شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز:

خودروسازان اگر سود مشارکت را کاهش و زمان تحویل خود را افزایش دهند بساط سوداگران جمع خواهد شد

عضو کمیسوین صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: دو خودروساز بزرگ کشور سود سپرده مردم را به 10 درصد کاهش و مدت تحویل خودرو را افزایش دهند، بازار خودرو برای دلالان و سوداگران از جذابیت می‌افتد و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو می‌خرند، نه اینکه یک میلیون نفر برای خودرو ثبت‌نام کنند.

خودروسازان اگر سود مشارکت را کاهش و زمان تحویل خود را افزایش دهند بساط سوداگران جمع خواهد شد

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، درباره افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد سودجو از رانتی که در اختیار دارند برای برهم زدن آرامش بازار خودرو استفاده می‌کنند.

وی افزود: دو شرکت ایران خودر و سایپا برای اینکه آرامش بازار و شفافیت و اعتماد را افزایش دهند باید نحوه فروش خودروها را منطقی‌تر کنند؛ یعنی خودروسازها در نحوه فروش از سود 24 درصد تا 30 درصدی که به مردم می‌دهند تا 10 درصد کاهش دهند؛ چون اگر سود 10 درصد باشد، دلالان دیگر میلی برای ورود به سوداگری در بازار خودرو ندارند.

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر سود سپرده‌ای که شرکت‌های خودروسازی به مردم می‌دهند، کمتر شود، فقط مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو می‌کنند، ولی اگر این شیوه رعایت نشود، شاهد این خواهیم بود که دلالان به خاطر کسب سود، خودروی پراید را تا 20 میلیون تومان بالاتر از قیمت شرکت به مردم می‌فروشند و این منشأ فساد خواهد بود.

منصوری با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو و وضعیت آشفته بازار و کاهش قدرت خرید مردم به‌نفع سایپاه و ایران خودرو نیست، یادآور شد: اگر خودروسازان بپذیرند که سود مشارکت را به 10 درصد کاهش دهند و همچنین به جای اینکه خودروها را یک ماهه تحویل دهند، ظرف هشت ماه این کار را انجام دهند هم سپرده مردم مدت بیشتر نزد شرکت خواهد ماند و از این طریق خودروسازان کسب سود می‌کنند و هم چون سود سپرده به 10 درصد کاهش یافته و مدت آن 8 ماهه شده، دیگر سوداگران تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نخواهند داشت.

وی گفت: آن وقت به جای اینکه یک میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند، فقط خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو خواهند کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از عوامل مؤثر در آرامش بازار خودرو و کوتاه کردن دستان سوداگران، تقویت نهادهای نظارتی است که باید نظارتشان را قوی‌تر کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied