شمانیوز
شما نیوز

تکرار شیرین مکررات؛ «پارس جنوبی»

نصب و بهره‌برداری ۳۵ سکو، وارد مدار شدن ۵۰ ردیف پالایشگاهی، ظرفیت برداشت حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب، تربیت پیمانکاران ایرانی و بخشی بزرگی از دستاوردهای میدان مشترک پارس جنوبی در ۳۱ سال اخیر است.

تکرار شیرین مکررات؛ «پارس جنوبی»

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس: از خاتمی تا روحانی، از زنگنه تا زنگنه، از میرمعزی تا کرباسیان، از صالحی فروز تا مشکین‌فام همه برای یک هدف پای کار بودند؛ توسعه و تکمیل پارس جنوبی. نوشتن از پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان مشترک‌گازی جهان بی‌شک تکرار مکررات است؛ تکراری البته شیرین که به واسطه آن امید در دل‌ها در شرایط سخت این روزهای کشور زنده می‌ماند. نصب و بهره‌برداری ۳۵ سکو، وارد مدار شدن ۵۰ ردیف پالایشگاهی، ظرفیت برداشت حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب، تربیت پیمانکاران ایرانی و ... بخشی بزرگی از دستاوردهای میدان مشترک پارس جنوبی در ۳۱ سال اخیر است.


*توسعه میدان مشترک‌گازی پارس جنوبی‌ که سال ۶۷ کشف شد، سال ۷۶ با امضای قرارداد فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با شرکت‌های توتال، گازپروم و پتروناس مالزی رسما وارد فاز اجرایی شد؛ قطر شریک ایران در این میدان مشترک، کارش را اما از سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) آغاز کرده بود. انتظار برای نخستین برداشت ایران از این میدان پنج سال به درازا کشید و  بهمن ماه ۱۳۸۱ ایران برداشت ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان را جشن گرفت. توسعه پارس جنوبی اما پس از این تاریخ روی غلتک افتاد. عسلویه شهریورماه سال ۷۶ زمین بکر و موات بود.

*بهمن ۱۳۷۶ پای نخستین شرکت ایرانی به توسعه میدان گازی پارس جنوبی باز شد؛ پتروپارس. شرکت ملی نفت ایران بهمن ماه ۱۳۷۶ و در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت پتروپارس برای توسعه فاز یک این میدان مشترک گازی قرارداد امضا کرد. پتروپارس توانست آبان‌ماه سال ۱۳۸۳ کار خود را در این فاز به پایان برساند. هفت سال مدت زمانی است که نخستین شرکت ایرانی برای توسعه فاز یک این میدان صرف کرد و برداشت از این میدان را ۲۸.۳ میلیون مترمکعب در روز افزایش داد. ایران تا پایان سال ۸۴ توانایی برداشت ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی را داشت.

*پارس جنوبی در تاریخ توسعه خود رکوردهای بی‌نظیری از توسعه تا نصب سکو، از راه‌اندازی تا بهره‌بردای ثبت کرد؛ اما امضای ۶ قرارداد فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی موسوم به ۳۵ ماهه در ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ و  افتتاح هم‌زمان پنج فاز ۱۷و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ در ۲۷ فروردین ماه ۹۶ فراموش شدنی نیستند. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ پنج فاز دیگر پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت و در مجموع ۱۰ فاز از ۲۵ فاز تعریف شده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۲ به بهره برداری رسید بود. رؤیای ایرانیان در برداشت برابر گاز با قطر اما در سال ۹۲  هنوز دست‌نیافتی بود. 

*توسعه فازهای پارس جنوبی با روی کار آمدن دولت یازدهم با سرعت بیشتری ادامه یافت. اولویت‌بندی فازها سبب شد تا یک سال پس از آغاز به کار دولت یازدهم، فاز ۱۲ پارس جنوبی تکمیل شود و در اسفندماه ۱۳۹۳ به بهره‌برداری برسد. پس از آن با تسریع در روند توسعه پارس جنوبی، فازهای ۱۵ و ۱۶ در دی‌ماه ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید. فازهای ۱۷و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ به صورت هم‌زمان در ۲۷ فروردین ماه به صورت رسمی افتتاح شد و رؤیای ایرانیان در برداشت برابر گاز با قطر محقق شد. همچنین ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷ پالایشگاه فازهای ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در مدار قرار گرفت.

*اما سال ۹۸، از ابتدای سال تاکنون، چهار سکوی پارس جنوبی نصب و سه سکوی در مدار تولید قرار گرفت؛ دو سکوی آخر پارس‌جنوبی (سکوی فاز ۱۳) هم ۲۱ بهمن ماه بارگیری شد تا امسال را بتوان سال پایانی بخش فراساحل پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ دانست. پارس جنوبی بدون تردید بخش مهمی از تاریخ صنعت ایران در آینده خواهد بود که تنه به تنه بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ صنعت نفت ایران در ۱۰۰ سال گذشته خواهد زد. پیمانکاران و سازندگان زیادی در کلاس درس پارس جنوبی، بین‌المللی شدند.

رئیس جمهوری

وزیر نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس

فازهای پارس جنوبی

تاریخ بهره برداری

تولید روزانه

محمد خاتمی

بیژن زنگنه

مهدی میرمعزی

اسدالله صالحی‌فروز

۲ و ۳

۸۱

۵۶ م.م.م

محمد خاتمی

بیژن زنگنه

مهدی میرمعزی

اکبر ترکان

۱ - ۴ و ۵

۸۳ و ۸۴

۸۴ م.م.م

محمود احمدی نژاد

غلامحسین نوذری

سیف‌الله جشن ساز

علی وکیلی

۶ تا ۸ - ۹ و ۱۰

۸۷ و ۸۷

۱۶۰ م.م.م

روحانی

بیژن زنگنه

رکن الدین جوادی

علی اکبر شعبانپور

۱۲ - ۱۵ و ۱۶

۹۳ و ۹۴

۱۳۰ م.م.م

روحانی

بیژن زنگنه

علی کاردر

محمد مشکین‌فام

۱۷ و ۱۸ - ۱۹ - ۲۰ و ۲۱

۹۶

۱۷۰ م.م.م

روحانی

بیژن زنگنه

مسعود کرباسیان

محمد مشکین‌فام

۱۳ - ۲۲ تا ۲۴

۹۷

۵۶ م.م.م



*وزیر نفت در افتتاح پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در اسفندماه ۱۳۹۷: «ما دنبال ساختن چنین ایرانی بودیم و هستیم و این را تحقق بخشیدیم و نشان دادیم که می‌توانیم. ما ایرانی آباد، ثروتمند، غنی و متکی بر صنعت و فناوری مدرن و جوانانی بانشاط، باروحیه، پرتلاش و سختکوش، خستگی‌ناپذیر، مردمی مرفه می‌خواهیم. ما چنین ایرانی می‌خواهیم که جزء کوچکی از آن اینجا (عسلویه) است، نقاط دیگر مانند سواحل خلیج فارس و دریای عمان هم باید این گونه باشد.» و «این حرف را بارها گفته‌ام که عسلویه با پول و دلار ساخته نشده است، بلکه عشق جوانان و عشق به اعتلای ایران آن را ساخته است.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied