب کلی منازل بر اثر زلزله حادث نشده است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس گفت: زلزله عصر دوشنبه خانه زنیان، به حمدالله خسارت جانی به دنبال نداشت و هیچ خانه‌ای نیز دچار تخریب کلی نشده است.

سید کمال پاکفطرت در گفت و گو با ایسنا افزود: براساس ارزیابی‌های اولیه انجام شده، علیرغم شدت ۵.۴ ریشتری زلزله عصر امروز دوشنبه ۷ بهمن در منطقه خانه زنیان و عمق کم این زمین لرزه، شاهد بروز خسارت جانی نبودیم.

او ادامه داد: ارزیابی‌ها گواه وقوع ترک و تخریب‌های جزئی در برخی منازل روستایی در منطقه خانه زنیان است اما هیچ گزارشی مبنی بر خسارت کلی تاکنون اعلام نشده است.

پاکفطرت با اشاره به آماده باش ۱۰۰ درصدی نیروهای ستاد حوادث غیرمترقبه و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی در بخش ارژن، گفت: طی روزهای آینده ارزیابی کلی از خسارت‌های مالی وارده به روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه و از طریق رسانه‌های رسمی اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری فارس با اشاره به استقرار تیم‌های امدادی و واکنش سریع دستگاه‌های مختلف، گفت: هم اینک کمپ‌هایی در شهر خانه زنیان برای اسکان موقت پیش بینی و تجهیز شده است.

پاکفطرت همچنین گفت: ۲ روستای پرشکفت و کنارآباد آرندی، دارای جمعیت بسیار اندکی است و حتی پرشکفت شورا و دهیاری هم ندارد.

این مقام مسئول با تایید اینکه خانه‌ها در روستای پرشکفت، عمدتا بسیار قدیمی بوده و با استفاده از سنگ و بدون ملات ساخته شده است، گفت: هیچ گزارشی از خسارت کلی به این روستاها اعلام نشده است.

گزارش مرکز لرزه نگاری کشور از مختصات زلزله شیراز

به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۶:۵۸:۲۶ ثانیه روز دوشنبه، ۷ بهمن ماه زمین‌لرزه ۵.۴ ریشتری را ثبت کردند.

مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین، ۲۹.۵۹ درجه عرض شمالی و ۵۲.۰۹ درجه طول شرقی ثبت شده است.

این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری خانه زنیان، ۳۶ کیلومتری بالاده و ۴۱ کیلومتری شیراز در استان فارس رخ داده است.

 

در حال بروزرسانی...

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied