شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز گزارش می‌دهد؛

آیا از طریق مالیات بر عایدی می‌توان کسری بودجه را جبران کرد؟

مالیات بر عایدی به عنوان یک ابزار مهم برای جبران کسری بودجه سال 99 مطرح است که مجلس یازدهم می‌توان به عنوان اولویت جدی به آن بپردازند.

آیا از طریق مالیات بر عایدی می‌توان کسری بودجه را جبران کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با توجه به لایحه بودجه سال ۹۹ و عدم اصلاح ساختاری آن در مجلس، ایران با کسری بودجه حداقل ۱۰۰ هزار میلیاردی در سال آینده روبرو خواهد بود و اقتصاد کشور نمی‌تواند شرایط بدتری را تحمل کند؛ بنابراین برای اصلاح این شرایط باید برنامه‌هایی در نظر گرفته شود تا اقتصاد کشور به ریل اصلی خود بازگردد و قطعاً یکی از این برنامه‌ها اصلاح ساختار بودجه است که به عنوان یک اولویت مهم برای مجلس آینده مطرح است.

برخی کارشناسان معتقدند برای جبران کسری بودجه می‌توان مالیات بر عایدی سرمایه و کالاهای لوکس را وضع کرد.

 

محمدرضا یزدی‌زاده، عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در همین رابطه می‌گوید: می‌توان از دو پایه مالیاتی جدید نظیر مالیات بر ثروت و مالیات بر اموال لوکس بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشت.

وی می‌افزاید: اگر ما همانند کشور ترکیه در دریافت مالیات عمل کنیم، می‌توان سالانه ۵۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد و این در حالی است که بودجه کشور ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است.

 

عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی  می‌گوید: در وضع مالیات بر ثروت، باید طراحی به گونه‌ای باشد که به طبقات ضعیف و متوسط جامعه اصابت نکند. برآورد حجم مالیات بر اموال لوکس در کشور در حدود ۵۰  هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که کسری بودجه در دولت تقریباٌ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

سرمایه‌گذاری در اقتصاد به دو دسته مولد و غیرمولد تقسیم می‌شود. گروه مولد آن دسته سرمایه‌گذاری است که در کنار عایدی که برای فرد سرمایه‌گذار دارد ارزش افزوده‌ای را در قالب موارد مختلف مانند اشتغال یا تولید کالاها و خدمات به همراه دارد.

 

اما سرمایه‌گذاری غیرمولد تنها برای صاحب سرمایه عایدی به همراه خواهد داشت و برای اقتصاد به‌عنوان کل ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند. خرید و فروش دارایی‌هایی مانند مسکن و ارز در زمره گروه سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد و سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای تولیدی در زمره گروه‌های مولد قرار می‌گیرند.

 

با توجه به مزیتی که سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد نسبت به بازارهای غیرمولد برای اقتصاد به همراه دارد سیاست‌گذاران همواره در تلاشند تا سرمایه‌گذاری را از بازارهای نامولد به سمت بازارهای مولد سوق دهند.

مجموع سرمایه‌گذاری‌های مولد نسبت به سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد در اقتصاد ایران بالا است. در چنین شرایطی زمینه برای کسب سود‌ ناشی از عایدی سرمایه فراهم‌تر بوده، بنابراین در نظر گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه بسیار ضروری است.

 

وحید شقاقی شهری یکی دیگر از کارشناس اقتصادی است که به لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه تأکید کرده و ‌می‌گوید: در تمام دنیا، مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی بسیار دقیق برای افزایش درآمدهای دولت و مسدود کردن مسیر سفته‌بازی و سوداگری است.

او تصریح می‌کند: از آن طرف با توجه به اینکه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه راه خوبی برای کاهش سفته‌بازی در بازارهای مختلف است، همواره در ایران در برابر اجرای آن مقاومت‌های زیادی صورت گرفته است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied