شمانیوز
شما نیوز

هم‌صدایی مجلس و دولت در شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها

​پارلمان نشینان دهم امروز با کلیات طرح دوفوریتی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، گام بلندی در راستای شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی خواهد بود.

هم‌صدایی مجلس و دولت در شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از خبرآنلاین : با وجود آنکه از دو سال پیش قرار بود قانون انتخابات مجلس برای انتخابات ۹۸ اصلاح شود اما این اتفاق به عمر مجلس دهم قد نداد. در این اصلاحیه قرار بود فکری هم برای شفاف شدن هزینه انتخابات بشود. مجلس دهمی ها اما بیکار ننشستند و این بار طرح شفاف شدن هزینه‌های انتخابات با قید دو فوریت به صحن علنی مجلس آمد. طرحی که روز گذشته امروز دو فوریت آن تصویب و امروز نیز نمایندگان با کلیات آن موافقت کردند.

بهارستان نشینان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی کلیات طرح دوفوریتی شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار داده و با ۱۴۹ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع با کلیات این طرح دوفوریتی موافقت کردند. 

اگر این طرح 11 ماده ای به تصویب نهایی برسد، چگونگی نظارت بر منابع مالی فعالیت های انتخاباتی کاندیداها روشن خواهد شد و گروه‌های سیاسی و داوطلبان شرکت در انتخابات موظف می شوند تمامی مصارف و مخارج مرتبط با فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه‌های تبلیغاتی خود و منابع تأمین مالی این هزینه‌ها و میزان کمک‌های مالی نقدی و غیرنقدی دریافتی را به نحو شفاف و با رعایت روش‌های استاندارد حسابداری در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند، به گونه‌ای که از طریق کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و هیأت‌های اجرایی و نظارت،‌ حسب مورد قابل دسترس، حسابرسی و رسیدگی باشد. 

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها پیش از رای گیری مجلس درباره کلیات این طرح، اظهار داشت: این طرح بخشی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مربوط به استانی شدن انتخابات بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. با توجه به مهم بودن این موضوع در انتخابات مجلس درخواست ما از نمایندگان رأی مثبت به این طرح است.

 

 

HsOwODSOqiMk

حمایت دولت از شفاف سازی هزینه های انتخاباتی

در حین بررسی کلیات طرح دو فوریتی شفاف سازی منابع تامین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت خطاب به نمایندگان گفت:بخشی از لایحه جامع انتخابات به تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اختصاص یافته است. لذا در این لایحه به موضوع تامین مالی تبلیغات نیز پرداخته شده است.

وی افزود: در طرح دو فوریتی شفاف سازی هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات بخش قابل توجهی از هزینه‌های تبلیغاتی قید شده که بخش اعظم این موارد در لایحه جامع انتخابات دیده شده است. 

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید بر شفاف شدن هزینه های انتخاباتی خاطرنشان کرد: شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخاباتی در راستای ارتقاء اعتماد مردم به نظام بوده و یک ضرورت شناخته می‌شود که غیر قابل اجتناب است. اگر برای طرح شفاف سازی منابع تامین مالی تبلیغات انتخاباتی بار مالی متصور باشد آن را دولت می‌پذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied