شمانیوز
شما نیوز

«نورعلی تابنده» درگذشت + بیوگرافی و علت مرگ

نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی درگذشت.

«نورعلی تابنده» درگذشت + بیوگرافی و  علت مرگ
به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از فارس : «نورعلی تابنده» قطب دراویش گنابادی ساعتی پیش در سن ۹۲ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سن در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.

بر پایه این گزارش، پیکر نورعلی تابنده در حال انتقال به بیدخت گناباد است. پیکر وی بنا بر وصیتش در بیدخت گناباد که محل دفن اقطاب دراویش گنابادی است به خاک سپرده خواهد شد.

 

بیوگرافی نورعلی تابنده :

نورعلی تابنده متولد ۲۱ مهرماه ۱۳۰۶ در گناباد است. او در سال ۱۳۲۷ موفق به اخذ مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه تهران شد و برای ادامه تحصیل در این رشته به فرانسه رفت و دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس دریافت کرد. تابنده در دولت موقت مهدی بازرگان معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر سازمان حج و زیارت و معاون وزارت دادگستری بود.

وی در کنار تحصیل علوم دینی و دانشگاهی و تحقیق و تألیف، در سال ۱۳۳۱ شمسی توسط پدرش وارد عرصه عرفان شد. پس از درگذشت قطب وقت سلسله، علی تابنده ملقب به محبوبعلیشاه در ۲۷ دی ماه ۱۳۷۵ با وصیتی که در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۳۷۱ (۲۲ ربیع‌الثانی ۱۴۱۳) توسط وی نوشته شده بود به مقام جانشینی او با لقب طریقتی «مجذوب علیشاه» رسید.

تابنده در ایام اقامت در فرانسه با اسلام‌شناس مشهور هانری کربن که علاقه به عرفان و معارف شیعه داشت، در تماس بود و در کلاس‌های درس وی حاضر می‌شد. کربن که با بزرگان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی آشنایی داشت و اظهار علاقه می‌کرد، به او توصیه و اصرار کرد که دربارهٔ این سلسله مطلبی بنویسد و به این ترتیب رساله‌ای به زبان فرانسه با موضوع «شرح مکتب و طریقه ملا سلطان محمد گنابادی و یک قرن مکتب او» در انستیتوی تحقیقات عالیه زیر نظر کربن را دردست گرفت و به ثبت رسانید و یادداشت‌های تحقیق را فراهم آورد که البته به انجام نرسید.

 

علت درگذشت:

«نورعلی تابنده» قطب دراویش گنابادی ساعتی پیش در سن ۹۲ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سن در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.

بر اساس پیگیری خبرنگار فارس، پیکر نورعلی تابنده در حال انتقال به بیدخت گناباد است. پیکر وی بنا بر وصیتش در بیدخت گناباد که محل دفن اقطاب دراویش گنابادی است به خاک سپرده خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۵۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • 🇮🇷

    خدا با دوستان گلش محشور کنه!

  • محمد

    ماشالله به شخص که زنگیش سراسر مبارزه بود خدایش رحمت کند او ازاده بود و ازاد زیست و ازاد مرد

  • ناشناس

    یک مرد بزرگ بود خدا رحمتش کنه