شمانیوز
شما نیوز

ممنوعیت تردد شبانه ادامه دارد؟ / سرانجام سرنوشت محدودیت های شبانه

آنچه از طرح ممنوعیت تردد شبانه مانده، ترافیک سنگین ساعت‌های نرسیده به ۱۰شب و قبض‌های جریمه‌ای است که برای افراد صادر می‌شود درحالیکه هیچ کس موافق ادامه طرح نیست اما نهادها با پاسکاری توپ را در زمین دیگری می اندازند.

ممنوعیت تردد شبانه ادامه دارد؟ / سرانجام سرنوشت محدودیت های شبانه

محدودیت تردد شبانه از پائیز ۹۹ اعمال شد و اکنون با گذشت بیش از شش ماه از اجرای محدودیت تردد شبانه هنوز محدودیت تردد شبانه در اکثر شهرهای کشور در حال اجراست. بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت تردد شبانه همچنان ادامه خواهد داشت. محدودیت تردد شبانه موجب ترافیک سنگین و قبض های جریمه برای افراد شده است که به نظر می رسد به زودی سرنوشت آن مشخص شود. 

خیابان دیگر شباهتی به پاییز سال گذشته ندارد. در روزهای ابتدایی این طرح ساعت به ۹شب نرسیده خیابان از ماشین‌ها خالی می‌شد و سکوت جای همه هیاهوها را می‌گرفت اما حالا دیگر این محدودیت هم مثل سایر محدودیت‌ها به نوعی از معنا تهی شده‌است.

آنچه از طرح ممنوعیت تردد شبانه مانده، ترافیک سنگین ساعت‌های نرسیده به ۱۰شب و قبض‌های جریمه‌ای است که برای افراد صادر می‌شود و درحالیکه هیچ‌کس موافق ادامه طرح نیست اما به‌نظر می‌رسد هر کدام از نهادها توپ را در زمین نهاد دیگر می‌اندازند.

به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از نهادهای درگیر، موافق ادامه این طرح نیست اما همچنان تردد در خیابان‌ها برای شهروندان هزینه‌تراشی می‌کند. محسن منصوری، استاندار تهران پیش‌تر در این‌باره گفته است: لغو ممنوعیت تردد شبانه در اختیار ستاد ملی مقابله با کروناست. پلیس راهور ناجا هم موضع قطعی خود را در این‌باره به تازگی اعلام کرده که «پلیس مخالف طرح تردد شبانه در این مقطع است و این نکته را نیز به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم.»

در مجلس هم به نظر می رسد توافقی بر سر ادامه این طرح وجود ندارد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفته است: «در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آقای نوروزی، نماینده رباط‌کریم موضوعی را بیان کرد مبنی بر اینکه چرا مردم باید به‌خاطر تردد از ساعت ۱۰شب تا ۳صبح جریمه شوند و این کار جیب مردم را خالی می‌کند اما در توضیح این موضوع باید گفت در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، کادر درمان به این نتیجه رسیدند که بیشترین منشأ شیوع ویروس از شب‌نشینی‌های مردم است، لذا تصمیم بر ممنوعیت تردد شبانه گرفته شد تا شب‌نشینی‌ها به حداقل برسد و ممنوعیت هم از ۱۰شب تا ۳صبح درنظر گرفته شد. باید به این نکته توجه شود تا مردم خدایی نکرده فکر نکنند دولت برای تامین کسری‌بودجه  یا نیروی انتظامی برای کسب‌درآمد این کار را انجام می‌دهد؛ این اقدام تنها برای حفظ جان مردم است.»

حالا در حالی‌ که تقریبا هم دستگاه‌ها با ادامه این طرح مخالف‌اند به‌نظر می‌رسد توپ در زمین وزارت کشور و ستاد ملی مبارزه با کروناست. یک منبع آگاه در وزارت کشور، به همشهری می‌گوید: ممنوعیت تردد شبانه مصوبه‌خود ستاد ملی مبارزه با کروناست.

این موضوع در آن ستاد با حضور رئیس‌جمهور و اعضای دیگر تصویب شده و طبعا لغوش هم باید در همان ستاد و با حضور همه اعضا انجام شود. این مقام مسئول تأکید می‌کند: وزارت کشور، تصمیم‌گیرنده نهایی نیست. صرفا پیشنهاد و مشاوره می‌دهد و در حد یک عضو در این ستاد، امکان مداخله دارد.

او به همشهری خبر می‌دهد: بحث‌های کارشناسی مربوط به لغو این طرح انجام شده، اعضای تصمیم‌گیرنده منتظرند واکسیناسیون کامل‌تر بشود و درصد بیشتری از جامعه هر دو دوز خود را دریافت کنند و بعد دستور لغو ممنوعیت تردد شبانه صادر شود. به عقیده این منبع آگاه، ابهامی در این مسیر وجود ندارد و ظرف یک‌ماه آینده، این اتفاق خواهد افتاد.

ولی اسماعیلی، نماینده مجلس و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا هم چند روز پیش به عصر ایران گفته بود: بنده بارها این مسئله را در ستاد ملی کرونا مطرح کرده‌ام که پایه علمی و عقبه کارشناسی اجرای چنین طرحی چیست و هنوز به بنده که عضو این ستاد هستم جوابی داده نشده است. این سوی ماجرا در ستاد استانی هم، تقریبا همین فضا حاکم است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، هم به همشهری می‌گوید: ما هم موافق ادامه دادن این طرح نیستیم و پیشنهاد لغو این طرح از ستاد کرونای استان به ستاد ملی در جلسه‌های کارشناسی داده شده است. احتمال دارد که لغو آن در دستور کار هفته آینده ستاد ملی قرار داشته باشد.

ما خسته‌ایم!

کنار بزرگراه رسالت ایستاده‌ام. ساعت از ده‌و‌نیم گذشته. راننده یکی از ماشین‌های‌گذری درباره علت ترددش در این ساعت به همشهری می‌گوید: گاهی برایم پیامک تذکر می‌آید، گاهی هم جریمه می‌شوم.

خانم ما خسته شده‌ایم. مگر می‌شود بیشتر از یک‌سال کار و زندگی را در این ترافیک وحشتناک تا قبل از ساعت۱۰، تعطیل کرد؟ او ادامه می‌دهد: من شغلم فنی است.

 برای خرید لوازم یدکی مدام در شهر رفت‌وآمد می‌کنم. در ترافیک‌های غروب کارم زمان‌بر می‌شود. از وقتی این طرح اجرا شده درآمد من ۳۰درصد کمتر شده؛ چرا که مشتری‌ها در این بازار رقابتی سراغ کسانی می‌روند که هر ساعت شبانه‌روز که بخواهند در دسترس باشند.

ماشین‌ها به سرعت رد می‌شوند. تا چراغ قرمز خواجه‌عبدالله پیاده می‌روم و از صاحب یک پژو۲۰۶ سفید می‌پرسم ممنوعیت تردد شبانه چه تأثیر بر روتین زندگی‌اش گذاشته؟ این راننده پاسخ می‌دهد: من به‌عنوان کسی که تا ساعت ۸ و ۹شب باید شرکت باشم و در محل کارم حضور داشته باشم و از طرفی هم چون نگران سلامتی‌ام هستم نمی‌توانم سوار اتوبوس و مترو با آن‌همه ازدحام شوم، نمی‌فهمم این طرح چه کمکی به کنترل شیوع کرونا کرده است؟

نظر خانمی که پیاده از کنار خیابان می‌گذرد، جلب می‌شود. او هم به میان صحبت‌ها اضافه می‌شود و می‌گوید: من این ساعت شب برای خرید پیاده آمده‌ام چون دوربین سر کوچه ما ترددهای ما را ثبت می‌کند. واقعا زندگی‌مان مختل شده؛ تا کی برای موارد ساده باید تنش داشته باشیم؟ ‌

 همه مخالف ادامه طرح‌اند

به‌نظر می‌رسد کارد به استخوان همه رسیده است. نتایج یک نظرسنجی آنلاین که روزنامه همشهری در یکی از پلتفرم‌های مجازی برگزار کرده نشان می‌دهد که ۹۷درصد افراد با ادامه طرح ممنوعیت تردد مخالف‌اند. ۷۴درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که تعداد آنها به ۳۵۲نفر می‌رسد، گفته‌اند که در ابتدا قبل از ساعت اعلام شده در خانه بودند اما دیگر رعایت کردن این ساعت برایشان معنی ندارد و از ادامه دادن این وضعیت خسته‌اند.

۲۶درصد اما گفته‌اند که به واسطه شرایط مالی بدی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نمی‌توانند ریسک کنند و بعد از ساعت۱۰ در خیابان باشند و هنوز بر سر قرار قبلی هستند اما سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied