شمانیوز
شما نیوز

ایجاد 46 هزار هکتار کشاورزی پایدار در طرح سیستان

مدیرعامل جهاد نصر با بیان اینکه طرح سیستان 97 درصد پیشرفت دارد گفت: اجرای کامل این طرح 46 هزار هکتار از زمین‌های این استان را به کشاورزی پایدار تبدیل می‌کند و 800 روستا از آب قابل شرب بهره‌مند می‌شوند.

ایجاد 46 هزار هکتار کشاورزی پایدار در طرح سیستان

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرگزاری فارس: امروز محمد جواد صالحی‌نژاد مدیرعامل جهاد نصر در نشست خبری به مناسبت دهه فجر درباره طرح‌های در حال اجرای این موسسه اطلاعاتی به خبرنگاران ارائه کرد.

*‌ ذخیره‌سازی و استفاده از آب هیرمند در چاه‌نیمه‌ها

وی ابتدا درباره طرح 46 هزار هکتاری سیستان که اخیرا مجری آن موسسه جهاد نصر انتخاب شده است، گفت: این طرح آب‌هایی را که از رودخانه هیرمند افغانستان به سمت منطقه سیستان سرازیر می‌شود را در چاه‌نیمه‌ها ذخیره و به مزارع کشاورزی و برای استفاده آب شرب روستائیان پمپاژ می‌کند.

به گفته صالحی‌نژاد 150 میلیون مترمکعب آب از چاه‌نیمه‌ها برای استفاده آب شرب روستائیان پمپاژ می‌شود که 800 روستا را مشروب می‌سازد. همچنین 400 میلیون مترمکعب هم برای انجام کشاورزی پایدار در سطح 46 هزار هکتار از اراضی سیستان پمپاژ می‌شود.

مدیرعامل جهاد نصر گفت: «برای این طرح 850 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی ارز اختصاص یافته که پیشرفت فیزیکی آن 97 درصد است.»

وی افزود: این طرح در سفر هیات دولت به این استان در سال 93 تصویب شد و از سال 94 اجرای آن آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است. در این منطقه 200 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 150 هزار هکتار آن قابلیت کشاورزی دارد. در سال‌های گذشته حدود 70 هزار هکتار از این زمین‌ها کشت می‌شده اما این کشاورزی کاملا ناپایدار بوده و آب مطمئنی نداشته است. اجرای این طرح 46 هزار هکتار زمین کاملا مطمئن از آب کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد و آب شرب یبش از 800 روستا هم تامین می‌شود.

* 2000 گروه «هم‌آب» در منطقه تشکیل شد

صالحی‌نژاد در خصوص نحوه کار توضیح داد: برنامه‌ گروه‌های هم‌آب را در این منطقه اجرا کردیم یعنی اینکه چندین کشاورز از یک معبر آب تغذیه می‌شوند و این باعث شد که بیش از 2000 گروه هم‌آب در این منطقه شکل دهیم. ایستگاه‌های پمپاژی که در این طرح کار می‌کنند همه آنها به عهده وزارت جهاد کشاورزی است. ایستگاه‌های پمپاژ دارای سه ایستگاه اصلی با ظرفیت 14.2 مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل جهاد نصر نکته مهم اجرای این طرح را تامین کالاهای مورد نیاز از طریق وزارتخانه و خریداری آن در زمان ارزانی دانست که توانسته 25 درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که اگر این آب از رودخانه هیرمند افغانستان تامین می‌شود پس اگر آنها بخواهند در قسمت‌های بالادست این آب را کنترل کنند، این همه هزینه‌هایی که انجام شده به هدر می‌رود، پاسخ داد: تفاهمنامه‌ای بین ایران و افغانستان برای استفاده از حقابه 830 میلیون مترمکعبی از رودخانه هیرمند وجود دارد که البته اکنون این حقابه حتی به بیش از 2 میلیارد مترمکعب هم رسیده است. تنها اشکال در زمان اختصاص این حقابه است.

صالح‌نژاد توضیح داد: آب‌هایی که از منطقه هیرمند به داخل کشور ما می‌آید در چاه‌نیمه‌هایی در منطقه سیستان انبار می‌شوند که ظرفیت آنها یک میلیارد و 460 میلیون مترمکعب است.

*پیشرفت 95 درصدی طرح پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور

مدیرعامل جهاد نصر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه نیز در سال 93 توسط هیات دولت تصویب شده و از سال 94 اجرای آن آغاز شده است. قرار شده در سطح 220 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی با مهار 7 میلیون مترمکعب از آب‌های مناطق غرب و شمال غرب آبیاری شوند که البته حجم آب مهارشده بعدا به 5.6 میلیارد مترمکعب رسید و 1.8 میلیارد مترمکعب آن هم به بخش کشاورزی انتقال یافت.

وی افزود: تاکنون شبکه‌های فرعی 203 هزار هکتار از این زمین‌ها آماده شده و 54 هزار هکتار هم زیر کشت رفته است.

به گفته صالح‌نژاد این پروژه در سه حوزه غرب، شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی در سطح 112 هزار و 244 هکتار و در حوزه ارس شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در سطح 110 هزار و 885 هکتار و در حوزه استان‌های شرقی، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مدیرعامل جهاد نصر گفت: این پروژه 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و منتظر تامین آب از طرف وزارت نیرو هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبار طی 6 الی 8 ماه آینده این پروژه نهایی شود.

صالح‌نژاد همچنین گفت: 99.5 درصد آبیاری این پروژه‌ها از نوع کم‌فشار و پرفشار بوده و 90 درصد تجهیزات آن در داخل کشور تامین شده است.

مدیرعامل جهاد نصر دستاورد مهم این طرح را تبدیل 167 هکتار از مزارع دیم به مزارع آبی عنوان کرد که 3 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied