شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی وضعیت بورس برای هفته سوم آبان | سهامداران بورس بخوانند

شاخص کل بورس در روز چهارشنبه (12 آبان ماه) با رشد روبرو شد و آیا روند صعودی بازار سرمایه در جریان معاملات هفته سوم آبان ماه ادامه، خواهد داشت؟!

پیش بینی وضعیت بورس برای هفته سوم آبان | سهامداران بورس بخوانند

به گزارش شما نیوز: بورس در اولین روز کاری هفته ای که گذشت (شنبه 8 آبان ماه) نزولی شد و شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز ۱.۶درصد افت کرد. در در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
در هفته اخیر، شاخص کل بورس در مجموع 4 هزار و 485 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 398 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 2 هزار و 117 واحدی را ثبت کرد. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 22 هزار و 353 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 398 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 4 هزار و 485 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مقبت 0.32 درصد شود.

افت شاخص هم‌ وزن بورس

در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. دو روز ابتدایی هفته نزول کرد و سپس سه روز صعودی را پشت سر گذاشت.  با این حال شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 2 هزار و 117 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 374 هزار و 353 واحد رسید و بازدهی منفی 0.5 درصدی را ثبت کرد که نسبت به افت 5 درصدی هفته پیشین بهبود نسبی داشته است.

پیش بینی بورس در هفته سوم آبان

بورس در هفته اخیر دو روند متضاد داشت. شاخص کل در روز‌های شنبه و یکشنبه نزول کرد و در سه روز بعدی صعود کرد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 18 هزار واحد افت کرد و روز یکشنبه سقوط 35 هزار و 349 واحدی را پشت سر گذاشت. اما روز دو‌شنبه روند نزولی شاخص کل متوقف شد و 21 هزار و 114 واحد رشد کرد. سه‌شنبه نیز شاخص افزایش 14 هزار و 666 واحدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از 22 هزار واحد صعود کرد و تا یک قدمی کانال 1.4 میلیونی بالا آمد.
در پایان هفته، شاخص کل بالاتر از سطح هفته پیش قرار گرفت ولی شاخص هم وزن پائین‌تر از رقم هفته پیش ایستاد. با این حال در سه روز پایانی هفته که شاخص کل روند صعودی داشت شاخص هم‌وزن نیز رشد کرد.
روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بیش از 3 هزار واحد افزایش یافت و روز چهارشنبه رشد 7 هزار و 727 واحدی را ثبت کرد و 93 درصد از نمادهای بازار سبزپوش شدند. بنابراین بورس هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه پس از 12 روز کاری شاهد ورود پول حقیقی به بورس بودیم.
در مجموع کل هفته 2 هزار و 692 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 538 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 12 درصدی داشته است.
دیگر روند نگران کننده برای سهام‌داران افت ارزش معاملات سهام است. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4  هزار و 68 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 102 میلیاردی هفته پیشین، افت 0.83 درصدی داشته است. در روز سه‌شنبه برای سومین روز متوالی ارزش معاملات خرد کاهش یافت و به کمترین رقم در 4 ماه اخیر ثبت شد.
بنابراین برخی تحلیل‌گران بدبین با تکیه بر روندهای درونی بازار در هفته گذشته معتقدند شاخص کل در میان مدت توان صعود را ندارد. این تحلیل‌گران معتقدند ریسک‌های بازار سهام کاهش نیافته و در مقابل بازارهای موازی جذاب‌تر شده‌اند. در دو هفته اخیر که خروج سرمایه 6 هزار میلیارد تومانی از بازار سهام رقم خورد، رمزارزها، صندوق‌های سرمایه گذاری و اوراق بدهی دولتی با ورود سرمایه مواجه بودند.
در 12 روزی که خروج پول حقیقی از بازار سهام ثبت شد، هزار و 620 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 135 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است.  بنابراین تحلیل‌گران بدبین معتقدند در میان مدت بورس رشد چندانی نخواهد داشت و تعدیل قیمت‌ها را ضرورت بازار سهام می‌دانند.
در مقابل تحلیل‌گران خوشبین به روند نزولی خروج نقدینگی از بازار اشاره می‌کنند و معتقدند توقف خروج پول حقیقی می‌تواند به توقف ریزش قیمت‌ها منجر شود. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه که شاخص‌های بازار رشد کردند، روند خروج پول حقیقی نزولی شد و روز چهارشنبه با افزایش نرخ صعود نماگرها، شاهد ورود پول حقیقی نیز بودیم.
همچنین در سه روز پایانی هفته معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. مضاف بر این ارزش مازاد تقاضای بازار روند صعودی داشت. تحلیل‌گران خوشبین به رشد ارزش معاملات خرد و مازاد تقاضای 700 میلیارد تومانی در روز چهارشنبه استناد می‌کنند و معتقدند شاخص کل بورس می‌تواند وارد کانال 1.4 میلیونی شود و در این محدوده ماندگار باشد. بنابراین معاملات سومین هفته آبان ماه فرصتی برای صعود و افزایش بازدهی سهام برای سهامداران خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied