شمانیوز
شما نیوز

بازنشستگان

ثبت نام وام بازنشستگان آغاز شد | جزییات وام بازنشستگان

از امروز (شنبه 1 آبان ماه) ثبت نام وام ضروری بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، آغاز شد و به مدت یک ماه ادامه دارد.

ثبت نام وام بازنشستگان آغاز شد | جزییات وام بازنشستگان

به گزارش شما نیوزبازنشستگان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. بازنشستگان انتظار دارند که دولت به وضعیت آنها رسیدگی کند تا شرایط بهتری را تجربه کنند. بازنشستگان از پایین بودن مبلغ حقوق خود گلایه دارند و امیدوار هستند که دولت حقوق آنها را افزایش بدهد. بازنشستگان نیازمند توجه بیشتری دارند تا درگیر مشکلات مالی در زمان بازنشستگی نباشند. بازنشستگان امیدوار هستند که دولت درخصوص همسان سازی حقوق آنها اقدامات لازم را انجام بدهد. 
طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری ثبت نام اینترنتی وام ضروری مرحله اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق از امروز(اول آبان ماه) به مدت ۳۰ روز آغاز می شود.
گفتنی است، ثبت نام وام بازنشستگان کشوری، تنها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام خواهد شد.
این تسهیلات به مبلغ ۱۲ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد ارائه می شود و متقاضیان می توانند در بازه زمانی اعلام شده به این سایت اینترنتی مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه گانه «دفترکل، کد ملی و شماره حساب» درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.
طبق تاکید صندوق بازنشستگی کشوری، ثبت درخواست فرد متقاضی به معنی پرداخت تسهیلات نخواهد بود. پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و … بررسی می شود و با اولویت بندی و براساس میزان اعتبار تخصیصی از سوی بانک صادرات و تعداد تسهیلات که ۳۰۰هزار فقره است، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی آن‌ها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق اعلام خواهد شد.
پرداخت وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به حساب «واجدین شرایط» به صورت ماهانه و براساس نوبت بندی که در سایت اعلام می شود، انجام خواهد شد که اطلاعات آن پس از مشخص شدن نتایج، اعلام می شود. وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری پیش از این مبلغ ۱۰ میلیون تومان بود.

وام بازنشستگان طبق اولویت بندی پرداخت می شود

پیشتر، «محمود مرتضایی فرد» مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، در این خصوص، اظهار داشت: ثبت نام اینترنتی وام ضروری مرحله اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق از روز شنبه اول آبان ماه به مدت ۳۰ روز و فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه این تسهیلات به مبلغ ۱۲ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد ارائه می شود، اظهار داشت:  متقاضیان می توانند در بازه زمانی اعلام شده به این سایت اینترنتی مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه گانه «دفترکل، کد ملی و شماره حساب» درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.
وی تاکید کرد: ثبت درخواست فرد متقاضی به معنی پرداخت تسهیلات نخواهد بود.
مرتضایی فرد، بیان کرد: پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و … بررسی می شود و با اولویت بندی و براساس میزان اعتبار تخصیصی از سوی بانک صادرات و تعداد تسهیلات که ۳۰۰هزار فقره است، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی آنها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق اعلام خواهد شد.
وی افزود: پرداخت وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به حساب «واجدین شرایط» به صورت ماهانه و براساس نوبت بندی که در سایت اعلام می شود انجام خواهد شد که اطلاعات آن پس از مشخص شدن نتایج، اطلاع رسانی می شود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کی اجرا می‌شود؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقت بیشتر نمایندگان با تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی خبر داد. این در حالی است که به تازگی حدود ۱۰۰ نماینده مجلس برای بررسی دو فوریتی این لایحه امضا جمع کرده‌اند.
در روزهای گذشته گروهی از نمایندگان مجلس برای بررسی حذف دو فوریتی لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، امضا جمع کردند. تعداد این نمایندگان ۱۰۰ نفر اعلام شد؛ در حالی که به نظر می‌رسید، بیشترِ مجلسی‌ها، موافق تصویب لایحه همسان‌سازی باشند. 
حالا «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید که من ندیدم که به طور مثال ۴۰ نماینده مجلس مخالف این لایحه باشند و هر زمان که لایحه به صحن علنی بیاید، نمایندگان «پرقدرت به آن رای می‌دهند.» 
وی همچنین به نمایندگانی که امضا جمع کرده‌اند، انتقاد می‌کند: «آن نمایندگانی که پای کار ایستاده و کار می‌کنند دنبال این نیستند که هر روز پیرامون موضوعی امضایی جمع آوری شود و این مسئله روی خروجی سایت‌ها قرار گیرد تا تبلیغی برای آن نمایندگان شود؛ لذا نامه جمع کردن با ایستادن وسط میدان متفاوت است.» 
با این حال بازنشستگان، مجلس را متهم می‌کنند که از ۸ تیر ماه که لایحه دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس ارسال شد، نمایندگان، «قاطعانه» فوریت بررسی آن را ساقط کردند تا بررسی آن در دولت سیزدهم انجام شود. 
در روزهای اخیر «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اقدام مجلس برای کنار زدن این لایحه، یادآور شد که نمایندگان تغییراتی را در آن اعمال کرده‌اند و آنطور که خبر می‌رسد، نام سازمان تامین اجتماعی در لایحه‌ای که متناسب با احوال بودجه‌ای کشور، تنظیم شده، حذف شده است. 
لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این جهت دارای اهمیت است که تضمینی برای افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان محسوب می‌شود اما از آنجا که در لایحه‌ی ارسالی دولت دوازدهم به مجلس، پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی، دیده شده تا به قانون تبدیل شود، نمایندگان مجلس با آن مخالفت کرده‌اند. 
بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بنابر روایت‌های مختلف متفاوت است. مصطفی سالاری، مدیرعامل سابق این سازمان رقم بدهی را بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود اما کانون‌های بازنشستگان آن را تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم ارزیابی می‌کنند. بدهی دولت به تامین اجتماعی به عنوان محل اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied