شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز گزارش می‌دهد؛

آیا بودجه بخش دفاعی کاهش داشته است؟

دولت در حالی در لایحه بودجه ۹۹ بودجه بخش دفاعی را نسبت به سال ۹۸ کاهش داده که بودجه نهاد ریاست جمهوری افزایش ۱۴۲ درصدی را شاهد است.

آیا بودجه بخش دفاعی کاهش داشته است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۹۸، لایحه بودجه کل کشور در سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

هرگاه رئیس جمهور بودجه سال جدید را اعلام می‌کند، حرف و حدیث‌های فراوانی به همراه دارد و تناقضاتی را که در بودجه مشاهده می‌شود می‌توان به عنوان مهمترین دلیل اعتراضات و انتقادات نسبت به ردیف‌های بودجه‌ای دانست. 

امسال هم مانند سال‌های گذشته این تناقضات موج می‌زند و عملکرد دولت را در بستن بودجه به تیغ نقد نقادان سپرده است.

برخی از ارقام لایحه بودجه ۹۹ مربوط به هزینه‌کرد نهادهای مربوط به نیروهای مسلح است که با نگاهی به آن با کاهش بودجه دفاعی نسبت به سال ۹۸ مواجه می‌شویم. این در حالی است که تقویت بنیه دفاعی کشور در حال حاضر یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و دولت باید خود را موظف به رعایت این ضرورت و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه مسائل دفاعی کند.

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، بودجه مصوب وزارت دفاع در سال گذشته، ۶۸ هزار میلیارد ریال (با احتساب بودجه تملک دارایی‌، این رقم به بیش از ۷۱ هزار میلیارد ریال می‌رسد) که این رقم در لایحه بودجه سال ۹۸، به مبلغ ۳۶ هزار میلیارد ریال کاهش پیدا کرده که حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است، ولی دولت در سال ۹۹ باز هم بودجه وزارت دفاع را در مقایسه با سال ۹۸ کاهش داد. بودجه وزارت دفاع در سال ۹۹ در حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

اما دولت بودجه سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۹۹ را افزایش داد. بودجه سال ۹۸ این سازمان در حدود (۲۹,۶۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال) بود که در سال ۹۹ به حدود (۳۴۴,۳۶۶,۰۰۰ میلیارد ریال) رسیده است.

از سویی دیگر فصل تحقیق و توسعه امور دفاعی، امنیتی نیز از ۲ هزار و ۹۷ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸ به ۲ هزار و ۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ کاهش یافته است. 

بودجه دفاعی کشور از ۴۸ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸، در سال ۹۹ به ۴۴ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان کاهش یافته که حاکی از کاهش ۴ هزار میلیارد تومان در اعتبارات این فصل است.

در حالی بودجه بخش دفاعی کاهش می‌یابد که بودجه نهاد ریاست جمهوری افزایش ۱۴۲ درصدی را شاهد است.

دولت برای سال آینده ردیف بودجه‌ای به میزان ۶۸ میلیارد تومان برای هزینه‌های غیرضروری نهاد ریاست‌جمهوری اختصاص داده و از طرفی بودجه دولت از ۱۲۴ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافته است.

البته لازم به ذکر است که این ارقام فعلاً قطعی نیست و در صحن علنی مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مورد چکش‌کاری قرار خواهد گرفت و به طور قطع ارقامی که در مجلس به تصویب می‌رسد متفاوت‌تر از ارقامی خواهد بود که دولت در لایحه بودجه تقدیمی خود به مجلس مدنظر قرار داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied