شمانیوز
شما نیوز

بورس

وضعیت بورس امروز 12 آبان ماه | بورس سبزپوش شد

امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد روبرو شد.

وضعیت بورس امروز 12 آبان ماه | بورس سبزپوش شد

به گزارش خبرنگار شما نیوزبورس در اولین روز کاری هفته جاری (شنبه 8 آبان ماه) نزولی شد و شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز ۱.۶درصد افت کرد. در در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد 22 هزار و 353 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 398 هزار و 444 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن، نیز با رشد 7 هزار و 726 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 374 هزار و 352 واحدی قرار گرفت. 
گفتنی است، نمادهای فولاد، کچاد، کگل، پارسان، فملی، شپدیس، نوری و خودرو بیشترین تاثیر در رشد شاخص امروز بازار سرمایه داشتند. شپنا، لپارس، فولاد، فسبزوار، شبندر، کدما و فملی نمادهای پُر تراکنش امروز بازار سهام بودند. 
لازم به ذکر است، ارزش معاملات امروز بازار سهام 41 هزار و 461 میلیارد تومان بود و ارزش کل بازار به 55 هزار و 855 میلیارد و 430 میلیون تومان رسید. 
گفتنی است، در پایان معاملات امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه) شاخص کل فرابورس با رشد 310 واحدی به عدد 19 هزار و 853 واحدی رسید و نمادهای کگهر، آریا، هرمز، زاگرس، شگویا، ذوب و صبا بیشترین تاثیر در رشد شاخص فرابورس داشتند. 

تحقیق و تفحص از بورس کلید خورد 

«محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس، گفت: موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس به معنای آغاز روند جدید ارزیابی عملکرد بازار سرمایه در کشور است. البته به زودی تمام گزارش هایی که مبتنی بر عملکرد ناصحیح در حوزه بازار سرمایه کشور بوده در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی وضعیت فعلی بازار سرمایه را مورد بررسی قرار می دهد، گفت که کمیسیون اقتصادی یکشنبه هفته آینده جلسه ای با وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس برای بررسی وضعیت نابسامان بازار سرمایه و عدم تصمیم سریع دولت برای بهبود شرایط این برگزار می کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: تحقیق و تفحص از سازمان بورس مربوط به دوره فعلی هم می شود. امیدواریم این اقدامات باعث بهبود شرایط بازار سرمایه شود. ما تحقیق و تفحص از بازار سرمایه را محکم جلو می‌بریم و در رابطه با تخلفات بازار سرمایه با هیچ احدی تعارف نداشته و نخواهیم داشت. هدف ما سلامت بازار سرمایه برای حضور مردم، ایجاد شرایط رقابتی و جلوگیری از رانت است.

پیش بینی بورس تا پایان سال 1400 

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.
گزارش: اختصاصی شما نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied