شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با شمانیوز:

مسکن ملی فقط پاسخگوی 10 درصد نیازهای بازار است/ سرمایه‌های عمومی را باید به سمت ساخت و ساز کشاند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسکن ملی شاید بتواند بخشی از مشکل افزایش قیمت مسکن را حل و نیاز خانه اولی‌ها را برطرف کند، اما پاسخگوی نیازهای سالیانه نیست؛ چون تنها 10 درصد نیازها را پوشش می‌دهد.

مسکن ملی فقط پاسخگوی 10 درصد نیازهای بازار است/ سرمایه‌های عمومی را باید به سمت ساخت و ساز کشاند

فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، اظهار کرد: مسکن مانند دیگر کالاهای موجود در بازار نمی‌‍تواند از قواعد حاکم بر بازار تبعیت نکند. به‌عنوان مثال وقتی مصالح ساختمانی گران شود، قطعاً قیمت مسکن هم به تبع آن افزایش می‌یابد.

وی افزود: اما نباید یک نکته را فراموش کرد و آن نکته این است که در یک دوره چهار سال افزایش قیمت مسکن بسیار زیاد بوده و در برخی مناطق تهران قیمت برخی خانه به 30 میلیون تومان در هر متر مربع هم رسیده است؛ بنابراین علی‌رغم وجود چنین افزایش قیمتی انتظار می‌رود برای مدتی قیمت مسکن ثابت بماند و به یک حالت تعادل برسد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید مدنظر داشت یکی از اقداماتی که از آن طریق می‌توان مانع افزایش قیمت مسکن در سال آینده شد، این است که باید تولید انبوه در دستورکار قرار گیرد؛ یعنی تولید مسکن از کف درخواست خرید کمتر نباشد.

رجبی با اشاره به مسکن ملی گفت: دولت با طرح مسکن ملی به دنبال رونق دادن به بازار مسکن است و از طرف دیگر درصدد کنترل قیمت‌ها و وورود سرمایه‌های سرگردان به بازار، اما این تلاش کفایت نکرده و دولت باید با تمام قوا با محوریت وزارت مسکن، راه و شهرسازی وارد این عرصه شود.

وی ادامه داد: مسکن ملی شاید بتواند بخشی از مشکل افزایش قیمت مسکن را حل و نیاز خانه اولی‌ها را برطرف کند، اما پاسخگوی نیازهای سالیانه نیست؛ چون تنها فقط 10 درصد نیازها را پوشش می‌دهد و مابقی نیازها را باید از طریق ورود سرمایه‌های عمومی به بازار مسکن پاسخ داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر تعیین مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این سیاست هم می‌تواند موفق باشد و هم می‌تواند ناموفق تلقی شود؛ زیرا موفقیت یا عدم موفقیت این طرح به عزم دولت عملیاتی‌سازی آن بستگی دارد و بعد اینکه تأثیر دریافت مالیات بر قیمت فروش مسکن چگونه خواهد بود؛ یعنی ممکن است انبوه‌سازان یا دارنده خانه‌های خالی از خریدار هم مالیات و هم هزینه مدت خواب سرمایه را اخذ کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied