شمانیوز
شما نیوز

انارکی محمدی در گفت‌وگو با شمانیوز:

دلار 4200 تومانی علاوه بر ایجاد رانت به نظام توزیع آسیب زده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلار چهار هزار و 200 تومانی به نظام توزیع در کشور آسیب زده است، گفت: دولت اگر هر چه سریع‌تر عرضه دلار چهار هزار و 200 تومانی را متوقف کند به نفع خودش و مردم است و می‌تواند به نظام توزیع سروسامان بخشد.

دلار 4200 تومانی علاوه بر ایجاد رانت به نظام توزیع آسیب زده است

احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با بیان اینکه چند نرخی بودن دلار به نفع اقتصاد و بازار ارز نیست، اظهار کرد: دلار چهار هزار و 200 تومانی موجب ایجاد رانت و فساد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دیگر از آن شوک اولیه در بازار ارز خبری نیست و الان ثبات به بازار ارز بازگشته است، گفت: در سال 14 میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی به کشور اختصاص داده می‌شود، اما در نهایت این کالاها با قیمت دولتی به دست مردم نمی‌رسد و آن‌چه به دست مردم می‌رسد همان کالاها با نرخ دلار بازار آزاد است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این مطلب که عملاً مردم از ارز نیمایی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از کالاهایی که با دلار چهار هزار و 200 تومانی وارد شده‌اند در مرزهای کشور با قیمت دلار آزاد معامله می‌شوند؛ لذا مشاهده می‌کنیم که دلار چهار هزار و 200 تومانی، 48 درصد از نرخ تورم را به خود اختصاص داده و این رقم بیش از سهمی است که دلار نیمایی در افزایش تورم داشته است.

انارکی محمدی بیان کرد: از زمانی که دولت تصمیم گرفت تا دلار چهار هزار و 200 تومانی را به بازار ارز تزریق کند، خروج ارز از کشور در شرایطی که به ارز نیاز داریم، بیش از پیش شده است.

وی گفت: بسیاری از افرادی که از رانت دلار چهار هزار و 200 تومانی بهره‌مند می‌شوند، نمی‌گذارند قیمت دلار تک‌نرخی شود و همیشه اقداماتی را انجام می‌دهند تا دولت چنین یارانه‌هایی را برای ارز بپردازد تا مبادا رانت این افراد به خطر بیفتد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر سازوکاری را تعریف کند تا دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومان حذف شود، البته ناگفته نماند که مردم خیلی وقت است با این قیمت دلار در بازار ارز سر و کار ندارند و فقط افرادی که از رانت دولت بهره‌مند هستند از دلار چهار هزار و 200 تومانی استفاده می‌کنند.

انارکی افزود: مردم مجبور هستند گوشت را با قیمت دلار 12 هزار تومانی بخرند؛ در صورتی که دولت برای واردات گوشت دلار یارانه‌ای می‌پردازد ولی با قیمت آزاد در بازار به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه دلار چهار هزار و 200 تومانی به نظام توزیع در کشور آسیب زده است، خاطرنشان کرد: دولت اگر هر چه سریع‌تر عرضه دلار چهار هزار و 200 تومانی را متوقف کند به نفع خودش و مردم است و می‌تواند به نظام توزیع سروسامان بخشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied