شمانیوز
شما نیوز

انتخابات پارلمانی انگلیس آغاز شد

​مردم انگلیس صبح امروز (پنجشنبه) برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رای رفتند تا سرنوشت خروج این کشور از اتحادیه اروپا را مشخص کنند.

انتخابات پارلمانی انگلیس آغاز شد

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از ایسنا :مردم انگلیس صبح امروز (پنجشنبه) برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رای رفتند تا سرنوشت خروج این کشور از اتحادیه اروپا را مشخص کنند.

این سومین بار در پنج سال گذشته است که مردم انگلیس در انتخابات پارلمانی شرکت می‌کنند.

این انتخابات که قرار بود بر اساس گفته‌های بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰  برگزار شود، زودتر از زمان تعیین شده برگزار شد.

پس از چندین هفته مبارزات فشرده انتخاباتی، شعبه‌های رای گیری از ساعت ۷ صبح امروز به روی رای دهندگان گشوده شده و ساعت ۱۰ شب به فعالیت خود پایان خواهند داد. انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات تا نیمه شب و نتایج نهایی تا بعد از ظهر فردا (جمعه) منتشر شوند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در حدود ۴۶ میلیون تن از مردم انگلیس برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور ثبت نام کرده‌اند.

پس از ماه‌ها عدم توافق سیاسی درباره بریگزیت، این انتخابات زودهنگام با هدف خروج پارلمان از بن‌بست برگزار شده است. بوریس جانسون محافظه‌کار امیدوار است که در این انتخابات اکثریت آرا را به دست آورد تا توافق بریگزیت که درباره آن با بروکسل گفت‌وگو کرده است را اجرایی کند. از سوی دیگر، جرمی کوربین، نامزد حزب کارگر و رقیب جانسون در انتخابات وعده داده است که در صورت پیروزی در این انتخابات یک رفراندوم دیگر درباره بریگزیت برگزار خواهد کرد.

مردم انگلیس در همه پرسی ۲۰۱۶ میلادی با ۵۲ درصد رای موافق در مقابل ۴۸ درصد رای مخالف، از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کردند.

ترزا می، نخست وزیری است که روند خروج از اتحادیه اروپا را در مارس ۲۰۱۷ آغاز کرد اما نتوانست آن را تکمیل کند. توافق خروجی که وی با اتحادیه اروپا درباره آن مذاکره کرده بود چندین بار توسط نمایندگان پارلمان مسدود شده بود به همین دلیل ترزا می مجبور به استعفا شد.

بوریس جانسون که توسط حزب محافظه کار منصوب شد، در ژوئیه گذشته جایگزین ترزا می شد. اما استعفای اعضای دولت وی، تعلیق پارلمان، از دست رفتن اکثریت مطلقش، لغو تعلیق پارلمان، مذاکره درباره توافق جدید برای جدایی از اتحادیه اروپا و سرانجام عدم توانایی خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر، بوریس جانسون را مجبور کرد تا هرچه سریعتر برای انتخابات زودهنگام فراخوان دهد تا امید به یافتن راه حلی داشته باشد.

بی بی سی در گزارش خود آورده است: انتخاباتی که در بریتانیا برگزار می‌شود، برای وضعیت این کشور سرنوشت‌ساز است. اگر حزب کارگر بر محافظه‌کاران پیشی بگیرد، می‌تواند برگزیت را منتفی کند؛ اما هنوز روشن نیست که رأی‌دهندگان بریتانیایی به کدام سو گرایش دارند.

مناقشه بر سر خروج یا عدم خروج از اتحادیه اروپا و کم و کیف خروج احتمالی (بریگزیت) برگزاری این انتخابات زودرس را الزامی کرده است.

در آخر نظرسنجی‌ها ۳۱ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که هنوز در مورد ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا موضع قطعی ندارند. جلب بخشی از این آرای سرگردان به کارزار اصلی احزاب رقیب بدل شده است. در رفراندوم سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۵۲ درصد رای‌دهندگان به سود برگزیت رای دادند. این رقم در آخرین نظرسنجی‌ها تا ۴۸ درصد کاهش یافته است.

با تداوم نخست وزیری بوریس جانسون در رأس دولت بریتانیا تکلیف بریگزیت روشن است: حزب محافظه‌کار در اجرای بریگزیت مصمم است.

حزب کارگر اما بیکار ننشسته است. بنا به آخرین نظرخواهی‌ها آرای حزب کارگر تنها اندکی از محافظه‌کاران کمتر خواهد بود.

نیاز حزب کارگر به جبهه ائتلافی

حزب کارگر به تنهایی نمی‌تواند به مصاف حزب محافظه‌کار برود. جرمی کوربین، رئیس حزب کارگر، اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات پس از بازنگری در قرارداد مربوط به بریگزیت، مردم را به یک رفراندوم مجدد دعوت خواهد کرد.

نقش کلیدی لیبرال‌ها

لیبرال‌دموکرات‌ها، که آشکارا با بریگزیت مخالف هستند، به خاطر قوانین انتخاباتی بریتانیا که به سود دو حزب بزرگ کشور عمل می‌کند، هیچ شانسی برای تشکیل دولت ندارند، اما می‌توانند با احزاب دیگر وارد ائتلاف شوند.

چنانچه بوریس جانسون در کسب اکثریت آرا ناکام بماند، لیبرال دموکرات‌ها می‌توانند در تشکیل دولتی ائتلافی به حزب کارگر کمک کنند، اما جو سوینسن، رهبر این حزب هرگونه همکاری با حزب کارگر را رد کرده است.

طبق یک نظرسنجی، بوریس جانسون پیروز قاطع انتخابات پارلمانی بریتانیا است

در صورتی که هیچ حزبی به کسب اکثریت آرا نایل نشود، مذاکراتی سخت میان نیروهای سیاسی گوناگون در خواهد گرفت.

چنانچه حزب محافظه‌کار در انتخابات پیروز شود، بوریس جانسون قصد دارد خروج از اتحادیه اروپا را تا پیش از پایان سال میلادی قطعی کند. پارلمان بریتانیا باید در آغاز سال آینده درباره قرارداد بریگزیت رأی‌گیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied