شمانیوز
شما نیوز

کرونا تحریم های علیه ایران را لغو می کند؟ + جزئیات

کارشناس مسائل اروپا گفت: لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گامی مثبت درجهت کنترل ویروس کرونا است.

کرونا تحریم های علیه ایران را لغو می کند؟ + جزئیات

به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا و تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به نامه محمدجوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان به آنتونیو گوترش دبیر سازمان ملل متحد مبنی بر توقف تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران همچنین ادعای آمریکا در ارسال کمک‌های انسان دوستانه به ایران اظهار کرد: تاکید ظریف در نامه خود به گوترش برای  احقاق حقوق ملت ایران بوده است.

 

مکی با اشاره به اظهارات روز گذشته ترامپ در رابطه با کمک به مردم ایران جهت مقابله با ویرویس کرونا گفت:ادعای کاخ سفید در مورد ارسال کمک‌های انسان دوستانه به کشورمان، تنها  ژست  حقوق بشری بوده تا از طریق آن به سیاست‌های خصمانه خود علیه ملت ایران وجهه انسانی بدهند.

او ادامه داد: ایالات متحده سیاست‌های ظالمانه خود را تحت پوشش موازین انسانی و بشر دوستانه همچنین اعای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی توجیه می‌کند و به همین دلیل ادعاهای بشر دوستانه ترامپ دیگر تاثیری بر افکار عمومی دنیا ندارد.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تلاش‌های رسانه‌ای آمریکا برای پوشش گسترده ادعاهای بشر دوستانه ترامپ در قبال ایران اظهار کرد: کاخ سفید سیاست های خود را به گونه ای طراحی کرده است که تداوم تحریم ها علیه ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی را اقدامی قانونی جلوه بدهند، در همین راستا هم  باید شیوع ویروس کرونا مقدمه‌ای برای پایان بخشیدن به یکجانبه گرایی ایالات متحده باشد و سایر کشورها هم با رفتارهای غیر دیپلماتیک و زورگویانه آمریکا مقابله کنند.

او تصریح کرد: اگر دولت آمریکا واقعا به دنبال مقابله جدی با ویروس کرونا است باید سیاست های خود در رابطه با تحریم های اعمالی خود علیه ایران را  بویژه در زمینه دارو تغییر می داد.در شرایط فعلی قطعا افکار عمومی در داخل آمریکا و جهان سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران  را نمی‌پذیرند.

مکی افزود: روحانی پیش‌تر در اظهاراتی گفته بود که اگر آمریکایی‌ها به دنبال کمک انسان دوستانه به ایران هستند، کافی است تحریم‌های دارویی را متوقف کنند، چراکه مقامات کاخ سفید تنها در اظهارات خود برتحریم نبودن دارو در قبال ایران پافشاری می کنند، اما تاکنون درعمل هیچ اقدام مثبتی در این زمینه انجام نداده اند. این رفتار غیر انسانی در شرایطی انجام می شود که کشورمان هنوز در انجام مبادلات بانکی دچار مشکل است و طبعا امکان خرید دارو را ندارد.

او با اشاره به نامه محمد ظریف وزیر خارجه کشورمان به گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تصریح کرد: تاکید ظریف برتوقف تروریسم اقتصادی و بارزترین مصداق آن یعنی تحریم دارویی علیه ملت ایران است؛چراکه اقدامات واشنگتن در مواجهه با تهران غیرعادلانه بوده و در حقیقت  نادیده گرفتن حقوق بشر محسوب می شود. ویروس کرونا برای ریشه کن شدن نیاز به عزم و اراده جهانی داشته و هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با این بیماری مقابله کند در نتیجه لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اولین گام مثبت  درجهت کنترل ویروس کرونا است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد ضرورت لغو تحریم‌ها علیه ایران در شرایطی که کشورمان در حال مبارزه همه جانبه با ویروس کرونا است نامه ای ارسال کرد.

در قسمتی از این نامه آمده است:دولت ایالات متحده باید به سرعت به کارزار تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران خاتمه دهد و فورا تمامی تحریم‌هایی را که به صورت غیرقانونی علیه کشور من در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده لغو کند. به همین منظور، لازم است که سازمان ملل و اعضای آن به این خواسته مردم ایران در توقف سیاست شرورانه و بدون ثمر دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران توجه کافی را داشته باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied