شمانیوز
شما نیوز

با این راهکارها بعد از ورزش صورتتان جوش نمی زند

پوست (به انگلیسی: Skin) بخشی از دستگاه پوششی بدن است. پوست با دارا بودن سطح متوسطی حدود ۲ متر مربع (۲٫۵ یارد مربع)، یکی از بزرگ‌ترین اعضا بدن است...

با این راهکارها بعد از ورزش صورتتان جوش نمی زند

پوست (به انگلیسی: Skin) بخشی از دستگاه پوششی بدن است. پوست با دارا بودن سطح متوسطی حدود ۲ متر مربع (۲٫۵ یارد مربع)، یکی از بزرگ‌ترین اعضا بدن است اما آیا می دانید اگر موقع ورزش از پوست تان نگهداری نکنید، امکان دارد صورتتان به خاطر بسته شدن منافذ پوست تان پر از جوش شود؟

با صورت تمیز ورزش کنید

قطعاً تنها عرق کردن نیست که سبب جوش زدنِ صورت پس از ورزش خواهد شد. عرق با چه چیزی در تماس است؛ چنانچه عرق با باکتری ها و الودگی های صورت تماس داشته باشد، بی شک جوش خواهید زد. بخاطر همین بهتر است پوستتان پیش از شروعِ تمرین، کاملا تمیز باشد و هرگونه باکتری موجود روی صورتتان را کاملا پاک کرده باشید. به یاد داشته باشید که هیچگاه درهنگام ورزش، آرایش روی صورتتان نباشد؛ ولی استفاده از مرطوب کننده یا ضدآفتابِ بدون عطر، بدون پارابن و بدون چربی هم پیشنهاد بدی نیست؛ ولی بهتر است که کاملا صورتتان تمیز باشد.

یک ضدآفتاب مطلوب انتخاب کنید

اگر در هوای ازاد تمرین می کنید، کرم ضدآفتاب یک ضرورت است، ولی باید یک فرمول مناسب انتخاب کنید.« موی» می گوید که کرم ضدآفتاب چرب با بستن منفذها میتواند سبب اکنه شود، ولی استفاده از یک فرمول سبک تر میتواند خیالتان را راحت کند که بعدا دچار جوش نمی شوید. وی می گوید:چنانچه شما از لوسیون های بدون چربی و با SPF استفاده کنید، به احتمال زیاد منافذتان مسدود نخواهند شد.

لباس مناسب بپوشید و از کلاه لبه دار استفاده نکنید

تحقیقات بسیاری نشان داده که مشکلِ جوش زدن پس از ورزش، رابطه مستقیم با لباس هایی دارد که می پوشیم؛ به عنوان مثال ، پوشیدن لباس‌های تنگِ ورزشی یا استفاده از کلاه های لبه دار، همه سبب پیدایش جوش خواهد شد؛ برای این که لباسِ تنگ، مانعِ نفس کشیدنِ سلول های پوستی و تولید باکتری و مرگ سلول های پوستی می شود. بنابراین کلید رهایی از جوش پس از ورزش، پوشیدنِ لباس‌های راحت تر و با قابلیت جریان هوا وجود داشته باشد.

وسایل و تجهیزات ورزشی را تمیز کنید

به افراد دیگر اعتماد نکنید، آن ها امکان دارد پس از تمام شدن تمرینشان دستگاه یا وسیله را تمیز نکنند. باکتری های روی این دستگاه ها تکثیر میشوند و اگر صورتتان در حین تمرین، تنها یکبار به آن ها برخورد کند، این چیزهای آلوده به پوست شما منتقل می شوند. حتماً پیش از استفاده از هر دستگاهی سطح آنرا با دستمال مرطوب ضدباکتری تمیز کنید.

به طور مرتب لایه برداری کنید.

گاهی جوش زدن ربطی به هیچ کدام از موردهای ذکر شده ندارد، بلکه به خاطر وجود سلول های مرده بر روی سطح پوست می باشند. این سلول ها سبب ایجاد یک لایه ضخیم روی پوست میشوند که چربی و آلودگی را جذب خودشون کرده و سبب جوش می شوند. در نتیجه با استفاده از ماسک اسکراب های مناسب صورت، هفته ای 1 تا 2 بار پوستتون رو لایه برداری کنید.

پس از ورزش فورا دوش بگیرید.

دوش گرفتن پس از تمرین، علاوه بر این که باعث از بین رفتن باکتری های سطح پوست و عرق و درنتیجه تمیز شدن پوستتان می شود، بلکه باعث کاهش دمای بدن و خنک شدن آن می شود،می توانید در هفته یک تا دو بار پوست بدن خویش را نیز همانند صورت لایه برداری کنید و به این ترتیب با حذف سلول های مرده، از جوش جلوگیری می شود.حتماً بعد از شست و شوی بدن از لوسیون مرطوب کننده بدن استفاده کنید تا پوست خیلی خشک نشود.

از هدبند استفاده کنید

حتماً از یک پیشانی بند با جنس مناسب برای جلوگیری از برخورد موهای جلوی سر با پیشانی و صورت استفاده کنید. موهای خویش را هم کاملاً ببندید تا به پوستتان شلاق نزند، محصولاتی مثل اسپری، ژل و شامپوی خشک سبب تغییر در PH پوست می گردند و منافذ پوست را می بندند و در نتیجه پوست جوش می زند.

تعویض و شستشوی لباس پس از ورزش

بعد از پایان ورزش، سریعا لباس خود را تعویض کنید تا بیش از این در معرض عرق و آلودگی قرار نگیرید. مسلما هر چه زمان استفاده از لباس ها کتر باشد، کم تر چربی و باکتری به پوستتان نفوذ می کند.حتماً پس از هر جلسه تمرین، لباس خویش را بشویید.

بعد از تمرین، دست ها را بشویید

حتماً پس از پایان تمرین ورزشی، صورت خود را بشویید، ولی پیش از آن مطمئن شوید که این کار را با دست های کاملاً تمیز انجام می دهید. دست های شما در باشگاه با بسیاری از وسایل و اشخاص تماس داشته اند، بدین ترتیب از نزدیک کردن آنها به صورتتان جلوگیری کنید.محصولاتی مثل اسپری، ژل و شامپوی خشک سبب تغییر در PH پوست می گردند و منفذهای پوست را می بندند و در نتیجه پوست جوش می زند.

 

منبع : بیتوته

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied