شمانیوز
شما نیوز

نخستین فردی که مبتلا به کرونا شد

پژوهشگران همچنان به‌دنبال یافتن نخستین فرد آلوده به ویروس کرونا در چین هستند و طبق اطلاعات حاضر، نخستین مورد تأییدشده کووید ۱۹ در چین مربوط به ۱۷ نوامبر است.

نخستین فردی که مبتلا به کرونا شد

به گزارش شمانیوز به نقل از آنا، پژوهشگران همچنان به‌دنبال یافتن نخستین فرد آلوده به ویروس کرونا در چین هستند و طبق اطلاعات حاضر، نخستین مورد تأییدشده کووید ۱۹ در چین مربوط به ۱۷ نوامبر است.

سوابق دولتی کشور چین حاکی‌از آن است که نخستین فرد آلوده به بیماری کووید ۱۹ ممکن است یکی از اهالی ۵۵ ساله هوبئی بوده باشد اما هنوز بیمار صفر شناسایی نشده است.

اسناد ارائه‌شده در روزنامه‌ی South China Morning Post می‌تواند به دانشمندان در ردیابی شیوع بیماری و شاید تعیین منبع آن کمک کند.

براساس داده‌های دولتی منتشرشده در روزنامه‌ی یادشده، نخستین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹، ممکن است به ۱۷ نوامبر برگردد. مقامات چینی تاکنون حداقل ۲۶۶ فردی را که سال گذشته به این ویروس آلوده شدند، شناسایی کرده‌اند که همه‌ی آن‌ها در مقطعی، تحت نظارت پزشکی بودند.

مصاحبه با افشاگرانی از جامعه‌ی پزشکی نشان می‌دهد که پزشکان چینی اواخر ماه دسامبر متوجه شدند با بیماری جدیدی رو‌به‌رو هستند. دانشمندان در تلاش هستند تا الگوی انتقال اولیه‌ی کووید ۱۹ را از زمان شیوع همه‌گیری در ماه ژانویه و دو ماه قبل از اینکه بیماری به بحرانی جهانی تبدیل شود، ترسیم کنند.

درک نحوه‌ی شیوع بیماری و تعیین اینکه چگونه موارد تشخیص داده نشده و مستند نشده در انتقال آن نقش داشته‌اند، موجب افزایش بینش درزمینه‌ی وسعت تهدید می‌شود.

براساس داده‌های دولتی، یک فرد ۵۵ ساله از استان هوبئی می‌تواند نخستین فردی باشد که در ۱۷ نوامبر دچار بیماری شده است. از آن تاریخ به بعد، هر روز، یک تا پنج مورد جدید گزارش می‌شد. تا ۱۵ دسامبر، کل تعداد افراد عفونی به ۲۷ و تا تاریخ ۲۰ دسامبر، این شمار به ۶۰ نفر رسید.

در ۲۷ دسامبر، ژانگ جیشیان پزشکی از بیمارستان استان هوبئی به مقامات چینی گفت که بیماری مذکور، ناشی‌از ویروس کرونا جدیدی است. تا آن تاریخ، بیش از ۱۸۰ فرد آلوده شده بودند؛ اگرچه ممکن است مواردی نیز تشخیص داده نشده باشد.

تا روز آخر سال ۲۰۱۹، شمار موارد تأییدشده به ۲۶۶ و در روز اول سال نو به ۳۸۱ نفر رسید.

دانشمندان اکنون مشتاق پیدا کردن بیمار صفر هستند که می‌تواند به آن‌ها در شناسایی منشا ویروس کرونا که تصور می‌شود از حیوان (احتمالا خفاش) منشاء گرفته، کمک کند. از ۹ مورد گزارش‌شده در نوامبر (۴ مرد و ۵ زن) هیچ‌کدام به‌عنوان بیمار صفر تأیید نشدند.

سن این افراد بین ۳۹ تا ۷۹ سال بوده اما مشخص نیست که چند نفرشان از ساکنان ووهان یعنی مرکز شیوع کووید ۱۹ بوده‌اند. ممکن است موارد گزارش شده‌ای وجود داشته باشد که تاریخ آن‌ها قبل از این موارد باشد.

براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت، نخستین مورد تأییدشده از کووید ۱۹ در چین مربوط به ۸ دسامبر است اما این سازمان جهانی بیماری را ردیابی نمی‌کند بلکه متکی بر اطلاعاتی است که کشورها گزارش می‌کنند.

گزارشی به‌وسیله‌ی پزشکان چینی بیمارستان جینیینتان در مجله‌ی پزشکی The Lancet منتشر شده است که به برخی از اولین بیماران پرداخته و تاریخ نخستین مورد عفونت را اول دسامبر تعیین کرده است.

دکتر آی فن، نخستین فردی که به افشاگری در این مورد پرداخت، در مصاحبه‌ای که بعدا سانسور شد به نشریه‌ی People گفته بود که آزمایش‌ها نشان داده‌اند در ۱۶ دسامبر، یک بیمار در بیمارستان مرکزی ووهان مبتلا به ویروس کرونا ناشناخته‌ای تشخیص داده شد. گزارش‌های پزشکان دیگر چنین نشان می‌دهد که جامعه‌ی پزشکی ووهان در اواخر دسامبر از بیماری جدید آگاه شدند.

طبق گزارش‌های پیشین، اگرچه پزشکان شهر ووهان در اواخر دسامبر نمونه‌هایی را از موارد مشکوک جمع‌آوری کردند، آن‌ها نتوانستند یافته‌های خود را تأیید کنند زیرا دولت و فرایند گرفتن تأیید از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کشور چین مانع از آن‌ها شد.

همچنین به آن‌ها دستور داده شد که اطلاعاتی را درمورد بیماری جدید برای عموم افشا نکنند. حتی تا ۱۱ ژانویه مقامات بهداشتی ووهان همچنان ادعا می‌کردند که تنها ۴۱ مورد تأییدشده وجود دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied