شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز:

بودجه 99 غیرواقعی و به دور از واقعیت است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بودجه 99 غیرواقعی و به دور از واقعیت بوده و در بودجه سال آینده، فروش بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق و حدود 5/3 میلیارد دلار استقراض از صندوق توسعه پیش‌بینی شده است.

بودجه 99 غیرواقعی و به دور از واقعیت است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، بودجه سال 99 را غیرواقعی و به دور از واقعیت‌های موجود جامعه توصیف کرد و گفت: در بودجه سال آینده، فروش بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق و حدود 5/3 میلیارد دلار استقراض از صندوق توسعه پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بودجه 99 عملاً با کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی روبرو است، یادآور شد: این کسری بودجه ناشی از عدم تحقق درآمدهای دولت است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ساختار بودجه‌نویسی را دچار مشکل می‌داند، تأکید کرد: برای بودجه سال آینده با شرایط کنونی چشم‌انداز خوبی متصور نیست؛ چون  ستقراض از صندوق توسعه و افزایش فروش اوراق منجر به افزایش ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بدهی‌های دولت می‌شود که مجموع این بدهی‌ها را به هزار هزار میلیارد تومان می‌رساند.

موسوی لارگانی ضمن بیان این مطلب که دولت با برخی اصلاحات می‌تواند درآمدها را جبران کند، گفت: به عنوان مثال دولت اگر ۱۰ درصد در هزینه‌های خودش صرفه‌جویی کند، می‌تواند ۵ هزار میلیارد تومان درآمد جایگزین کند.

وی درباره برداشتن برخی از معافیت‌های گمرکی تأکید کرد: معافیت صادرات مواد خام و محصولاتی که ارزش افزوده بسیار کم دارند می‌تواند برای دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: حذف تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند برای دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد به همراه داشته باشد زیرا بسیاری از محصولات پتروشیمی صادرات‌محور هستند و درآمد دلار حاصل آن به صورت واقعی محاسبه می‌شود. تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی نیز اگر براساس نرخ دلار نیمایی محاسبه شود، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد دارد، مواردی که نام برده شد می‌تواند به کاهش کسری بودجه کمک کند.

به گفته موسوی لارگانی؛ اصلاحات مالیاتی از دیگر راه‌های کسب درآمد دولت است که از ۳ روش افزودن پایه‌های جدید مالیاتی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی محقق می‌شود

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied