شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی بورس فردا 23 آبان | بورس نزولی می شود؟

امروز (شنبه 22 آبان ماه) شاخص کل بورس با افت بیش از 17 هزار واحدی روبرو شد و آیا روند نزولی بورس در جریان معاملات فردا (یکشنبه 23 آبان ماه) ادامه، خواهد داشت؟!

پیش بینی بورس فردا 23 آبان | بورس نزولی می شود؟

به گزارش شما نیوز: امروز (شنبه 22 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با افت 17 هزار و 301 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 439 هزار و 177 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن بورس، نیز با افت 3 هزار 342 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 387 هزار و 942 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، اعتماد به بورس بر می گردد؟!
بازار سهام اولین روز از هفته چهارم آبان ماه را قرمزپوش به کار خود پایان داد. شاخص کل با حدود ۱۷ هزار واحد افت (یک درصد منفی) در محدوده یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد قرار گرفت. در حالی که بورس متاثر از تصمیمات اخیر دولت است باید دید این وضعیت طی روزهای آتی ادامه می‌یابد؟
«فرشاد به‌آبادی» کارشناس بازار سرمایه، گفت: تا وقتی قیمت‌ها دستوری است نمی‌توان یک بازار قابل پیش‌بینی داشت و باید اعتماد به بازار برگردانده شود.
وی با اشاره به وضعیت بازار، عنوان کرد: نمی‌توان نظر تخصصی ارائه داد. بازار امروز بسیار عجیب بود و فردا هم چه نمادهای خودرویی باز شوند چه نه، همین روند منفی ادامه پیدا می‌کند.
به‌آبادی با اشاره به اینکه دولت نباید برای بورس نسخه بپیچد، خاطرنشان کرد: بازار سهام یک موجود زنده است. نباید سر خود برای آن آنتی‌بیوتیک تجویز کرد. دولت باید اجازه دهد بورس مسیر خود را طی کند و نفس بکشد.
این کارشناس در پایان، گفت: متاسفانه با تصمیمات متناقض دولت، بازار حساس شده است. بازار حساس تعادل و منطقی ندارد و یک روز مثبت و یک هفته منفی است.

تاثیر مخرب سیاست گذاری های دولت بر بورس

«احسان رضاپور» کارشناس بازار سرمایه نیز، گفت: بازار پر افت و خیزی را شاهد هستیم. در حال حاضر بورس تحت تاثیر هیجان منفی ایجاد شده به دلیل تصمیمات ضد و نقیض دولت است. امیدواریم در روزهای آینده با فروکش کردن این هیجان، تعادل به بازار سهام برگردد.
وی ادامه داد: هر چه التهاب، بلاتکلیفی و ناامنی در بازار بیشتر شود بیشتر شاهد افت و خیز خواهیم بود. این وضعیت ممکن است تا آنجا ادامه پیدا کند که شاهد خروج سرمایه از بورس به سمت سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشیم.
رضاپور گفت: به نظر می‌رسد فردا نمادهای کوچک‌تر وضعیت نسبتا خوبی داشته باشند. قیمت‌های جذاب به وجود آمده است. پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش تقاضا در گروه‌های مهم باشیم. گروه‌های فلز، معدن، پتروشیمی، شیمیایی و بانک‌ها. اگر این تقاضا از عرضه پیشی بگیرد روزهای بهتری خواهیم داشت.
وی افزود: احتمالا طی دو روز آینده افزایش تقاضا را در نمادهایی که امروز صف فروش داشتند، شاهد خواهیم بود.
این کارشناس در پایان، گفت: بلاتکلیفی‌ در سیاست‌گذاری‌های دولت تاثیرات مخرب ماندگاری در بورس خواهد داشت. اعتمادی که این روزها به زحمت به بورس برمی‌گردد نباید اینگونه از بین برود.

پیش بینی بورس تا پایان سال 1400

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied