شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی مهم بورس برای فردا 12 آبان | بورس سبزپوش می شود؟

امروز (سه شنبه 11 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد روبرو شد؛ آیا روند صعودی بورس در روزهای آینده، تداوم خواهد داشت؟!

پیش بینی مهم بورس برای فردا 12 آبان | بورس سبزپوش می شود؟

به گزارش شما نیوز: بورس در اولین روز کاری هفته جاری (شنبه 8 آبان ماه) نزولی شد و شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز ۱.۶درصد افت کرد. در در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
امروز (سه شنبه 11 آبان ماه) بازار سهام با رشد 14 هزار و 666 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 376 هزار و 81 واحدی قرار گرفت. روند بازار سهام در پایان معاملات فردا (چهارشنبه 12 آبان ماه) به چه صورت خواهد بود؟
«ابراهیم سماوی» کارشناس بازار سرمایه، درباره روند بازار، گفت: در هفته‌های گذشته به دلیل کاهش نقدینگی که عمدتا ناشی از تامین کسری بودجه (به صورت مستقیم در ماه‌های قبل و به صورت غیر مستقیم در ۴۰ روز اخیر) و همچنین اثر روانی افزایش نرخ بهره بین بانکی چندین روز معاملاتی قرمز رنگ بود. این ریزش‌ها به صورتی بود که اکثر قریب به اتفاق سهم‌ها حتی سهام ارزنده در صف فروش به حراج گذاشته شده بودند که نشان دهنده بی‌اعتماد به سیاست‌های اقتصادی دولت جدید است.

زمان صعود شارپی بورس 

وی ادامه داد: دولتی که وعده‌های عدیده‌ای را در مورد حمایت از بورس داد اما در عمل خلف وعده کرد به صورتی که دولت سابق در ۵ ماه حدود ۵۰ همت اوراق به فروش رساند در حالی که دولت فعلی بالای ۶۰ همت در دو ماه اوراق منتشر کرد که به تشدید کاهش نقدینگی در میان مدت انجامیده است.
این کارشناس بازار با اشاره به برگزاری جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی‌های بازار سرمایه، گفت: با دستور رئیس جمهور جهت سروسامان دادن به وضعیت ریزشی بازار سرمایه، جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و حقوقی‌های بازار سرمایه در روز دوشنبه برگزار شد و در آن جلسه به صورت ضمنی وعده داده شد که اوراق در بورس جهت پوشش کسری دولت فروخته نخواهد شد. پس از آن هم، آقای عشقی، دولت را از نقش داشتن در ریزش اخیر بازار سرمایه مبرا دانست و بر حمایت دولت از بازار سرمایه تاکید کرد.
سماوی ادامه داد: هر چند از همان روز دوشنبه بازار به صورت دستوری سبز رنگ شد، اما باید این را در نظر گرفت که فعالین بازار وزن بیشتری به عملکرد مسئولان خواهند داد. در نتیجه، کاهش بی‌اعتمادی به دولت و در ادامه کاهش جو روانی منفی سیطره یافته بر بازار مستلزم گذر زمان بیشتری است تا در عمل حسن نیت دولت مشخص شود.
این کارشناس درباره روند بازار در روزهای آینده، گفت: در هفته پیش رو بازاری متعادل پیش‌بینی می‌شود که با توجه به ریزش صنایع ارزنده‌ای همچون فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، پتروشیمی‌های تولید کننده اوره و الفین و برخی تک سهم‌ها، این تعادل رو به مثبت باشد. تا وقتی که عدم اطمینان به تیم اقتصادی دولت به صورت جدی رنگ نبازد، نباید انتظار صعود شارپی را داشت.

پیش بینی بورس تا پایان سالجاری

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied