شمانیوز
شما نیوز

قصه‌هایی متفاوت از «سینما» این‌بار در «حقیقت»

سیزدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» که به نیمه راه خود رسیده با آثار گوناگونی میزبان علاقه‌مندان به مسنند شده و در بین آن‌ها فیلم‌هایی هستند که موضوع‌شان حول محور «سینما» می‌چرخد.

قصه‌هایی متفاوت از «سینما» این‌بار در «حقیقت»

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از ایسنا: در میان آثار ایرانی بخش‌های مختلف کوتاه، نیمه بلند و بلند این دوره از جشنواره فیلم مستند، فیلم‌ها را مثل همیشه می‌توان به نحوی دسته بندی کرد که تکرار محوریت بعضی از آن‌ها زیادتر باشد و امسال خود سینما یا ساخت یک فیلم، سوژه چند مستند ساز شده که خیلی از آن‌ها با استقبال مخاطبان جشنواره هم روبرو شده‌اند.

فیلم کوتاه «آشو» یکی از آن مستندهاست که اولین تجربه فیلمسازی کارگردانش جعفر نجفی هم هست.

این کارگردان متولد کوهرنگ، فیلمی درباره یک کودک چوپان به نام «آشو» ساخته است که دل‌بسته‌ سینما و بازیگری است. او از صبح تا شب با گله‌اش مشغول است و همزمان با عشقی که به فیلم‌های مطرح سینمای جهان دارد، زندگی‌اش را با رویاهایش سپری می‌کند.

«ایرانوود» دیگر فیلمی است که در روستایی از یاسوج ساخته شده و خیلی از مشکلات و دغدغه های کارگردان‌های سینما را در موقعیتی کمدی می‌توان در این فیلم دید.

رضا دانش پژوه در «ایرانوود» سراغ یکی از اولین فیلمسازان استان خود رفته که می‌خواهد دومین فیلمش را با کمک اهالی روستایش بسازد اما با وجود اینکه فیلمنامه‌اش مجوز گرفته، از کدخدا گرفته تا تک تک  روستاییانی که برای بازی در فیلم انتخاب شده‌اند نه تنها تاکید دارند که فیلمنامه را اول باید تایید کنند، بلکه ممیزی‌های خود را هم اعمال می‌کنند. 

«سینما چهار باغ» عنوان مستند دیگری است که در جشنواره‌ی سینما حقیقت به نمایش درآمده است.

کارگردان اصفهانی  این فیلم، علیرضا منصوری در سینما «چهار باغ» سراغ اصغر الواری، آپاراتچی در آستانه بازنشستگی این سینما رفته است چون با توجه به دیجیتال شدن سینما، این آپاراتچی نگران آپارات قدیمی خودش است که به سرنوشت دیگر آپارات‌ها دچار نشود.

«قصری با دیوارهای قرمز» به کارگردانی عباس رزیجی که متولد اهواز است در بخش فیلم‌های نیمه بلند جشنواره حضور دارد. این فیلم درباره داود روستایی، مستندساز نسل اولی سینمای ایران است که تمام آثارش چه پیش از انقلاب و چه پس از آن توقیف شده و هیچ فیلم اکران شده‌ای ندارد.

اما فیلم دیگری که جزو پرمخاطب‌های جشنواره هم بوده، «صحنه هایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت است که پیش‌تر به همراه تهمینه منزوی مستند «درباره فروشنده» را با محوریت فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی ساخته بود.

 این مستند، در گفت‌وگویی با اصغر فرهادی و نیز ابراهیم گلستان، مایک لی و ژان کلود کریر به نقل خاطرات و نظراتی درباره فیلم اسکار گرفته «جدایی نادر از سیمین» می‌پردازد. 

«صحنه هایی از یک جدایی» همچنین تصاویری از پشت صحنه «جدایی نادر از سیمین» را نشان می‌دهد.

این فیلم‌ها در روزهای باقی‌مانده از جشنواره سانس‌های دیگری برای نمایش دارند که علاقه‌مندان با مراجعه به سایت جشنواره می‌توانند بلیت آن را خریداری کنند.

جشنواره سینما حقیقت تا 25 آذرماه در پردیس چهارسو برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied