شمانیوز
شما نیوز

سکوتِ پرسر و صدای بوریس جانسون در برابر ترور سردار سلیمانی

سکوت نخست‌وزیر بریتانیا در برابر ترور سردار سلیمانی به دستور رئیس‌جمهور آمریکا، با انتقادهای شدیدی در داخل انگلیس مواجه شده است.

سکوتِ پرسر و صدای بوریس جانسون در برابر ترور سردار سلیمانی

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از فارس : «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا به دلیل عدم واکنش به وقوع شدیدترین بحران در غرب آسیا و لغو نکردن برنامه تعطیلاتش در این موقعیت، مورد انتقاد قرار گرفت.

 

به نوشته روزنامه «گاردین»، هنگامی که رهبران جهانی در حال ارزیابی ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» در حمله هوایی پهپاد آمریکایی در بغداد هستند، جانسون ساکت مانده و در حال گذراندن تعطیلات خود است.

 

دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که جانسون روز یکشنبه به انگلیس برمی‌گردد و از طرفی «دومنینک راب» وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در هفته جاری برای مذاکره با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود در خصوص موضوع اصلی غرب آسیا به واشنگتن سفر خواهد کرد.

پیش از این وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که همپیمانان اروپایی واشنگتن‌ آنطور که امید می‌رفت، در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران «مفید» نبودند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس نیز روز شنبه اعلام کرد، نیروی دریایی این کشور همراهی کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز را همزمان با افزایش تنش‌ها با ایران از سرمی‌گیرد.

والاس در این مورد گفت: «دولت تمام گام‌های لازم را برای حفاظت از کشتی‌ها و شهروندانمان در این برهه زمانی، برخواهد داشت.»

انتظار می‌رود هنگامی که جانسون روز سه‌شنبه و پس از تعطیلات کریسمس و سال نو بازگردد، مجلس بریتانیا را پیرامون این بحران به روزرسانی کند؛ اما هنگامی که هشتگ « #wheresBoris(بوریس کجاست؟)» در توییتر رواج یافت، سیاستمداران مخالف، جانسون را مورد حمله قرار دادند و اعلام کردند که جانسون از ناراحت کردن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده بود، ترسیده است.

برخی منابع اعلام کردند که این سکوت نخست‌وزیر بریتانیا به احتمال زیاد بخشی از تلاش‌های هماهنگ رهبران اتحادیه اروپا برای شعله‌ور نشدن این اوضاع است.

«امیلی تورنبری» وزیر امور خارجه در سایه در انگلیس گفت: «عجیب است که جانسون تاکنون درباره بحران ایران که در آستانه تبدیل شدن به یک جنگ مخرب‌تر و فاجعه‌بارتر از عراق یا سوریه است، اظهارنظری نکرده است.»

«اد دیوی» معاون رهبر حزب لیبرال دموکرات‌ها، گفت: «سکوت جانسون، پرسر و صدا بود. نخست‌وزیر بریتانیا باید اکنون صحبت کند و به طور آشکار عدم حمایت بریتانیا را از اقدام آمریکا و تکرار اشتباه جنگ عراق، بیان کند.»

«ایان بلکفورد» نماینده حزب ملی اسکاتلند سکوت جانسون را کاملا خارق‌العاده دانست و افزود: «مسئولیت آشکار او (جانسون) به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا این است که در خصوص یک وضعیت بسیار بسیار خطرناک صحبت کند. همه ما خواستار آرامش هستیم.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا جانسون نگران ناراحت کردن دوست خود (ترامپ) است، گفت: «او باید در چنین مواقعی بدون ترس و طرفداری صحبت کند.»

از طرفی «جرمی هانت» وزیر خارجه سابق بریتانیا نیز در این خصوص گفت: «آمریکا وارد بازی خطرناکی شده است زیرا هر دوطرف(ایران و آمریکا) محاسبه کرده‌اند که طرف مقابل‌شان نمی‌خواهد وارد جنگ شود.»

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied