شمانیوز
شما نیوز

بورس

اعتماد به بورس بر می گردد؟ | سهام بورس ارزنده هستند

عضو شورای عالی بورس، گفت: اجماع ارکان اقتصادی کشور برای توسعه بازار سرمایه می‌تواند کارکرد اصلی این بازار که تخصیص بهینه منابع مالی است را رونق ببخشد و به دنبال آن زمینه تغییر روند بازار سهام و ورود آن به مدار بهبود و ثبات فراهم شود.

اعتماد به بورس بر می گردد؟ | سهام بورس ارزنده هستند

به گزارش شما نیوزبورس در اولین روز کاری هفته جاری (شنبه 8 آبان ماه) نزولی شد و شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز ۱.۶درصد افت کرد. در در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
«میر فیض فلاح شمس» عضو شورای عالی بورس به برنامه رییس جمهوری و وزیر اقتصاد برای بهبود روند معاملات بورس تاکید کرد و افزود: رییس جمهوری و وزیر اقتصاد، حمایت از بازار سرمایه را جزو اصلی‌ترین اولویت‌های خود قرار داده‌اند و به نظر می‌رسد از هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت این بازار کوتاهی نخواهند کرد؛ این امر باعث شده است تا مسوولان ارشد کشور به دنبال این باشند تا هر چه زودتر رونق و اعتماد را به این بازار بازگردانند و زمینه ورود دوباره نقدینگی‌های سرگردان به این بازار را فراهم کنند.
این عضو شورای عالی بورس، بازار سرمایه را ابزاری مهم برای توسعه اقتصاد کشور دانست و گفت: وجود این بازار منجر به سرعت بخشی تامین مالی بنگاه‌ها می‌شود و در نهایت از طریق ایجاد شفافیت، باعث قیمت‌گذاری واقعی در کالاها و دارایی‌های مالی خواهد شد.
فلاح شمس تاکید کرد: اجماع ارکان اقتصادی کشور برای توسعه بازار سرمایه می‌تواند کارکرد اصلی این بازار که تخصیص بهینه منابع مالی است را رونق ببخشد و به دنبال آن زمینه تغییر روند بازار سهام و ورود آن به مدار بهبود و ثبات فراهم شود.
این عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه روند بازار سهام نسبت به انتشار اوراق از سوی دولت حساس است، گفت: هر چند که بازار بدهی و سهام دو بازار مستقل از یکدیگر هستند و به طور معمول انتظارات سرمایه‌گذاران در این بازارها متفاوت با یکدیگر است اما قاعدتا اگر بازار شرایط نزولی پیدا کند، در راستای کاهش ریسک از بازار سهام به سمت اوراق بدهی پیش خواهند رفت که همین عامل می‌تواند به عنوان یک محرک تشدیدکننده در روند نزولی بازار تلقی شود.
وی معتقد است که به طور قطع دولت تدابیری را برای این موضوع در نظر می‌گیرد تا انتشار ابزار بدهی منجر به تغییر روند در بازار سهام نشود.
فلاح شمس به جلسه روز گذشته وزیر اقتصاد با مدیران هلدینگ‌ها و نیز سهامداران حقوقی اشاره کرد و افزود: وزیر در جلسه دیروز برنامه مدونی برای حمایت از بازار ارایه کرد که به نظر می‌رسد با توجه به حمایت انجام شده، ثبات و اعتماد به بازار برگشته و روند هیجانی و کاهشی کنار رود؛ البته باید توجه شود که منظور از بهبود اوضاع بازار، رشد افسار گسیخته قیمت‌ها همانند سال ٩٩ نیست بلکه حاکم شدن فضایی منطقی توام با چشم‌انداز مثبت نسبت به عملکرد خوب شرکت‌ها است.
عضو شورای عالی بورس به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: وجود برخی از ابهامات در شرایط فعلی بورس سبب خروج معاملات بازار از حالت تحلیل شده است، به طوری که در وضعیت فعلی نسبت p/e سهام بسیاری از شرکت‌ها پایین آمده که این امر موجب ارزندگی سهام آنها برای سرمایه‌گذاری شده است.

سهامداران بورس از بازار می ترسند

وی خاطرنشان کرد: اکنون p/e بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به کمتر از پنج و بانک‌ها به چهار رسیده است، همچنین برخی از بانک‌ها به سودآوری و وضعیت بسیاری خوبی برای سرمایه‌گذاری رسیده‌اند و به طور حتم این فرصت از نگاه سرمایه‌گذاران دور نمی‌ماند.
فلاح شمس با بیان اینکه روند کاهشی بازار با وجود ارزندگی قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها نشان‌دهنده وجود ترس در بین سهامداران است، گفت: وجود این ترس در بازار ناشی از شایعات و ابهاماتی است که در بازار منتشر می‌شود، در این میان برخی به دنبال دامن زدن به این شایعات به نفع خود هستند که این موضوع در رکود بازار اثرگذار بوده است.
این عضو شورای عالی بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای رقیب در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر، گفت: در این زمینه نمی‌توان به طور قطع اظهار نظر کرد اما در صورت حمایت‌های لازم از این بازار به همراه جریان فرهنگ‌سازی درست در بین مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس، روند معاملات تا پایان سال به دلیل وجود رکود در بازارهای موازی مثبت و معقول و مورد رضایت سرمایه گذاران خواهد بود.
منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied