شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز گزارش می‌دهد؛

چرا بانک‌ها در پرداخت وام 100 میلیونی ازدواج مشکل دارند؟

با وجود اینکه وارد دومین ماه سال 1400 شده‌ایم، هنوز خبری از پرداخت وام‌ 100 میلیون تومانی ازدواج نیست.

چرا بانک‌ها در پرداخت وام 100 میلیونی ازدواج مشکل دارند؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز، سال گذشته بود که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که وام ازدواج تا 100 میلیون تومان افزایش یابد و به کسانی‌که تاریخ عقد آن‌ها پس از فروردین ۱۳۹۷ باشد، تعلق خواهد گرفت. مبلغ این وام برای زوج‌های جوان‌تر (پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال) تا سقف 100 میلیون تومان خواهد بود و برای سن بالاترها 70 میلیون تومان.

هنوز خبری از پرداخت وام ازدواج 100 میلیونی نیست!

متأسفانه با وجود اینکه وارد دومین ماه سال 1400 شده‌ایم، هنوز خبری از پرداخت وام‌های جدید نیست؛ درصورتی‌که از سال گذشته هم 100 هزار زوج در نوبت وام 50 میلیونی هستند و اگر متقاضیان وام ازدواج در سال 1400 را هم به این تعداد اضافه کنیم؛ بنابراین به این زودی‌ها نباید انتظار دریافت وام را داشت. وقتی زوجین برای دریافت وام ازدواج به بانک‌ها مراجعه می‌کنند با این پاسخ مواجه می‌شوند که «فعلاً بخشنامه جدید صادر نشده» یا اینکه «درخواست‌های سال قبل هنوز جواب داده نشده چه برسد به تقاضاها در سال 1400»  محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش دلیل این اتفاق را پرونده‌های باقی‌مانده از سال گذشته اعلام کرده و گفته است: با توجه به تمام نشدن پرونده‌های وام ازدواج سال گذشته، همچنان وام‌های ۵۰ میلیون تومانی در حال پرداخت است.

هرچند ثبت‌نام برای دریافت وام‌های مصوب جدید از پنجم فروردین ماه آغاز شده، اما تا به امروز کسی موفق به دریافت وام 70 و 100 میلیون تومانی نشده است. طبق آخرین گزارش‌ها، هم‌اکنون حدود 100 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند که برای دریافت این وام 70 و 100 میلیون تومانی منتظر تأمین اعتبار هستند.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در این باره گفته است مجلس وام ازدواج را به دو برابر رشد داده و امسال باید بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج بدهیم. این در حالی است که باید منابع قرض‌الحسنه را نیز در نظر گرفت؛ پس باید اقساط وام‌های قبلی برگشت داده شده و منابع جدیدی به عنوان منابع قرض الحسنه وارد بانک شود.

هفت خان رستم تضامین

تازه اگر زوجین شانس بیاورند این اعتبار تأمین شود، وارد مرحله بعدی که برای خودش هفت خان رستمی است، خواهند رسید و آن غول بزرگی به‌نام ضامن است. هرچند پارلمان مصوب کرده‌ بانک‌ها برای وام ازدواج تنها یک ضامن درخواست کنند که البته نیازی هم نیست که حتما کارمند باشد، اما بانک‌ها چندان به آن پایبند نبوده و گاهاً اعلام کرده‌اند بر اساس آیین‌نامه داخلی‌شان به دو ضامن نیاز است؛ بنابراین معلوم نیست که بانک‌ها زیر بار ضمانت یک نفر می‌روند یا نه؟ در این میان به نظر می‌رسد که بخشنامه‌های بانک مرکزی برای درخواست یک ضامن بیشتر شبیه توصیه بوده و گلایه‌های مردم از سخت‌گیری بانک‌ها در فرایند اعطای وام ازدواج همچنان ادامه دارد.

مرحبا: بانک‌ها باید عین مصوبات مجلس و شورای عالی پول و اعتبار را اجرا کنند

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، درباره دلیل تعلل بانک‌ها در اجرای کامل مصوبه مجلس در خصوص پرداخت وام 100 میلیون تومانی ازدواج گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات 70 و 100 میلیون تومانی با کمبود منابع روبه‌رو هستند و این منابع بالاخره باید تأمین شود؛ چون مصوبه مجلس است و به قانون تبدیل شده؛ بنابراین باید اجرایی شود.

نماینده مردم در رابطه با موضوعات مرتبط با تضامین هنگام درخواست وام ازدواج تصریح کرد: موضوعات مرتبط با تضامین باید منطبق با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار باشد و هر شرایطی که این شورا برای تضامین وضع کرد، بانک‌ها موظف به تبعیت از آن هستند.

براساس این گزارش؛ قطعاً تا زمانی‌که فرآیند ازدواج تسهیل نشود و گشایش‌هایی در پرداخت وام و سایر تسهیلات صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت آمار ازدواج افزایش یابد. در شرایط کنونی که سایه سنگین گرانی بسیاری از جوانان را از ازدواج منصرف کرده، همکاری دولت و مجلس و بانک‌ها در تسهیل امور می‌تواند انگیزه ازدواج را افزایش دهد؛ بنابراین از بانک‌ها انتظار می‌رود مصوبات مجلس را کاملاً اجرایی کند و به روند پاسخگویی به درخواست‌ها هم سرعت بخشد و هم اینکه شرایط آسان‌تری را برای تضماین در نظر بگیرد.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied