شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی وضعیت بورس امروز 24 آبان | بورس مثبت می شود؟

روز گذشته (یکشنبه 23 آبان ماه) شاخص کل بورس مثبت شد و آیا در جریان معاملات امروز (دوشنبه 24 آبان ماه) روند مثبت بازار سرمایه، ادامه دارد؟!

پیش بینی وضعیت بورس امروز 24 آبان | بورس مثبت می شود؟

به گزارش شما نیوز: روز گذشته (یکشنبه 23 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد 3 هزار و 341 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 442 هزار و 586 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن بورس، نیز با رشد 1 هزار و 48 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 388 هزار و 999 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، اعتماد به بورس بر می گردد؟!

پیش بینی بورس امروز

امروز (دوشنبه 24 آبان) شاخص بورس تهران خود را برای عبور از نیمه ابتدایی کانال 1.4 میلیون واحد آماده می کند. به نظر می رسد اهرم های رشد هم در بازار مهیا است.
برآیند شاخص های عملکردی بازار سهام، شاخص را در روز گذشته (یکشنبه 23 آبان ماه) با رشد اندکی مواجه کرد اما در مجموع وضعیت بازار در نقطه تعادل بود. اگر چه تراز پول حقیقی ها همچنان برای هم بازار سهام و هم صندوق های با درآمد ثابت منفی است اما سرانه خرید و فروش حقیقی ها به نفع خریداران بود. هر چند که ارزش صف های خرید و فروش به نفع فروشندگان بود اما در مجموع برآیند نیروها در بازار، معاملات را به نقطه تعادل رساند.
با گمانه زنی و خوش بینی ها در رابطه با تعیین قیمت خودرو براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، فعالان بورس واکنش مثبت نشان دادند و با اهرم های رشد بازار همچون رشد پلکانی قیمت دلار، خریداران توانستند مسیر نزولی شاخص در روز شنبه را با رشد آن تغییر دهند.
البته معاملات امروز (دوشنبه) بیشتر متاثر از تغییرات نرخ ارز و بازگشایی کامودیتی ها قرار خواهد گرفت اما رفتار بورس بازان در طول روند معاملات نشان داد توان سمت عرضه همچنان میتواند روند حرکتی شاخص را تحت تاثیر قرار دهد. نکته مثبت معاملات روز یکشنبه برای آغاز معاملات روز دوشنبه، افزایش صف های خرید برای نمادهای خودرویی بود که سیگنال مزبور، تحرکات سمت تقاضا را برای آغاز معاملات بازار سهام فراهم و میسر می کند.
تازه ترین نظرسنجی ها هم گویای این است که بیشتر فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه رشد شاخص را برای معاملات امروز (دوشنبه 24 آبان ماه) حدس می زنند و اهرم های کافی برای تداوم این رشد حدس می زنند. هر چند که رفتار بورس بازان و تجربه ماه های اخیر نشان داده تردید خریداران توانسته فشار سنگینی روی روند معاملات داشته باشد.
در مجموع، برآیند ارزش معاملات خُرد و توان سمت تقاضا نشان می دهد بازار توان لازم برای رشد شاخص را دارد و بسیار محتمل است شاخص دوباره از نیمه کانال 1.4 میلیون واحد بگذرد و خود را برای تداوم این مسیر رشدی آماده کند.

سهامداران نسبت به بورس بی اعتماد هستند

«محمد خبری زاد» کارشناس بازار سرمایه، گفت: شوکی که اواخر هفته گذشته با انتشار خبر لغو آزادسازی قیمت خودرو به بازار وارد شد نااطمینانی ایجاد کرد. مردم نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت و بازار سرمایه بی‌اعتماد شدند.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم اخباری که دیروز در خصوص قیمت‌گذاری خودرو منتشر شد برای آرام کردن جو بازار است. اما سرمایه‌گذاران مجددا به این راحتی اعتماد نمی‌کنند.
خبری‌زاد گفت: همچنان شاهد درجا زدن نرخ دلار نیما هستیم. نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۹ هزار تومان رسیده، اما نرخ دلار نیما همچنان ۲۳ هزار تومان است. این اختلاف از جیب سهامداران شرکت‌های صادرات‌ محور به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود. در این میان هیچ سودی به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.
وی به عرضه اوراق دولتی اشاره و تصریح کرد: این هفته اطلاعیه عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر شد. خریداران معمولا بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
خبری‌زاد افزود: این صندوق‌ها اگر اجباری به خرید اوراق نداشته باشند، بخشی از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. انتشار اوراق باعث تزلزل در بازار شده و بخش زیادی از نقدینگی موجود را می‌بلعد. دولت می‌تواند به جای عرضه اوراق سهامی که به آن نیاز ندارد را در بازار عرضه کند.
این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در سطوح ارزندگی بسیار خوبی هستند. دولت با روشی عاقلانه‌تر و کمتر پوپولیستی می‌تواند بازار سرمایه را سر و سامان دهد و در کنار آن خودش هم سود ببرد.
وی نسبت به فرار سرمایه از بورس هشدار داد و گفت: سرمایه که بترسد فرار می‌کند و به سمت بازار‌های دیگر می‌رود. مردم در ادامه چنین روند نااطمینانی سرمایه خود را به دارایی فیزیکی امن تبدیل می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied