شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز گزارش می‌دهد؛

حقوق و عیدی کارگران و کارمندان و فرهنگیان در سال 99 چقدر است؟

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، بحث درباره تعیین درصد افزایش دستمزد کارگران و کارمندان در سال آینده افزایش پیدا می کند. در لایحه بودجه سال 99 نرخ افزایش دستمزد کارمندان 15% در نظر گرفته شده است. اگر این رقم برای کارگران نیز تصویب شود قطعاً اعتراضات زیادی را به همراه خواهد داشت.

حقوق و عیدی کارگران و کارمندان و فرهنگیان در سال 99 چقدر است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، بحث درباره تعیین درصد افزایش دستمزد  کارگران و کارمندان در سال آینده افزایش پیدا می کند.

در لایحه بودجه سال 99 نرخ افزایش دستمزد کارمندان 15% در نظر گرفته شده است. اگر این رقم برای کارگران نیز تصویب شود قطعاً اعتراضات زیادی را به همراه خواهد داشت و کارگران با آن موافق نخواهند بود. زیرا این میزان نه تنها شکاف درآمد و هزینه را پر نمی‌کند، بلکه باعث افزایش این شکاف نیز می‌شود. بر اساس قانون کار میزان درصد افزایش حقوق باید با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مراکز رسمی تعیین شود و به گونه‌ای باشد تا حداقل نیاز به افراد را پوشش دهد.

در سال های اخیر بدون توجه به حداقل نیاز افراد، افزایش حقوق بر اساس تورم بوده است و حتی در مواردی این شرط نیز رعایت نشده و حقوق بسیار کمتر از تورم افزایش پیدا کرده است. اکنون به نظر می‌رسد برای میزان حقوق کارمندان و کارگران در سال 99 ، افزایش ۱۵ درصدی دستمزد کاکنان در سال 99 در نظر گرفته شده است که در صورتی که این نرخ تصویب شود با توجه به این که تورم در حدود ۴۰ درصد است، شکاف درآمد و هزینه بسیار بیشتر از قبل خواهد شد.

تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشته است: از نظر مجلس منطقی نیست که در شرایطی که تورم در حدود ۴۰ درصد است، دستمزد ها تنها ۱۵ درصد افزایش داشته باشد. چرا که افزایش ۱۵ درصدی دستمزدها نصف نرخ تورم را هم پوشش نمی دهد و این چنین قدرت خرید مردم کاهش می یابد.

بر طبق اظهارات کبیری نمایندگان در کمیسیون تلفیق و در صحن پیگیر تغییر درصد افزایش حقوق کارمندان هستند تا بتوانند حداقل نرخ ۳۰ درصد را تصویب کنند.

 

*حقوق کارگران و کارمندان در سال ۹۹ چقدر افزایش پیدا میکند؟

اوبا اشاره به گزارش دیوان محاسبات بیان می کند: ما چندین دستگاه و شرکت دولتی داریم که مصرف آن ها بسیار بیشتر از درآمد آن هاست و در مواردی مصارف آن ها به دلیل پرداخت حقوق نجومی و همچنین ریخت و پاش افزایش پیدا کرده است که می توان با صرفه جویی از این طریق کسری بودجه را جبران کرد.

با وجود اینکه رقم در نظر گرفته شده برای افزایش حقوق کارگران در سال 99 رقمی فرضی است و در هفته‌های گذشته مورد انتقاد فعالان کارگری بسیار زیادی بوده است، در نهایت افزایش دستمزدها بر اساس میزانی که دولت در لایحه بودجه 99 تعیین می کند افزایش پیدا می کند و شورای تشکیل شده از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، میزان افزایش حقوق 99 را در هفته‌های پایانی سال اعلام می کنند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت که احتمال کاهش نرخ تورم در روزهای پایانی سال وجود دارد که بر اساس میزان نرخ تورم باید درباره افزایش حقوق تصمیم‌گیری شود.

امسال با توجه به نوسان بسیار زیاد قیمت ها و افزایش نرخ تورم اعضای شورای عالی کار باید میزان افزایش حقوق کاربران و سبد معیشت خانواده را مشخص کنند تا خانواده‌ها بتوانند حداقل نیازهای خود را برآورده کنند.

تاکنون سه جلسه کمیته دستمزد با هدف تعیین میزان هزینه سبد معیشت کارگران برگزار شده است اما از آن جایی که اختلاف نظر میان گروه کارگر و کارفرما وجود دارد و همچنین مباحثی که خارج از موضوع تعیین رقم سبد معیشت است به وجود آمده است، این جلسات بدون نتیجه به پایان رسیده اند.

 

*عیدی کارکنان در سال 99 چقدر است؟

علاوه بر همه این مباحث، نگرانی دیگر کارگران در روزهای پایانی سال زمان و میزان پرداخت عیدی آن ها است.

فرامرز توفیقی نماینده کانون عالی شورای اسلامی گفت: عیدی کارگران بر اساس قانون و مانند سال های پیشین به کارگران پرداخت می شود.

وی ادامه داد: کارگران دو برابر حداقل دستمزد آن ها به شرطی که از سه برابر حقوق آنها بیشتر نشود را دریافت می کنند بر اساس این قانون کارگران می توانند با توجه به پایه حقوق خود میزان عیدی دریافتی را محاسبه کنند.

توفیقی با بیان اینکه در حال حاضر تورم واقعی ۵۰ درصد در حوزه خوراکی، ۱۵۰ درصد در حوزه مسکن، ۴۲ درصد در حوزه حمل و نقل، ۱۸ درصد در حوزه ارتباطات و ۳۸ درصد در حوزه بهداشت است، خواستار در نظر گرفتن تمامی این موارد در تعیین رقم سبد معیشت خانواده ها شد.

او ادامه داد اگر بخواهیم تاثیر تورم در حوزه خوراکی را در تعیین رقم معیشت خانواده در نظر بگیریم مانند سال‌های گذشته در پایان سال قیمت گوشت، مرغ و برنج را پایین می آوریم و بعد با یک جمع و تفریق به تورم کم و شیک می رسیم و در واقع با اعداد و ارقام کلاه می گذاریم.

توفیقی تاکید کرد: اعتقاد داریم که بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار اجرا نمی شود. حداقل حقوقی که تعیین می‌شود بر اساس سبد معیشت واقعی افراد نیست. اما باید یک بار میزان واقعی سبد معیشت را تعیین کنیم.

سال گذشته پس از تعیین سبد معیشت خانوار اعضای شورای عالی کار تصمیم گرفتند تا 36.5% و معادل ۴۰۰ هزار تومان حقوق کارگران افزایش پیدا کند و با توجه به افزایش 36.5 درصدی، پایه حقوق در سال ۹۷ به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید.

جمع کل دریافتی حداقل حقوق افراد مجرد با بن کارگری، سنوات و حق مسکن یک میلیون و 868 هزار و 82 تومان شد که به نسبت سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشت.

به تازگی نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طرح پلکانی افزایش حقوق ۹۹ را ارائه کرده است که در این طرح پایه حقوق ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان است و در آن افرادی که بیش از سقف حقوق تعیین شده حقوق می گیرند، دستمزد آن ها ۱۲ درصد افزایش پیدا کند و افرادی که زیر کف حقوق تعیین شده دریافت می کنند،۳ درصد بیشتر از سایر افراد افزایش حقوق داشته باشند.

مجلس از نمایندگان دولت درخواست کرده تا طرح های مختلفی را برای نرخ افزایش حقوق 99 در نظر بگیرند واعلام کنند که در رابطه با افزایش پلکانی حقوق این طرح توسط نوبخت مطرح شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه بیان کرد که میزان افزایش حقوق و دستمزد با وجود آنکه ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است، برای افرادی که حقوق کمتری می گیرند بیش از ۲۰ درصد خواهد بود که این موضوع با توجه به موارد دیگر در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • محمدرضاظهرابی

    پس چراازعیدی کارمندان صحبتی نشده

  • ناشناس

    بالاخره عیدی کارمندان چقدره؟

  • یک فرهنگی باز نشسته

    انصاف را در نظر بگیرید وحقوق یک کارمند ویا مخصوصا بازنشسته ها را با تورم مقایسه کنید که همیشه شرمنده ی خانواده ی خود هستند

  • ناشناس

    عیدی کارمندان

  • رضا

    من معلمم ۱۷۰۰ حقوق میگیرم از حداقل هم کمتر