شمانیوز
شما نیوز

۴ روش خانگی که به تبخال های هر روز شما پایان می دهد

در حال حاضر هیچ درمانی به جز استفاده از پماد تبخال لب برای آن وجود ندارد و این عفونت مادام العمر است. با این وجود روش‌هایی برای کاهش طول، شدت و میزان شیوع آن وجود دارد. ما در این مطلب به معرفی انواع پماد تبخال لب و برخی درمان‌های دیگر برای کاهش علائم این عارضه می‌پردازیم.

۴ روش خانگی که به تبخال های هر روز شما پایان می دهد

انواع پماد تبخال لب جهت کنترل و بهبود سریع‌تر علائم ویروس هرپس در دسترس هستند که همچنین می‌توان بدون نیاز به نسخه نیز خریداری نمود. پماد تبخال لب  آسیکلوویر و پماد پنسیکلوویر با نسخه و پماد زیتونکس و آرتی هرپس بدون نسخه در بازار موجودند، علت بروز تبخال لب که به عنوان زخم سرد نیز شناخته می‌شود، ابتلا به ویروسی به نام «HSV-۱» یا «Herpes Simplex» است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود دو سوم بزرگسالان ۵۰ ساله و بالاتر دارای ویروس HSV-۱ هستند. خدمات بهداشتی دانشگاه میشیگان تخمین می‌زند که ۵۰ درصد از کودکان کودکستانی در آمریکا نیز از قبل دارای HSV-۱ هستند. این ویروس همیشه علائم ایجاد نمی‌کند و در واقع ۳۰ درصد از مبتلایان علائم عفونت را تجربه می‌کنند. درحالی که اکثر موارد HSV-۱ به زخم یا تبخال دهانی دچار می‌شوند، حدود ۴۰ درصد از موارد تبخال تناسلی را تجربه می‌کنند که به آن ویروس HDV-۲ گفته می‌شود و موضوع بحث ما نیست، تبخال لب اغلب حدود یک هفته طول می‌کشد و به خودی خود از بین می‌رود. در رابطه با درمان تبخال لب باید گفت در حال حاضر هیچ درمانی به جز استفاده از پماد تبخال لب برای آن وجود ندارد و این عفونت مادام العمر است. با این وجود روش‌هایی برای کاهش طول، شدت و میزان شیوع آن وجود دارد. ما در این مطلب به معرفی انواع پماد تبخال لب و برخی درمان‌های دیگر برای کاهش علائم این عارضه می‌پردازیم.

جهت دسترسی به بخش‌های مختلف این مطلب، بر روی موارد زیر کلیک کنید:

  • انواع پماد تبخال لب

  • درمان خانگی تبخال لب

انواع پماد تبخال لب

در صورتی که فرد مبتلا به ویروس تبخال، علائم شدیدی را تجربه کند یا زخم‌های او طی چند هفته بهبود نیابند، او باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. عوارض ناشی از ویروس HSV-۱ نادر، اما همچنان محتمل هستند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همچنین کسانی که به طور مکرر تبخال لب را تجربه می‌کنند، باید به دنبال مشاوره‌ی پزشکی باشند. چراکه با گسترش ویروس در قسمت‌های دیگر بدن، ممکن است عوارضی ایجاد شود. برای مثال این ویروس می‌تواند به نوک انگشتان یا چشم سرایت کند.

درمان تبخال معمولا شامل قرص‌ها و پماد‌های ضد ویروسی است. طبق اعلام خدمات بهداشت ملی انگلیس (NHS) پماد‌ها معمولا تنها در مواقعی که تبخال و زخم ظاهر می‌شوند، موثر هستند.

انواع پماد تبخال لب که با تجویز و نسخه پزشک در دسترس هستند عبارتند از:

۱. پماد آسیکلوویر (Acyclovir)

با درمان تبخال با پماد آسیکلوویر علائم کاهش می‌یابد اما از سرایت ویروس به شخص دیگر جلوگیری نمی‌کند. این دارو را باید طبق دستور پزشک بر روی تبخال لب استفاده کرد. هنگام اعمال دارو بر روی تبخال، به خوبی دست‌ها را بشویید و از دستکش استفاده کنید تا از انتشار عفونت تا حد امکان جلوگیری شود. برخی عوارض جانبی این پماد عبارتند از:

  • تحریک پوست

  • سوزش

  • گز گز

  • خشکی پوست

  • خارش

اگرچه این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست و باید در صورت مشاهده‌ی هرگونه علائم غیرعادی با پزشک تماس گرفته شود.

۲. پماد پنسیکلوویر(Penciclovir)

پماد تبخال لب پنسیکلوویر یک داروی ضد ویروسی است که می‌تواند از بدتر شدن علائم و زخم‌ها جلوگیری کند و همچنین طول دوره‌ی زخم را کاهش دهد. از جمله عوارض جانبی مصرف این پماد، سوزش و بی‌حسی در ناحیه‌ی مصرف است.

اگر به دنبال درمان سریع تبخال با پماد تبخال لب هستید، برخی دارو‌های بدون نیاز به تجویز پزشک نیز موجود هستند که علائم تبخال لب را کاهش می‌دهند:

۱. پماد زیتونکس

 

این پماد که تولید ایران است، برگرفته از اجزای مختلف درخت زیتون بوده و در میان خواص زیتون از خواص ضد التهابی آن بهره می‌گیرد. تولید کنندگان این پماد می‌گویند اگر از آن در مراحل اولیه‌ی بروز تبخال لب استفاده شود، می‌توان طول دوره را کاهش داد.

۲. ژل تبخال آرتی هرپس

 

این ژل یک پماد آنتی‌باکتریال و ضد ویروسی است که روند رشد و سرایت ویروس را کند می‌کند. از این پماد می‌توان به صورت مستقیم بر روی زخم‌ها استفاده کرد. این ژل به صورت بدون نیاز به تجویز قابل استفده است و اگر از داروی دیگری استفاده نمی‌کنید، می‌توانید روزانه سه تا چهار مرتبه بر روی ناحیه اعمال کنید.

 

درمان خانگی تبخال لب

ترکیباتی که ضد ویروسی، ضد میکروبی و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی هستند، غالبا برای درمان تبخال می‌توانند مفید باشند. برخی از درمان‌ها به محدود کردن شیوع ویروس در بدن کمک می‌کنند، برخی دیگر احتمال ابتلا به عفونت‌های بعدی را کاهش می‌دهند و درد و ناراحتی را کم می‌کنند. باید توجه داشته که هر درمانی برای هر فردی مناسب نیست، اما طیف گسترده‌ای از محصولات طبیعی ممکن است به کاهش علائم و جلوگیری از عود عفونت هرپس در آینده کمک کند.

 

این درمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱. پالم لب حاوی ۱ درصد بادرنجبویه

۲. دمنوش لیمو و کمپرس دمنوش لیمو

۳. روغن نعناع و نعنا

۴. ژل آلوئه وا

۵. ریشه شیرین بیان، که حاوی گلیسیریزیک اسید است و یک ضد ویروس محسوب می‌شود.

۶. پودر شیرین بیان در ترکیب با آب یا وازلین که به طور مستقیم روی تبخال قرار می‌گیرد.

۷. گیاه سرخارگل که به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، به صورت دمنوش مصرف می‌شود.

۸. کرم لیزین یا ال لیزین که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بازیابی سلول‌ها را بهبود می‌بخشد.

۹. شیر، که حاوی آنتی‌بادی و لیزین است.

۱۰. خمیر ذرت که از نشاسته‌ی ذرت و آب درست می‌شود.

۱۱. مخلوط ریواس و مریم گلی

۱۲. روغن‌ها یا پماد‌های حاوی ویتامین E: ویتامین E به بدن کمک می‌کند سلول‌های آسیب دیده‌ی پوست سریع‌تر ترمیم شوند و سلول‌های جدیدی رشد کنند. گزینه‌های سرشار از این ویتامین شامل آجیل، گندم کامل و سبزیجات برگ سبز است. 

۱۳. ویتامین C، نیز می‌تواند سطح سلول‌های سفید که با عفونت مبارزه می‌کنند را افزایش دهد. غذا‌های سرشار از ویتامین C اغلب به رنگ قرمز، نارنجی یا سبز عمیق هستند؛ مثل انواع توت، گوجه، فلفل‌ها، کیوی، کلم بروکلی و اسفناج.

سخن پایانی

ویروس HSV-۱ به شدت مسری است و به آسانی با تماس مستقیم انتقال می‌یابد. در نتیجه جهت پیشگیری باید تماس مستقیم را با افراد مبتلا به حداقل رساند و تا جای ممکن تبخال لب را لمس نکرد. اگر از پماد تبخال لب استفاده می‌کنید، بهتر است از دستکش و پنبه برای اعمال پماد استفاده کنید. در طول مدتی که علائم آشکار هستند از مصرف مواد غذایی اسیدی، شور یا سفت خودداری کنید تا زخم‌ها تحریک نشوند. شما می‌توانید «سریع‌ترین روش‌های درمان خانگی تبخال» را نیز بخوانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم درباره قرص تبخال درمانی برای تبخال لب و دهان نیز مطالعه کنید. آیا شما تجربه‌ای در خصوص پماد‌های تبخال لب دارید؟

منبع : ستاره

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied