شمانیوز
شما نیوز

قانون اخراج نظامیان امریکا از عراق روی میز پارلمان

نشست فوق العاده پارلمان عراق روز یکشنبه برای تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی در دست انداز موافقان و مخالفان فراکسیون ها گیر افتاده است.

قانون اخراج نظامیان امریکا از عراق روی میز پارلمان

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از ایرنا : در حالی که فراکسیون های شیعه اغلب با تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق هستند اما فراکسیون های کرد و اهل سنت در برابر تصویب این قانون مقاومت می کنند.

 

نماینده پارلمان از فراکسیون فراگیر «سازندگی» که گروه های پارلمانی «الفتح» (هادی العامری)، «دولت قانون» (نوری المالکی)، «العطا» (فالح الفیاض) و «اتحاد قوای اهل سنت» (محمد الحلبوسی) را در بر می گیرد ، گفته است که جریان های کرد و اهل سنت مخالف تصویب قانون هستند.

 

«کاظم الصیادی» در اظهاراتی به رسانه ها افزود که فراکسیون های کرد و اهل سنت از حضور در جلسه خودداری می کنند.

در عین حال گزارش ها حاکی است که «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق لحظاتی قبل جلسه ای ویژه با روسای فراکسیون های پارلمان پیرامون تصویب قانون برگزار کرده که هنوز نتایج آن نامشخص است.

پیشتر در مراسم تشییع پیکرهای سرداران شهید مقاومت در روز گذشته (شنبه) برخی از تریبون های موجود در مراسم تهدید کردند که اگر قانون در پارلمان امروز (یکشنبه) تصویب نشود، مقاومت اسلامی عراق گزینه های دیگری را برای اجبار آمریکایی به خروج از عراق درپیش می گیرد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد  جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

گروه مقاومت کتائب حزب الله عراق نیز تا عصر امروز به پارلمان فرصت داده  و از نیروهای امنیتی عراق خواسته است که از پایگاه هایی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، یک هزار متر فاصله بگیرند.

در حالی که همه چشم ها به راه حل سیاسی در پارلمان برای تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی دوخته شده در عین حال این نگرانی وجود دارد که در صورت شکست پارلمان، گزینه های نظامی و مقاومتی وارد عمل شده و کشور را در شرایط امنیتی و بحران قرار دهد.

برخی گزارش ها حاکی است که پارلمان فقط در خصوص لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا تصمیم گیری می کند که منجر به خروج نظامیان آمریکا از عراق می شود اما توافقنامه همکاری راهبردی دو جانبه را در بر نمی گیرد.

با وجود اینکه فراکسیون های شیعه امضاهای لازم را برای اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق جمع آوری کرده اما همچنان برای وحدت صفوف پارلمان در قبال اخراج نیروهای آمریکایی در حال رایزنی برای متقاعد کردن کردها و اهل سنت هستند.

طبق این گزارش تاکنون نمایندگان پارلمان موفق شده اند 170 رای (بیش از اکثریت پارلمان) برای تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکا از عراق جمع آوری کنند.

کردها تقریبا به طور کامل با تصویب قانون مخالف هستند اما در بین اهل سنت برخی نمایندگان از تصویب قانون حمایت کرده اند.

به دنبال نقض آشکار حاکمیت ملی عراق در طول هفته گذشته توسط آمریکا و حمله به مواضع کتائب حزب الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در منطقه مرزی «القائم» در ششم دی ماه و کشته و زخمی شدن ده ها نفر از این نیروها و حمله هوایی به کاروان حامل سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای سپاه قدس که به طور رسمی وارد عراق شده و ابومهدی المهندس رییس ستاد نیروهای الحشد الشعبی در بامداد جمعه (12 دی ماه 98) که منجر به شهادت این دو سردار سپاه اسلام شد، مطالبات مردمی برای اخراج نظامیان آمریکا از عراق بیشتر شده است.

مردم خشمگین و معترض بغداد در سه شنبه گذشته هشتم دی ماه با تجمع در برابر سفارتخانه آمریکا بر ضرورت اخراج نظامیان آمریکا از عراق و بستن سفارتخانه این کشور تاکید کردند.

کارشناسان سیاسی منطقه در روزهای اخیر از افزایش احساسات ضد امریکایی در عراق به دنبال نادیده گرفتن حاکمیت سیاسی این کشور و اقدام تروریستی مزبور خبر می دهند.

امروز نیز روزنامه عمان در گزارشی با اشاره به حضور ده ها هزار نفر از مردم عراق در مراسم تشییع شهدای مقاومت از افزایش احساسات ضد امریکایی مردم عراق به دنبال این اقدام خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied