شمانیوز
شما نیوز

آیا میدانید قرص کوآموکسی کلاو برای چه نوع عفونتی است؟

اگر تاکنون مبتلا به عفونت شده اید حتما نام قرص کوآموکسی کلاو را شنیده اید. اگر این قرص را مصرف می کنید اما نمی دانید

آیا میدانید قرص کوآموکسی کلاو برای چه نوع عفونتی است؟

اطلاعات کامل دارویی قرص کوآموکسی کلاو و موارد منع مصرف قرص کوآموکسی کلاو و در مورد عوارض جانبی قرص کوآموکسی کلاو و اثر قرص کوآموکسی کلاو بر آزمایشهای تشخیصی را در این مقاله بخوانید اگر تاکنون مبتلا به عفونت شده اید حتما نام قرص کوآموکسی کلاو را شنیده اید. اگر این قرص را مصرف می کنید اما نمی دانید که دلیل تجویز قرص کوآموکسی کلاو چیست و دوست دارید به طور دقیق و مشخص بدانید که قرص کوآموکسی کلاو برای چیست این مقاله را بخوانید ما دراین مقاله همه چیز درباره کوآموکسی کلاو را نوشته ایم. از موارد منع مصرف این قرص تا عوارض جانبی و اثرات قرص کوآموکسی کلاو بر نتیجه آزمایشات بالینی .

 

قرص کوآموکسی کلاو چیست

قرص کوآموکسی کلاو (Co-amoxiclav) دارویی است که برای درمان بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های مقاوم به آموکسی سیلین مانند سینوزیت، عفونت گوش میانی، عفونت مجاری تنفسی و برونشیت‌ مزمن تجویز می‌شود.

 

کوآموکسی‌ کلاو ترکیبی از آموکسی‌سیلین و اسید کلاولانیک است که هر دو از راه خوراکی به خوبی جذب می‌شوند. کو اموکسی کلاو داروئی است که از دو ماده موثره داروئی ساخته شده است،یعنی از آموکسی سیلین و اسید کلاونیک.

 

علت افزوده شدن اسید کلاونیک افزایش دادن طیف ضد باکتریایی داروی ساخته شده می باشد. گروهی از باکتریها هستند که با تولید یک نوع آنزیم خاص بنام بتا لاکتامازپنی سیلینهای دارای هسته بتا لاکتام را از ناحیه همان هسته شکسته و آنها را غیر فعال میکنند در نتیجه عفونتهای ایجاد شده با آن گونه باکتریها به درمان آنتی بیوتیکی با آن نوع پنی سیلینها جواب نمیدهد.

 

پس چاره کار دراین هست که آن نوع باکتریها را با افزودن داروئی دیگر به یک داروی خاص و در حالت کلی تولید انتی بیوتیکهای مقاوم به بتالاکتاماز( پنی سیلیناز) از بین ببریم و عفونت ایجاد شده را درمان کنیم.

 

در کو آموکسی کلاو داروی اسید کلاونیک آنزیم بتالاکتاماز باکتریها را غیر فعال میکند و درنتیجه آن باکتری در مقابل آموکسی سیلین بی سلاح می شود و آموکسی سیلین با قدرت ضد باکتریایی زیادی که دارد و طیف وسیعی از باکتریها را پوشش میدهد (باکتریهای گرم و گرم-)عامل ایجاد کننده عفونت را از بین می برد و بیماری بهبود می یابد.

 

خود اسید کلاونیک به تنهایی طیف ضد باکتریایی ضعیفی دارد وبه تنهایی اثر چندانی ندارد در صورتی که خود اموکسی سیلین به تنهایی طیف وسیعی از باکتریها را نابود میکند و بر روی باکتریها اثر باکتریسیدی دارد یعنی باکتر یها را می کشد.

 

کوآموکسی/کلاوولانات یا کوآموکسی کلاو یک آنتی بیوتیک رایج است که از آن برای درمان عفونت های باکتریایی گوناگون مثل عفونت گوش میانی، سینوزیت و عفونت های پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری استفاده می شود.

 

آموکسی سیلین/کلاوولانات را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. خوردن آن با غذا می تواند از دل به هم خوردگی ناشی از آن جلوگیری کند. بهتر است این دارو در فواصل زمانی برابر در طول شبانه روز مصرف شود تا مقادیر ثابتی از آن در خون و ادرار وجود داشته باشد.

 

تداخل دارویی کوآموکسی کلاو با سایر داروها

مصرف همزمان با آمینوگلیکوزیدها موجب بروز اثرات سینرژیک باکتری کش بر علیه بعضی از گونه ‌های انتروکوک و استرپتوکوک گروه B می‌ شود. با این وجود، این داروها از نظر فیزیکی و شیمیایی ناسازگار هستند و در صورت مخلوط شدن یا مصرف همزمان ممکن است غیرفعال شوند. گزارش شده که مصرف همزمان این داروها در بدن انسان سبب غیرفعال شدن آمینوگلیکوزیدها می‌ شود. به نظر می‌ رسد مصرف همزمان با آلوپورینول احتمال بروز بثورات پوستی هر دو دارو را افزا یش می‌دهد.

اطلاعات دیگر در مورد قرص کوآموکسی کلاو

طبقه‌بندی فارماکولوژیک: پنی سیلین / مهارکننده بتالاکتاماز. طبقه‌بندی درمانی: آنتی بیوتیک. طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده B نکات قابل توصیه به بیمار در صورت بروز اسهال، فوراً به پزشک اطلاع دهید. دارو را سر ساعت و به موقع مصرف نموده و دوره درمان را کامل کنید.

مصرف در سالمندان:

 

کاهش ترشح لوله‌ای کلیوی در بیماران سالخورده ممکن است نیمه عمر دارو را طولانی کند.

مصرف در شیردهی

این دارو در شیر ترشح می‌ شود و در دوران شیردهی باید با احتیاط تجویز شود

.

ملاحظات اختصاصی در مورد مصرف قرص کوآموکسی کلاو

علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی پنی سیلین‌ها، رعایت موارد زیر نیز توصیه می‌ شود: ۱- این دارو با معده خالی به میزان زیادی جذب می‌ شود، اما غذا تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر جذب دارو ندارد. ۲- برای تعیین میزان پایداری دارو در دماهای مختلف ، باید به بروشور کارخانه سازنده مراجعه نمود. معمولاً میزان پایداری سوسپانسیون در یخچال ۱۰-۷ روز می‌ باشد. ۳- از آنجایی که این دارو قابل دیالیز است، مقدار مصرف آن در بیماران تحت همودیالیز باید تنظیم شود. ۴- برخی از فرآورده‌ها حاوی آسپارتام بوده و در بیماران مبتلا به فنیل کتونوری نباید مصرف شوند. ۵- برای استفاده از دوزهای بالای آموکسی سیلین، باید از فرآورده‌های Farmentin BD استفاده نمود. زیرا مقدار کمتری از کلاوولانیک اسید در این فرآورده‌ها وجود دارد (به نسبت یک هفتم آموکسی سیلین).

 

اثر قرص کوآموکسی کلاو بر آزمایشهای تشخیصی

این دارو نتایج آزمونهای گلوکز ادرار را در روشی که از سولفات مس (آزمون بند یکم) استفاده می‌ شود، تغییر می‌ دهد. گلوکز ادرار باید با روش‌های گلوکز اکسیداز تعیین شود. با سایر ترکیبات کلاوولانات مثبت شدن آزمون کومبس گزارش شده است.

عوارض جانبی قرص کوآموکسی کلاو

 

توجه: عوارض جانبی این فراورده ترکیبی مشابه عوارض جانبی ناشی از آموکسی سیلین است. با این وجود، عوارض گوارشی ممکن است بیشتر بروز کند، زیرا جذب کلاوولانات بیشتر است.

 

دستگاه گوارش

تهوع، استفراغ، اسهال، کولیت سودوممبران (ممکن است با اسهال شدید مشخص شود). ادراری ـ تناسلی: نفریت حاد بینابینی.

سایر عوارض:

حساسیت مفرط (بثورات اریتماتوی ماکولو پاپولار ، کهیر، آنافیلاکسی)، عفونت ثانویه باکتریایی و قارچی. مسمومیت و درمان

تظاهرات بالینی

حساسیت عصبی – عضلانی یا حملات تشنجی.

 

درمان

اگر دارو به تازگی بلعیده شده باشد (چهار ساعت یا کمتر)، باید محتویات معده را با ایجاد استفراغ یا شستشوی معده تخلیه کرده و به دنبال آن برای کاهش جذب دارو ، ذغال فعال تجویز گردد. این دارو با همودیالیز از بدن خارج می‌ شود.

 

منبع:تابناک با تو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied