شمانیوز
شما نیوز

بیماری آرتروپاتی پسوریازیس چیست؟

علاوه بر پسوریازیس، بعضی از بیماران از مشکل فراتری به شکل آرتریت مخصوص پسوریازیس، رنج می برند که به آن آرتروپاتی پسوریازیسی گفته می شود

بیماری آرتروپاتی پسوریازیس چیست؟

علاوه بر پسوریازیس ، بعضی از بیماران از مشکل فراتری به شکل آرتریت مخصوص پسوریازیس ، رنج می برند که به آن آرتروپاتی پسوریازیسی گفته می شود. اکثر این افراد در زمان مطالعه بدون علامت بودند لذا، شیوع واقعی ممکن است نزدیک به 15 درصد باشد. آیا انواع مختلفی از آرتریت مربوط به پسوریازیس وجود دارد؟ آرتروپاتی پسوریازیسی را می توان به 5 نوع مختلف طبقه بندی کرد، لذا پاسخ سوال بله است. با وجودی که دانستن این طبقه بندی بسیار آسان است، بیماران واضعی با تظاهراتی مراجعه می کنند که در این طبقه بندی نمی گنجد و یا با مرور زمان تغییر می کند.

 

الیگوآرتریت غیر قرینه درگیری یک یا دو مفصل بزرگ به صورت یکطرفه. حدود 70 درصد از موارد به این شکل مراجعه می کنند ولی بعضی به صورت پلی آرتریت قرینه در می آید.

 

پلی آرتریت قریبنه - هم مفاصل بزرگ و هم کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد. 15 درصد از موارد ابتلا را تشکیل می دهد و افتراق بالینی آن از آرتریت روماتوئید، دشوار است. 50 درصد از بیمارانی که به این شکل مبتلا هستند، سیر پیشرونده و بدون توقف بیماری را تجربه می کنند.

 

آرتریت مفاصل بین انگشتی تحتانی - شکل کاملا شناخته شده در دست ها و پاها، خصوصا در حضور تغییرات ناخن هاست. عموما به صورت خفیف و مزمن است و ناتوانی خاصی ایجاد نمی کند. 5 تا 10 درصد موارد را نیز شامل می شود.

اسپوندیلیت و انتزوپاتی مشابه با اسپوندیلیت انکیلوزان، به صورت ساکروایلئیت و التهاب در محل اتصال تاندون های بزرگ دیده می شود.

 

آرتریت موتیلان یک واژه هراس انگیز برای شدیدترین شکل آرتروپاتی پسوریازیسی است. تظاهرات آن شامل بدشکلی شدید، در رفتگی ها و از دست رفتن استخوان ناشی از استئولیز است که می تواند بسیار ناتوان کننده باشد.

آیا در آرتروپاتی پسوریازیسی، ضایعات پوستی پسوریازیسی در همان زمان آرتریت ظاهر می شوند؟

 

هم می تواند هم زمان باشد و هم قبل یا پس از آن ظاهر شود. عمده مردم (60%) ضایعات را قبل از آرتروپاتی پیدا می کنند، 15 درصد در یک زمان به هر دو مبتلا می شوند و 25 درصد ابتدا دچار مشکلات مفصلی می شوند. در صورت شک به آرتروپاتی پسوریازیسی بدون ضایعات پوستی، بهتر است درباره سابقه خانوادگی سوال شود و ناخن ها نیز برای مشاهده نشانه های تایید کننده، مورد معاینه قرار گیرند.

منبع:مه شو

 
 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied