شمانیوز
شما نیوز

جزئیات ماجرای فیلم "آبادان یازده ۶۰"

کارگردان فیلم "آبادان یازده ۶۰" در نشست خبری این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، گفت: این فیلم از تصاویر آرشیوی مهمی استفاده کرده و اجازه دسترسی به آرشیوها را به سختی به دست آورده است تا در نهایت فیلمی بسازیم تا از مقاومت مردمی در زمان جنگ بگوئیم.

جزئیات ماجرای فیلم "آبادان یازده ۶۰"

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایسنا : مهرداد خوشبخت در ابتدا نشست خبری فیلمش "آبادان یازده ۶۰" بیان کرد: این نسخه نهایی فیلم‌ نبود، همین الان رسیده بود و صدا و تصویر کامل نبود اما با این اوصاف به غیر از ۲۰ دقیقه آخر فیلم دیگر بخش‌ها برگرفته از واقعیت بود. قرار بود فیلم واقع گرا باشد و به واقعیت نزدیک شود. حتی باید بگویم تصاویر آرشیوی که در فیلم وجود داشت به سختی به دست آمدند و سعی کردیم همه را به صورت مستند پیدا کنیم.

این کارگردان ادامه داد: صدای آقای صدر هاشمی(گوینده رادیو) را در فیلم داریم‌ که از حضور ارتش صدام در آبادان میگوید در حالی که در چند کیلومتری او حضور دارند و به مردم میگوید مقاومت کنند و در این حالت مردم حتی با چاقوی میوه خوری که در خانه داشتند به جنگ رفتند.

وی در این نشست چندین بار بر این موضوع تاکید کرد: دوران تیر و ترقه و جنگ و خاکریز و خمپاره گذاشته است و اینبار باید مقاومت مردم را نشان میدادیم. من فیلمساز نظام نیستم و دنبال سرمایه بودم تا فیلمی درباره مقاومت مردمی بسازم. سازمان اوج پولش برای سپاه است ولی فیلمی ساخته که در آن این اتفاقات رخ میدهد و هیچ مشکلی در آن نیست. در این بازاری که همه از حال و موضوعات اجتماعی مانند اعتیاد و فساد صحبت میکنند یک فضایی ایجاد شده که به گذشته میپردازد. ما گذشته را رها کرده ایم درحالی که باید از آن درس گرفت. این فیلم برای سازمان اوج است اما در آن حزب اللهی تندرو داریم، ویگن‌ و محمدرضا شجریان صدایشان پخش می‌شود و افراد با دغدغه‌های مختلف کنار هم حضور دارند.

علیرضا کمالی بازیگر این فیلم در سخنانی در پاسخ به سوالی درباره حضور نداشتن ستاره‌ها در فیلم توضیح داد: اگر برای ساخت این فیلم سراغ ما آمدند به این دلیل بود که قرار نبود چیزی از فیلم بیرون بزند. وقتی ستاره در فیلم می‌آید ویژگی هایی را با خود می‌آورد و قرار نبود در این فیلم چنین اتفاقی بیفتد و نمیخواستیم چیزی بزرگنمایی شود.

از دیگر بازیگران این فیلم حسن معجونی است که نقش یک ارمنی جنوبی را برعهده دارد که البته در نشست خبری حاضر نشده بود و علت آن نقش آفرینی اش در یک تئاتر عنوان شد.

بهزاد عبدی که ساخت موسیقی این فیلم را برعهده داشت در پاسخ به سوالی درباره موسیقی این فیلم گفت: حضور در کل فیلم احساس میشد و سعی کردم با صدای امواج رادیو موسیقی را تولید کنیم. من همیشه کارهایم را در کشور اکراین‌ ضبط میکنم و همانجا هم درس خواندم.

حسن کلامی‌ تهیه کننده این اثر با تاکید بر اینکه "این فیلم یک مقاومت مردمی‌ را نشان می‌دهد" بیان کرد: در جنگ، فقط کسانی که در جبهه‌ها بودند نمی‌جنگیدند بلکه در پشت جهبهه‌ ها هم کسانی بودند. فرصتی به وجود آمد که یک واقعه تبدیل به فیلم شود و نشان داده شود در پشت جبهه‌ها چه خبر است.

وی درباره هزینه تولید فیلم‌ گفت: اینکه من بگویم چه مقدار هزینه این فیلم شده است دردی را دوا نمیکند. حضور بازیگران چهره هم در یک فیلم بر پر فروش بودن یا نبودن آن تاثیری نمیگذارد و دلایل فنی و مالی باعث شد ما سراغ بازیگران چهره نرویم.

کیوان امجدیان منتقد حاضر در این نشست در سخنانی بیان کرد: سینمای ما اگرچه به فیلم‌هایی با تولیدات بزرگ و پرهزینه نیاز دارد اما "آبادان یازده ۶۰" را هم میتوان یک فیلم ملی دانست. این اثر مخاطب را تا پایان به دنبال خود میکشید و با ریتم همراه میکرد و لوکیشن محدود اش حس حبس‌ شدن‌ را به درستی در مخاطب تداعی میکرد.

وی همچنین گفت: این فیلم درباره رسانه است و آن را در شرایطی بیان می‌کند که اکنون رسانه‌های ما دچار یک رخوت شده‌اند.

نشست خبری فیلم "آبادان یازده ۶۰" با حضور حسن کلامی (تهیه‌کننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری(فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفر محمدشاهی (طراح صحنه)، زهرا صمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان(منتقد) با اجرای فرزاد حسنی چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied