شمانیوز
شما نیوز

داروی سنگ کیسه صفرا چیست

سنگ صفرا ماده ای سفت و سنگ مانند از جنس کلسترول و بیلی روبین می باشد.گاهی سنگ صفرا موجب مسدود شدن مجاری صفراوی می شود و موجب درد در قسمت بالا و سمت راست شکم می شود که به آن حملات صفراوی می گویند.

داروی سنگ کیسه صفرا چیست

سنگ صفرا ماده ای سفت و سنگ مانند از جنس کلسترول و بیلی روبین می باشد.گاهی سنگ صفرا موجب مسدود شدن مجاری صفراوی می شود و موجب درد در قسمت بالا و سمت راست شکم می شود که به آن حملات صفراوی می گویند. سنگ صفرا با روش جراحی و غیر جراحی درمان می شود در ادامه همراه با نیک صالحی شوید تا درباره قرص سنگ شکن کیسه صفرا و درمان های این بیماری بیشتر بخوانید.

قرص سنگ شکن کیسه صفرا

دکتر علی طارمی ها افزود: کیسه صفرا با استفاده از مکانیسم جذب، ترشح و فعالیت حرکتی خود، اعمال ذخیره، تغلیظ و دفع صفرا را انجام می دهد و نیم ساعت پس از خوردن غذای چرب، کیسه صفرا تخلیه می شود.

وی اضافه کرد: درد شکم در قسمت بالا و راست شکم (زیر لبه دنده های راست) از جمله علایم بروز مشکلات کیسه صفرا است که معمولا بعد از صرف غذای به نسبت سنگین یا چرب ایجاد شده و به سمت کتف تیر می کشد و همچنین گاه با تهوع، استفراغ، زردی و تب نیز همراه است.

طارمی ها با اشاره به عواملی که باعث بروز این مشکلات در کیسه صفرا می شوند ادامه داد: سنگ صفرا به علت اختلال در فعالیت حرکتی کیسه صفرا و تغییر در ترکیبات آن ایجاد می شود و باعث انسداد در راه خروجی کیسه صفرا خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل، فشار داخل کیسه صفرا بالا رفته و باعث اختلال در ترشح مخاطی صفرا و بسته شدن رگ ها و نرسیدن خون به جدار آن شده و می تواند باعث سیاه شدن (نکروز) کیسه صفرا و در نهایت باعث سوراخ شدن آن و ترشح صفرا به داخل شکم و ایجاد التهاب در پرده های صفاقی و پریتونیت شود.

طارمی ها خاطرنشان کرد: همچنین در صورت حرکت سنگ های کوچک، عبور آنها از مجاری کیسه صفرا و ورود به داخل مجرای صفراوی، می تواند در حین عبور از جلوی دهانه خروجی لوزالمعده و پانکراتیت، باعث آزاد شدن آتریم های پانکراس به داخل خون و اطراف لوزالمعده شود که چون این آتریم ها مخصوص هضم غذا و خورنده هستند، موجب آسیب در اطراف لوزالمعده در شکم شده و همچنین با وارد کردن آسیب به قلب، کلیه و کبد در موارد شدید می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی در پاسخ به این سووال که عمل کیسه صفرا در چه زمانی لازم است، گفت: در مواردی که سنگ های ریز متعدد و یا سنگ های درشت بزرگ تر از دو سانتیمتر باشد، کیسه صفرا برداشته می شود، اما در خیلی از موارد می توان با درمان های دارویی، سنگ کیسه صفرا را درمان کرد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه عمل جراحی کیسه صفرا را می توان به صورت باز و بسته (لاپاراسکوپیک) انجام داد ادامه داد: در عمل جراحی کیسه صفرا باید کل کیسه صفرا برداشته شود زیرا در غیر این صورت مجددا دچار سنگ کیسه صفرا شده و مجبور به عمل های جراحی متعدد می باشد.

رژیم غذایی در سنگ کیسه صفرا

وی شیر کم چرب، قهوه، چای، آب میوه، نان برشتوک، پنیر کم چرب، مصرف تخم مرغ سه عدد در هفته و چربی های گیاهی، گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و یا ماهی آب پز، کبابی و یا بریان شده، سوپ های صاف شده و ادویه جات در حد اعتدال، همه نوع شیرینی جات، انواع سبزیجات و انواع میوه ها را از جمله مواد غذایی عنوان کرد که بیماران مبتلا به این آن می توانند مصرف کنند.

طارمی ها خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا باید از خوردن شیر و غذاهای چرب، تخم مرغ نیمرو و چربی های حیوانی و یا خامه و سس سالاد، گوشت های کنسرو شده با چربی زیاد، میوه سیب کال و میوه های توتی که ممکن است بیماران تحمل نکنند، غذاهای سرخ شده، آجیل، زیتون، شورها، ذرت بوداده و چاشنی ها پرهیز کنند.

وی ادامه داد: بعد از عمل جراحی کیسه صفرا و بیرون آوردن کیسه آن بیماران پس از مدت کوتاهی که از غذاهای کم چرب استفاده کردند می توانند رژیم غذایی خود را تغییر داده و هر نوع غذایی را آزادانه مصرف کنند.

متخصص جراحی عمومی و سوختگی افزود: ممکن است برخی از افراد به غذاهایی مانند شیر، سوسیس، کالباس و سایر غذاها حساسیت داشته و هضم این غذاها برایشان مشکل باشد که در این صورت بهتر است از خوردن غذاهایی که نمی توانند تحمل کنند، پرهیز شود.

بد نیست درباره قرص سنگ شکن کیسه صفرا و درمان سنگ کیسه صفرا بیشتر بدانید

راه‌هایی برای پاکسازی صفرا وجود دارد که می‌توان کیسه صفرا یا حتی دستگاه گوارش را پاکسازی کرد و یا اینکه به حرکات روده کمک کرد تا بهتر عمل کنند.

هیدروتراپی در به حداقل رساندن بیماری‌های کبد و دستگاه گوارش موثر است. این عمل باعث کم شدن حالت تهوع و تمیز شدن کیسه صفرا می‌شود.راه‌های مختلفی برای درمان سنگ صفرا وجود دارد محصولات طبیعی بهترین و مطمئن ترین راه هستند.پاکسازی کیسه صفرا بیش از ۶ الی ۷ روز انجام می‌شود و استفاده از این مواد غذایی که در ادامه آمده است به شما کمک می‌کند تا سنگ صفرا را هر چه سریعتر از بین ببرید.

یک لیتر آب سیب تازه به صورت روزانه

نصف فنجان روغن زیتون به صورت روزانه

حدود ۵ لیوان آب گریپ فروت تازه که بهتر است قرمز رنگ باشد و می‌توانید با کمی لیمو یا پرتقال مخلوط کنید نمک اپسوم نوعی نمک است که در تسکین مجاری صفراوی و در از بین بردن سنگ‌های صفرا بسیار موثر است و درد را کاهش می‌دهد. روغن زیتون که حکم یک روان کننده را دارد کمک می‌کند تا سنگ‌ها به آسانی از بین بروند. اسید مالیک موجود در آب سیب یک پاک کننده قوی است که در تخریب سنگ‌های صفراوی و پاکسازی کیسه صفرا موثر است. صبحانه را با یک لیتر آب سیب تازه شروع کنید می‌توانید در کنارش از ماست میوه هم استفاده کنید. روزه داری بهترین راهکار جهت پاکسازی کیسه صفرا به شمار می‌رود و همچنین مصرف آب فراوان هم موثر است.

در صورتی که بیماری کیسه صفرا شدت یافت حتما باید به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های تخصصی را آغاز نمود.

منبع:ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied