شمانیوز
شما نیوز

گل شمعدانی |پژمرده شدن گل شمعدانی

علت پژمرده شدن گل شمعدانی چیست ؟ | رازهای شاداب نگه داشتن گل شمعدانی

اگر شماهم درخانه یک گلدان گل شمعدانی دارید و نگران پژمرده شدن آن هستید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

علت پژمرده شدن گل شمعدانی چیست ؟ | رازهای شاداب نگه داشتن گل شمعدانی

به گزارش شمانیوزشمعدانی یکی از پرطرفدارترین گیاهان در میان مردم ایرانیان به شمار می آید. از قدیم گلدان های سفالی شمعدانی در گوشه کنار حیاط خانه ها جای داشتند. برای اینکه بتوانید با اصول نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان آشنا شوید همراه ما بمانید. 

 

علت پژمردگی گل شمعدانی :

در روزهای گرم که نور خورشید زیاد است گیاه ممکن است به این مشکل دچار شود. دلیل این پژمردگی این است که ساقه های بلند و آبکی گیاه به طور ناگهانی با گرمای زیادی موجه می‌شوند و رطوبت خود را از دست می‌دهند که طی این مشکل برگ ها و گاهی حتی ساقه هم دچار پژمردگی می‌شوند.

پس حتما در نظر داشته باشید که در روزهایی که هوا خیلی گرم است گیاه آب کافی دریافت کند و آن را در مکانی با نور کمتر قرار دهید. بهتر است بدانید که اگر در روزهای گرم اوایل بهار آب سرد به گیاه بدهیم گیاه در مقابل تغییرات حرارت ناگهانی مقاوم می‌شود.

 

کوچک شدن برگ های جدید:

دلیل بوجود آمدن این مشکل کمبود مواد مغذی مورد نیاز گیاه در خاک است. در فواصل زمانی مناسب به کود دهی گیاه شمعدانی اقدام کنید.

 

پوسیدگی ریشه :

در صورت مناسب نبودن آبیاری، ممکن است این مشکل زیاد اتفاق بیافتد. آبیاری بیش از حد، زیاد شدن نمک های محلول در آب و کمبود اکسیژن از جمله مهمترین علت های پوسیدگی ریشه است. از نشانه های پوسیدن ریشه و حتی گاهی ساقه، سیاه شدن برگ هاست. برای این مشکل راه حلی وجود ندارد و متاسفانه مرگ گیاه قطعی می‌باشد.

تنها کار پیشگیری از این مشکل است که باید با بهترین روش های آبیاری آشنا شوید و برنامه‌ی منظمی برای آبیاری گیاهتان در نظر بگیرید.

 

ریزش برگها :

افتادن برگ ها واکنش یک گیاه سالم برای تطبیق با شرایط جدید است. اگر تعادل بین روشنایی، حرارت، رطوبت و تعریق بهم بخورد گیاه با افتادن برگ، خودش را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد. به این ترتیب هر گاه تغییرات قابل ملاحظه ای در حرارت یا شدت روشنائی اتفاق می‌افتد، برگها می‌ریزند. عوض کردن گلدان نیز ممکن است باعث ریزش برگ ها شود ولی این اتفاق زود جبران می‌شود و برگهای تازه ای شکل می‌گیرند.

 

علت سفید شدن برگ شمعدانی :

علت این مشکل وجود تار بر روی برگ هاست که به دو دلیل اتفاق می‌افتد : عنکبوت و کنه قرمز. اگر دلیل سفید شدن برگها آفت کنه باشد، با سم کونفیدور باید سم پاشی شود و یا در صورت زیاد نبودن مشکل می‌توانید از سموم خانگی استفاده کنید. اما اگر علت آن عنکبوت باشد نه تنها نیاز به سم پاشی نیست بلکه برای گیاه مفید هم هست.

 

دلیل سیاه شدن سر شاخه ها :

به خاطر یخ زدگی و سرمای شدید است و گیاه باید به مکانی گرمتر و سر پوشیده منتقل شود.

 

زنگ زدن شمعدانی :

در ابتدا لکه های کوچک زرد رنگی روی سطح بالایی برگ ایجاد می‌شود. سپس با گذشت زمان جوش هایی به رنگ قهوه ای بر روی دایره هایی متحد المرکز در سطح زیرین پیدا می‌شود. در پی آن برگها به تدریج زرد شده و قسمت عمده ای از آنها می‌میرند.

 

علت زرد شدن برگ شمعدانی : 

این مشکل به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود که از عوامل شایع آن می‌توان به آبیاری زیاد یا کم، خشکی کشیدن بیش از حد گیاه و شرایط جوی نامناسب و یا کمبود نور دریافتی اشاره کرد.

برای حل این مشکل ابتدا شرایط را بررسی کرده و مشکل را شناسایی کنید سپس به رفع آن اقدام کنید.

گل شمعدانی

دلیل قرمز شدن برگ ها : 

علت بوجود آمدن این مشکل، کمبود فسفر است. در زمستان که هوا سرد است فسفر موجود در خاک به صورت نامحلول است و گیاه نمی‌تواند از آن بهره ای ببرد. بنابراین باید رطوبت گیاه را در این فصل حفظ کنید تا فسفر نیز با رطوبت خاک به گیاه برسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی