شمانیوز
شما نیوز

مسکن

پیش بینی بازار مسکن تا پایان 1400 | مسکن ارزان می شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: باید بازار مسکن را از رقابت موجود بین بازارهای اقتصادی جدا کنیم؛ یکی از راهکارها برای دستیابی به این هدف افزایش تولید مسکن در استطاعت خانوارهای متقاضی مسکن است.

پیش بینی بازار مسکن تا پایان 1400 | مسکن ارزان می شود؟

به گزارش شما نیوزمسکن جزو نیازهای اولیه هر شخصی است و نداشتن مسکن برای خانواده ها مشکلات عدیده ای را به همراه دارد. نیاز اولیه جوانان برای ازدواج داشتن مسکن شخصی است ولی به دلیل قیمت بالای خانه در ایران بسیاری از جوانان حتی بعد از سال ها نمی توانند صاحب مسکن شوند. دولت باید در بخش مسکن ورود کند تا با برنامه های سازنده و موثر بتواند قیمت مسکن را کنترل کند.
«محمود محمودزاده» درخصوص مسکن ملی، اظهار داشت: تکلیف حوزه زمین و تحویل اراضی دولتی به وزارت راه و شهرسازی در قانون جهش تولی مسکن مشخص شده است.
وی با بیان این‌که منابع بانکی، خدمات و مصالح ساختمانی در قانون جهش تولید پیش بینی شده است، افزود: در این قانون 2 ساختار مهم یعنی شورای عالی مسکن و صندوق ملی مسکن ایجاد می‌شود که کمک شایانی به مسکن کشور  خواهد کرد.
وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن ابراز امیدواری کرد با توجه به طرح‌های تولید انبوه مسکن در جریان است و اضافه‌تر می‌شود بازار مصرفی بتواند از این فضای بازار سرمایه‌گذاری، بیشتر جدا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: باید بازار مسکن را از رقابت موجود بین بازارهای اقتصادی جدا کنیم. یکی از راهکارها برای دستیابی به این هدف افزایش تولید مسکن در استطاعت خانوارهای متقاضی مسکن است.
محمودزاده پیش‌تر با بیان این‌که قانون جهش تولید مسکن کمبودهای حوزه مسکن را پوشش داده است‌، گفته بود: تشکیل صندوق ملی مسکن یک اتفاق نادر در ساختار برنامه‌ریزی مسکن ایران است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی معتقد است که مبلغ تسهیلات و هم سود آن در قانون جهش تولید مسکن با توجه به متغیرهایی مانند قیمت‌تمام شده در تمام شده در شهرهای مختلف باید سیال باشد.
وی با بیان این‌که قیمت‌تمام شده واحدهای طرح قانون جهش تولید مسکن متفاوت است، توضیح داد: به‌عنوان مثال در کلانشهرها قیمت ساخت و ساز با توجه به این‌که ارتفاع ساختمان بالاتر می‌رود به‌طور طبیعی بیشتر است. در شهرهای کوچک ارتفاع ساختمان‌ها یک و 2 طبقه است و شرایط متفاوت خواهد بود. سود تسهیلات نهضت ملی مسکن با توجه به استطاعت جامعه هدف، تنظیم خواهد شد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن، گفت: این آیین‌نامه به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شده که پس از اعلام نظر آن را رسانه‌های خواهیم کرد.
محمودزاده افزود:‌ قانون جهش تولید مسکن، کمبود‌هایی که در حوزه قوانین مسکن را پوشش داد. مهم‌ترین آن نیز تشکیل صندوق ملی مسکن است که وظیفه مشخص در توانمند کردن دهک‌های کم‌درآمد جامعه است. این یک اتفاق نادر است و هیچگاه چنین ساختاری را در نظام برنامه‌ریزی و پشتیبانی مسکن کشور نداشتیم.
وی یادآور شد: ضمن این‌ که تشکیل جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهوری نیز اتفاق بسیار مهمی بوده است. مصوبات این شورا در حکم مصوبات قانونی است و به هماهنگ کردن تمام دستگاه‌های ذیربط کم خواهد کرد.

شرط و شروط ثبت‌نام در مسکن ملی

ثبت‌نام طرح جهش مسکن آغاز شده و متقاضیان برای ثبت‌نام مسکن باید به سامانه ثمن وزارت راه به آدرس «https://tem.mrud.ir/» مراجعه کنند.
متقاضیان پس از ورود به سامانه روی گزینه «نهضت ثبت‌نام مسکن ملی» کلیک و درخواست خود را ثبت کنند. اطلاعیه دوم برای متقاضیان ثبت‌نام مسکن در طرح جدید دولت منتشر و جزئیات آن مشخص شده است.
شروط ثبت نام در مسکن ملی به این شرح است:

شرط اول

متقاضیان باید فرم «ج» داشته باشند، سبز بودن این فرم به این معنی است که:

۱- متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از ۸۴/۱/۱ باشد.

۲- از تاریخ ۱۳۵۷/۲۲/۱۱ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد.
شرط دوم
متقاضی متأهل یا سرپرست خانوار باشد.
زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن.
زن متأهل می توانند با ارائه تعهد نامه محضری از طرف همسر، مبنی بر پذیرش شرایط واگذای به همسر و به شرط تکمیل اطلاعات فرم ج به نام متقاضی و همسرشان با احراز سایر شرایط قانونی مندرج در شیوه نامه مزبور از مزایا و امکانات این برنامه برخوردار شوند.
چند گروه از افراد بدون شرط تاهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند که شامل:
نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور
معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (۲۰) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور شرط سوم
دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا
سابقه سکونت برای مهاجرین از کلان‌شهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد.
در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است.
شرط چهارم
عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون.
شرط پنجم
نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …).
شرط ششم
توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌ شده طی مراحل ساخت را داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied