شمانیوز
شما نیوز

هورمون های بدن تان را با این ترفندها تنظیم کنید

هورمون ها از ایمنی بدن در مقابل عوامل بیرونی و درونی تا رفتار و احساسات ما را کنترل میکند. در واقع انگیزه، امید، کارکردن و احساسات ما توسط هورمون ها کنترل میشود. یکی از وظایف هورمون ها لاغری و کنترل آن است. هرگونه تغییر در هورمون ها میتواند رفایند کاهش وزن را با اختلال روبرو کند یا به کاهش و افزایش انرژی در ابتدای صبح کمک کند. در این مقاله به بررسی جامع تاثیر هورمون بر لاغری پرداختیم.

هورمون های بدن تان را با این ترفندها تنظیم کنید

هورمون ها از ایمنی بدن در مقابل عوامل بیرونی و درونی تا رفتار و احساسات ما را کنترل میکند. در واقع انگیزه، امید، کارکردن و احساسات ما توسط هورمون ها کنترل میشود. یکی از وظایف هورمون ها لاغری و کنترل آن است. هرگونه تغییر در هورمون ها میتواند رفایند کاهش وزن را با اختلال روبرو کند یا به کاهش و افزایش انرژی در ابتدای صبح کمک کند. در این مقاله به بررسی جامع تاثیر هورمون بر لاغری پرداختیم.

 

هورمون ها چه تاثیری در بدن ما دارند؟

 

 در واقع هورمون ها واحد ها کنترلی بدن هستند و ارتباطات مهم را در بدن ایجاد میکنند. در واقع هورمون ها  از رشد تا تقویت سیستم ایمنی بدن را در دست دارند  و با کمک کاروتنوئیدها موجب هماهنگی سیستم های بدنی میشوند. در واقع هورمون ها کمک میکنند تاعملکرد بدن به شکل صحیح تر انجام شود و کمک می کند که مانند یک متخصص با بدن تان روبرو شوید. اما نکته  قابل توجه درمورد هورمون ها این است که با تمام سلول ها ارتباط نمیگیرند و فقط با سلول های حاوی گیرنده تعامل دارند. ارتباط هورمون ها و سلول های گیرنده مانند آهنربا عمل میکند  و تغییر در هریک از این دو مورد عملکرد هورمون ها را تغییر میدهد.

 

 

چه عواملی باعث عدم تعادل هورمون می شود؟

عدم تعادل در عملکرد هورمون ها از اخلالگرهای غدد درون ریز نشات میگیرند. این عوامل مزاحم موجب مسدود شدن مسیر هورمون ها و گیرنده های هورمون میشوند.

 

از دیگر عوامل ایجاد اختلال در عملکرد صحیح هورمون ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

چگونه هورمون ها بر کاهش وزن تأثیر می گذارند

 

  • همانگونه که گفتیم هورمون ها تاثیرات زیادی بر بدن دارد و قدرت عملکردی بالایی دارند. این هورمون گاها موجب اختلال در فرایند کاهش وزن شوند.
  • در واقع هورمون ها  همه موارد مربوط به کاهش وزن را کنترل میکنند برای مثال توده های عضلانی، انرژی و متابولیسم
  • در صورتی که فرایند لاغری شما با اختلال روبرو شود حتما هورمون های خود را چک کنید.
  • انسولین یکی از هورمون های موثر در سوخت و ساز بدن است و عدم تعادل در ترشح آن موجب پیشگیری از لاغری میشود.
  • اگر بدن شما عدم تعادل انسولین دارد، که برای مبتلایان به دیابت اتفاق می افتد، می تواند انرژی خود را از دست بدهد، افزایش وزن داشته باشد و در تجزیه مواد غذایی و افزایش قند خون مشکل داشته باشد.
  • ممکن است متوجه شوید که وقتی دچار استرس می شوید، کاهش وزن کم تری دارید. چرا؟
  • استرس موجب مهار هورمون ها موثر بر لاغری میشود و از سوی دیگر موجب ترشح هورمون های ناسالم در بدن میشود.
  • هورمون ها حتی میتوانند  بدن را به مصرف غذاهای ناسالم متمایل کنند. برای مثال طی تحقیقات انجام شده بر موش های آزمایشگاهی مبتلا به افسردگی تمایل به مصرف غذاهای چرب بیشتر دیده میشود.

 

هورمون های افزایش وزن

 

برخی از هورمون ها به دلیل توانایی آن ها در مشارکت برای افزایش وزن در هنگام فعال بودن بیش از حد، به عنوان هورمون افزایش وزن نامیده می شوند. در اینجا چند هورمون مهم افزایش وزن وجود دارد که باید در مورد آن ها بدانید:

 

1- T3 معکوس

 

Mark Hyman توضیح می دهد که T3 معکوس هورمونی است موجب اختلال عملکرد صحیح غده تیروئید میشود و موجب کم کاری تیروئید میشود. بیماری کم کاری تیروئید یکی از دلایل چاقی به خصوص در بانوان است.

T3 معکوس می تواند زمانی فعال شود که هورمون طبیعیT4 ، تحت تأثیر استرس مزمن، رژیم های غذایی ناسالم، الکل یا سوء مصرف مواد مخدر یا سایر تغییرات مهم در بدن قرار بگیرد.

 

 2-کورتیزول

 

در قسمت بالا اشاره کردیم استرس میتواند موجب ترشح هرمون های ناسالم در بدن شود.یکی از هورمون های ترشح شده در زمان استرس کورتیزول است که موجب چاقی ناحیه شکم و پهلو میشود. کورتیزول با افزایش اشتها موجب کاهش توده های عضلانی و انرژی میشود.

 

3-استروژن

 

استروژن  به طور طبیعی در بدن زنان ترشح میشود. این هورمون موجب چاقی میشود و موجب تجمع چربی در ناحیه شکم و ران ها میشود و از سوی دیگر موجب از بین رفتن توده عضلانی میشود.

 

چگونگی تعادل هورمون ها برای ارتقاء کاهش وزن

 

برای مقابله با هورمون های غیرعادی و کاهش وزن خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

پس از مراجعه به پزشک و تایید اختلالات هورمونی شما باید بدن را بازیابی و تعادل هورمونی را ایجاد کنید.

تنظیم مجدد بدن به معنای دستیابی به سطوح سالم هورمون های افزایش وزن با خنثی کردن آن ها با هورمون های کاهش وزن است. در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است:

 

1-کاهش استرس

 

پیش از این استرس را یکی از عوامل اختلالات هورمونی برشمردیم و اشاره کردیم که موجب افزایش وزن و تولیدهورمون های ناسالم میشود. بنابراین استرس خود را کنترل کنید. در طول روز برای خود زمان اختصاص دهید، خواه یک پیاده روی سریع 10 دقیقه ای در وقت صرف ناهار و یا یک حمام طولانی بعد از کار باشد. شما یک عامل مهم در موفقیت در کاهش وزن خودتان هستید.

 

2-خوب خوابیدن

 

مطالعات انجام شده در مجلات پزشکی معتبر به رابطه کمبود خواب و افزایش تولید انسولین و درنهایت اختلال در متابولیسم بدن اشاره کرده اند. بهتر است در ساعات پایانی روز مصرف کافئین را به حداقل برسانید. نوشابه ، چای ، قهوه  و شکلات حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند.

 

2-سم زدایی از کربوهیدرات ها، به طور موقت

 

نکته قابل تامل در تغییرات رژیم غذایی این است که گاهی غذاخوردن سالم نیز میتواند مانع از کاهش وزن باشد برای مثال زمانی که شما میوه میخورید  هورمون لپتین  بیشتر ترشح میشود و به مغز سیگنالی مبنی بر سیری میدهد. حال زمانی این هورمون به مقدار بالاتر ترشح شود کارایی آن کاهش و در نهایت موجب پرخوری میشود.

 

در رژیم غذایی متعادل سازی هورمون ها حذف کربوهیدرات ها به خصوص کربوهیدرات های  فرآوری شده ها موجب کاهش مقاومت به انسولین میشود. هرچه مصرف این مواد غذایی بالاتر باشد مقاومت به انسولین بالاتر میرود و بدن تفاوت موادغذایی خوب و بد را متوجه نمیشود.

 

برای دستیابی به تعادل هورمونی کافیست تا بدن را از کربوهیدرات سم زدایی کرد. حذف این مواد از رژیم غذایی موجب بازیابی و تعادل هورمونی میشود و درنهایت کاهش وزن را به دنبال دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied