شمانیوز
شما نیوز

روحانی: دربدترین دوران تحریم‌ هستیم

رئیس‌جمهور گفت: امروز دربدترین دوران تحریم هستیم اما قامت مردم ما استوار است و در همه‌جا در برابر قدرت‌های بدخواه به خوبی ایستادگی کردند.

روحانی: دربدترین دوران تحریم‌ هستیم

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از خبرانلاین : حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح متروی هشتگرد، گفت: ما روزهای سختی را در کشور گذراندیم. ما روزهای بسیار سختی در انقلاب و جنگ و دوران تحریم داشتیم و امروز دربدترین دوران تحریم هستیم اما قامت مردم ما استوار است و در همه جا در برابر قدرت‌های بدخواه به خوبی ایستادگی کردند.

وی افزود: آنچه هست در سایه ایمان و ایثار مردم است. امروز ما شاهد یک خدمت در سایه تلاش کارگران عزیز هستیم. راهی نداریم جز اینکه به فناوری روز برای رفاه مردم پناه ببریم و این دستور خدا و پیامبر ماست که از تجریه و علم دانش بشری بیاموزیم و بکار بگیریم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*بشر به جایی رسید و دید که حمل و نقل روی سطح زمین و دریاها کافی نیست بنابراین به فضا و آسمان و عمق زمین پناه برد. امروز بسیاری از حمل و نقل‌ها و سفرها به وسیله‌ها پرنده‌ها انجام می‌گیرد. پرواز هواپیماها است که حمل بار و مسافر را برای مردم به عنوان خدمت بزرگ به وجود آورده است. حمل و نقل روی زمین نیز برای رفاه مردم کافی نبود و ناچار بودیم از عمق زمین استفاده کنیم.

*استفاده از عمق زمین تا زمان انقلاب محقق نشده بود،  تا انقلاب متاسفانه این کار نشد. یعنی ایران عزیز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مترو یا قطار زیر زمینی در اختیار نداشت البته ریل روی زمین وجود داشت. در اینکه ما ناچار هستیم به عمق زمین برویم امروز برای شما پاسخ آسانی دارد و همه می‌گویید خب چاره‌ای نیست اما اگر به مجلس اول برگردیم دعوای بزرگ و حسابی بود که آیا کشور به مترو نیاز دارد یا ندارد؟ در تمام مجلس اول این بحث وجود داشت و تا پایان مجلس اول به نتیجه نرسیدیم اما در مجلس دوم نمایندگان تهران با مدیریت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نتیجه رسید که تهران نیاز به مترو دارد. از طرف نمایندگان تهران بنده و آقای دری نجف آبادی مشغول این کار شدیم.

*تمام روزهای هفته ما به این می‌گذشت که مترو چگونه آغاز به کار کند. از روزی که مترو آغاز شد تا امروز چقدر سفر توسط مترو انجام گرفت؟ طبق گزارشاتی که من دارم بیش از ۹ میلیارد سفر توسط مترو تا امروز انجام گرفته است که اگر نبود تمام این سفرها باید توسط اتوبوس و خودروی شخصی انجام می‌شد و چقدر آلایندگی هوا در تهران به همراه داشت و چقدر سوخت مصرف می‌شد؟ همین امروز چقدر سوخت مصرف می‌شود؟

*ما خودمان باید برای رفع آلودگی، رفاه مردم و رفع رنج مردم تلاش کنیم. این روزها هوای تهران و حتی کرج و کلانشهرهای بزرگ هوای بدی بود. باید چه کار کنیم؟ این آلودگی یک روزه ایجاد نشده بلکه در طول یک قرن آلاینده‌های فراوانی کنار هم قرار گرفتند. شاید بخشی از این آلاینده‌ها برای زندگی مردم مانند خودرو، کارخانه، موتورسیکلت و همه این‌هایی که فضای ما را آلوده می‌کنند لازم بوده است.

* اگر یک عامل و علتی در طول ۱۰۰ سال برای ما مشکل درست کرده است را حتماً در یک روز نمی‌توان حل کرد، اگر این آلودگی‌ها مربوط به ده‌ها سال پیش است و روی هم متراکم شده بگویند این دولت باید حل کند یا آن دولت باید حل کند درست نیست. دولت‌ها باید دست به دست هم دهند و مردم و نسل‌ها باید تلاش کنند تا آلودگی را رفع کنیم.

*آلودگی برای کشور ما هم نیست. هفته پیش آمار جهانی را نگاه می‌کردم، رتبه آلودگی ایران در آمار جهانی ۱۷ یا ۱۸ است، اینگونه نیست که آلودگی هوای ایران اول باشد. ما با آلودگی ۲۰۰، مدارس را تعطیل می‌کنیم در حالی که در هند با آلودگی ۳۰۰، بچه‌ها به مدرسه می‌روند.

*در چین با آلودگی ۳۶۰، مدرسه تعطیل نمی‌شود، من کاری ندارم که برای سلامت مردم این اقدامات را انجام می‌دهیم اما می‌خواهم بگویم اگر در چین بخواهند با آلودگی ۲۰۰، مدارس را تعطیل کنند باید ۶ ماه سال مدرسه تعطیل باشد. در هند یا مکزیک اگر بخواهند با آلودگی ۲۰۰، تعطیل کنند باید ۹ ماه سال مدرسه تعطیل باشد. این نیست که فکر کنید مشکلات مخصوص ماست. ما مشکل داریم و باید مشکل را حل کنیم.

*{با طرح این سوال که آیا دولت درد مردم را می‌فهمد و متوجه است که مردم مشکلاتی را دارند و آیا مسئولان دولت در خیابان‌های تهران راه می‌روند؟}: بله، دولت به فکر مردم است و تلاش می‌کند که مشکلات حل شود و مردم باید انتظار داشته باشند که دولت بفهمد، برنامه‌ریزی کند و در حد توان تلاش کند. اگر دولت این کار را انجام دهد به وظایف خود عمل کرده است، اگر عمل نکرد، باید دولت مورد انتقاد قرار گیرد و به دولت گفته شود باید چه کاری را انجام دهد.

*دولت درک می‌کند که برای هوای پاک باید آلایندگی بنزین را برطرف کند،. آلایندگی گازوئیل در دولت یازدهم و دوازدهم از چند هزار به پنجاه و ده رسیده است.

*آلودگی بنزین کاهش پیدا کرده است،  امروز ۷۵ درصد بنزینی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد یور و۴ و یورو ۵ است. در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی در اختیار مردم قرار می‌گرفت. اگر دولت این قدم را برداشته است یعنی برای سلامت و محیط زیست مردم تلاش کرده است.

* اگر تصمیم دولت یازدهم نبود ۱۵ میلیون جمعیت ایران مجبور به مهاجرت بودند. تصمیمی که دولت در مورد دریاچه ارومیه گرفت، مهم بود. اگر این تصمیم اتخاذ نشده بود در سال ۹۵ دریاچه ارومیه وجود نداشت و گرد و غبار حاصل از نمک دریاچه ارومیه کل جمعیت شمال غرب را مجبور به مهاجرت می‌کرد. بزرگترین اقدام دولت برای محیط زیست دریاچه ارومیه است؛ برای ۱۵ میلیون نفر جمعیت ایران.

* بزرگترین اقدام دولت برای سلامت مردم بنزین و گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ است. البته اقدامات دیگری نیز شده است که سر جای خود محفوظ است. یکی از این اقدامات، احداث ریل است که می‌تواند آلودگی را کم یا حذف کند.

*یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم و دوازدهم توجه به ریل بود، شهرهای جدید باید بر مبنای ریل پایه، مترو یا راه آهن احداث شوند. کل ریل ۹۶۰۰ کیلومتر بوده است. امروز با محاسبه خط اصلی و فرعی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم، یعنی حدود ۴۵ درصد ریل کشور از ۹۰ سال پیش تا امروز در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است. تا پایان دولت دوازدهم هزار کیلومتر دیگر ریل ساخته خواهد شد که به بدین معناست که ۵۰ درصد ریل کشور در این ۸ سال ساخته شده است.

*تا پایان دولت دوازدهم محصول پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد یعنی دوبرابر تولید محصولات پتروشیمی در ابتدای دولت یازدهم. تولید پتروشیمی در کشور در سال ۱۴۰۰ به هزار میلیون تن در سال می‌رسد که به معنای حرکت بزرگ در کشور است. ۲۵ میلیارد دلار عایدات محصولات پتروشیمی در سال آینده خواهد بود. همه این دستاوردها در شرایط جنگ اقتصادی به دست آمده است.

 

تکمیلی//

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال 95 تا امروز باید 200 میلیارد دلار منبع اضافی وارد کشور می‌شد که 100 میلیارد دلار آن پول نفت بود. اگر در سال 97 و 98 تحریم وجود نداشت در هر سال حدود 50 میلیارد دلار از فروش نفت کسب می‌کردیم. لذا اینکه می‌گویند تحریم چه تأثیری داشته است، باید مدیریت را قوی کنیم به مانند این است که عضلات را قوی کنیم اما وقتی آب و غذا وجود نداشته باشد، طرف هر چقدر هم قوی باشد، دچار خطر و آسیب خواهد بود.

روحانی افزود: اگر تحریم وجود نداشت، پارسال و امسال حدود 100 میلیارد دلار درآمد کشورمان اضافه‌تر می‌شد و در کنار آن می‌توانستیم تا پایان امسال از حدود 100 میلیارد دلار اعتبارات خارجی استفاده کنیم و این در حالی است که امروز این منابع را در اختیار نداریم و کشور بدون این 200 میلیارد دلار اداره می‌شود و با این حال در حد توان تلاش می‌کنیم تا از مشکلات مردم بکاهیم.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح متروی گلشهر به هشتگرد، اظهار داشت: 60 درصد پیشرفت این پروژه و 85 درصد اعتبارات آن در طول دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است و این بدان معناست که حتی در شرایط سخت و تحریم نیز همه توان خود را برای خدمت به مردم بکار گرفته‌ایم و باید از تلاش‌ همه دست‌اندرکاران این پروژه به ویژه وزیر راه، استاندار، مسئول قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، مسئولین مترو، نمایندگان مجلس، امام جمعه محترم و همه تلاشگران قدردانی کنیم.

روحانی در ادامه به هزینه بالا و سختی‌های تردد بین هشتگرد و تهران و زمان‌بر بودن آن اشاره کرد و گفت: امروز با افتتاح مترو مردم این منطقه می‌توانند با وسیله مطمئن، راحت و ایمن، سالم‌تر و با هزینه‌ای حدود 1200 تومان و در زمان کمتری در این مسیر تردد کنند و این خدمت کوچکی برای 400 هزار نفر از ساکنان هشتگرد و شهرهای اطراف و هدیه کوچک دولت برای مردم لایق و فداکار این منطقه است.

رئیس جمهور با اشاره به ایثار و فداکاری مردم برای اسلام، ایران و انقلاب، اظهار داشت: در ایام آبان، جمعیت میلیونی برای امنیت، آرامش و حمایت از انقلاب، رهبری و نظام به خیابان‌ها آمدند و این به معنای وفادار بودن این مردم است و نشان می‌دهد که مردم به خوبی درک می‌کنند مسئولین به دنبال خدمت به مردم هستند و دشمنان می‌خواهند به آنها آسیب بزنند.

 روحانی افزود: مردم ایران در طول جنگ تحمیلی و در دوران تحریم برای استقلال و عزت کشور خود تلاش کردند و سال‌ها در مقابل تحریم استقامت و تحمل به خرج دادند و امروز با فشارهای دیگران حاضر نیستند منابع و کشور خود را در اختیار غارتگران دیروز قرار دهند. بی‌تردید محاسبه‌گران غربی باز هم در محاسبات خود کاملاً اشتباه کردند.

رئیس جمهور با اشاره به موفقیت‌های بزرگ دولت بویژه کشف منبع بزرگ نفتی تا حدود 53 میلیارد بشکه نفت در منطقه خوزستان و ایلامتوسط مهندسین و متخصصان داخلی، اظهارداشت: در مقابل چنین موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی متأسفانه برخی به قدری منفی بافی می‌کنند که این موفقیت‌ها فراموش می‌شود در این زمینه از صدا و سیما و روزنامه‌ها که نمی‌توانیم گله کنیم لابد باید از خودمان گله‌مند باشیم. چرا باید این دستاوردهای بزرگ که متعلق به مهندسین و شرکت‌های ایرانی است، فراموش شود و چرا از کارهای عظیمی که در کشور انجام می‌شود، کمتر یاد می‌شود.

روحانی تصریح کرد: باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و این به نفع نظام است، دولت خادم کوچک مردم است و رئیس جمهور نیز اگر جایگاهی دارد، بخاطر رأی مردم است و چنانچه در دنیا مورد احترام قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر آمریکا، قدرتمندانه حرف بزند و در مقابل اروپا با صدای بلند و با شجاعت سخن بگوید، به پشتوانه مردم است. بسیار علاقمند هستم که تمام مذاکرات دولت یازدهم و دوازدهم یک روزی منتشر شود تا معلوم شود که با چه لحنی با طرف‌های خود حرف زدیم و دستاوردهای ما چه بوده است.

رئیس جمهور به مانور مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان اشاره کرد و گفت: برگزاری این مانور مسأله ساده‌ای نیست و دنیای تاراجگر را بسیار عصبانی کرده است. آنها از اینکه دو قدرت بزرگ در کنار نیروی دریایی ارتش و سپاه ایران، مانور مشترکی برگزار کرده‌اند، ناراحت و عصبانی هستند و نه تنها برای کشورهای کوچک منطقه که در مقابل آمریکا تواضع دارند، بلکه برای آمریکایی‌ها هم قابل تحمل نیست.

روحانی گفت: اینکه میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها آمده از نظام خود پشتیبانی می‌کنند معلوم است که دشمنان را عصبانی می‌کند. البته مردم راه درست را انتخاب کرده‌اند و حکومت از آن آراء و رأی مردم است و در این میان آنچه مهم است این است که به آینده امیدوار باشیم و هرکس به این موضوع لطمه بزند، بی‌تردید به مردم بزرگ و انقلاب ایران لطمه زده است.

رئیس جمهور خطاب به کسانی که یأس و ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: چرا مردم را نگران می‌کنید و چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک ببینند. اگر چه امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم و به عنوان کسی که در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب از نزدیک حضور داشتم، هیچ دورانی به مانند این سال‌ها نبود که همه به ما فشار بیاورند، اما در عین حال مسیر و بودجه عمرانی را ادامه دادیم و سال آینده 70 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص یافته است و برغم همه فشارها و سختی‌ها 20 درصد به حقوق کارمندان در سال جاری اضافه شده و در سال آینده نیز 15 درصد اضافه خواهد شد و این همه می‌تواند نشانه‌هایی از کار و تلاش و امید به آینده باشد.

 روحانی افزود: در ایام اخیر در هر استانی حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود و زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، حدود 19 سد در سراسر کشور داشتیم این در حالی است که تنها دولت یازدهم و دوازدهم تا به امروز 35 سد افتتاح شده و تا آخر دولت نیز ده‌ها سد دیگر به افتتاح خواهد رسید و این دستاوردها افتخاری برای انقلاب و مردم است و نشان می‌دهد که آینده بسیار خوب است و راه این است که مردم با نشاط و امیدوار باشند.

رئیس جمهور تأکید کرد: معتقدم هر کدام از طرح‌ها و پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود، ضربه‌ای به دشمن و چراغ امیدی برای مردم است. امروز دیگر خارجی‌ها برای کشورمان پل و راه‌آهن نمی‌سازند و همه آنها را به دست متخصصان خودمان احداث می‌کنیم.

روحانی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم در ریل خودکفا شدیم و لازم نیست که انگلیس و سایر کشورهای غربی برای ما ریل و واگن بسازند. امروز حتی به طور کامل در ساخت مترو و تونل‌های آن خودکفا هستیم.

رئیس جمهور گفت: تونل عظیمی که چند ماه پیش در غرب کشور به عنوان طولانی‌ترین تونل در خاورمیانه به طول 90 کیلومتر احداث شد، کار ساده‌ای نبود، ولی با همت متخصصین کشورمان احداث گردید.

روحانی خاطر نشان کرد: ریل، راه‌آهن و مترو یکی از راه‌های امن و راحت برای جابجایی مسافر و بار محسوب می‌شود و برای سلامت مردم بسیار مفید است و می‌تواند اقتصاد را هم متحول کند.

رئیس جمهور گفت: از وزارت راه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می‌خواهم تا راه‌آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا را که از لحاظ ترانزیتی برای کشور حائز اهمیت هستند، با سرعت نهایی کنند چرا که با تکمیل این 2 طرح، ظرفیت حمل بار در کشور بیش از 2 برابر افزایش خواهد یافت.

استاندار البرز نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های دولت برای افتتاح طرح‌های مختلف در استان البرز بویژه قطار برقی سریع‌السیر گلشهر – هشتگرد، ادامه داد: در 2 سال گذشته استان البرز مقام اول تخصیص منابع بانکی به واحدهای تولیدی را کسب کرد که رشد صادرات 33 درصد افزایش یافت.

استاندار البرز کاهش نرخ بیکاری و بازگشت 31 واحد تملیکی تولیدی به چرخه تولیدی کشور و ایجاد 3600 تخت بیمارستانی را از اقدامات دیگر این استان برشمرد و تأکید کرد: هر زمان برای عمران و توسعه و تولید به وزرای دولت مراجعه کردم با دست پر به استان بازگشتم و تاکنون 1400 میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ها به استان البرز اختصاص یافته است.

مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز اضافه شدن 1500 کیلومتر ریل جدید به خطوط ریلی کشور تا پایان سال و همچنین اضافه شدن 580 کیلومتر آزادراه در سراسر کشور تا پایان دولت دوازدهم را از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید عنوان و تأکید کرد: در استان البرز نیز با تکمیل اتوبان همت و همچنین افتتاح خط ریلی گلشهر – هشتگرد به زیرساخت‌های حمل و نقلی استان البرز کمک شایان توجهی خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied