اعضای کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در نشستی تخصصی با حضور مقامات دولتی و کارشناسان، چالشهای کلان زنجیره تأمین مواد اولیه پتروشیمی، نوسانات شدید قیمت بستهبندی و پیامدهای مخرب نظام چندنرخی آرد را واکاوی کردند و بر ضرورت فوریت اصلاح سازوکارهای عرضه، حذف بسترهای رانت و ایجاد شفافیت ساختاری در زنجیره تولید تأکید کردند.
نشست تخصصی کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به ریاست رشید عزیزپور و با حضور نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کارشناسان حوزه انرژی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.
واکاوی نوسانات قیمت مواد اولیه بستهبندی، ناترازی انرژی و سیاستهای ارزی در حوزه نهادههای تولید، از محورهای اصلی این جلسه بود.
در ابتدای این نشست، کارشناسان مجموعه ویسیام به ارائه گزارشی جامع از وضعیت زنجیره تولید محصولات پتروشیمی کلیدی از جمله «پت» و «پلیپروپیلن» پرداختند که نقشی حیاتی در صنایع بستهبندی مواد غذایی دارند.
همچنین در این گزارش تأکید شد با وجود سهم 18 درصدی فروش داخلی از کل محصولات، ارزش محصولات عرضه شده در داخل کشور به مراتب بالاتر از میانگین قیمتهای صادراتی ارزیابی میشود که این امر فشار مضاعفی را بر تولیدکنندگان داخلی صنایع پاییندستی وارد میکند.
در ادامه این بخش، محمدخانی، معاون مدیریت توسعه صنایع پاییندستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نمایی از اقدامات ترمیمی دولت را ارائه داد و گفت: با تلاشهای صورت گرفته، تا کنون حدود 40 درصد از ظرفیت از دست رفته زنجیره تولید بازیابی شده و به مدار بهرهبرداری بازگشته است.
او همچنین خاطرنشان کرد: با تدابیر اتخاذ شده در زمینه تعدیل قیمتهای پایه بورسی و نزدیک کردن فرمولهای محاسباتی به نرخهای جهانی، رقابتهای کاذب و سفتهبازی در بازار برخی محصولات استراتژیک نظیر «پت» تا حد زیادی فروکش کرده است.
بخش دوم این نشست به بررسی دستورکار ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین تکلیف نرخگذاری جدید گندم و آرد اختصاص یافت.
فعالان اقتصادی حاضر در جلسه به اتفاق آرا نسبت به تداوم سیاست چندنرخی آرد هشدار دادند و آن را عامل اصلی انحراف سرمایه ملی دانستند؛ اختلاف قیمت میان آرد خبازی (یارانهای) و آرد صنف و صنعت، یک شکاف ساختاری عمیق ایجاد کرده که بهطور طبیعی زمینه ایجاد فساد، قاچاق معکوس و انحراف منابع کشور را فراهم میکند.
اعضای کمیسیون در قالب یک پیشنهاد راهبردی به دولت، خواستار آزادسازی کامل قیمت آرد و انتقال مابهالتفاوت و یارانه آن به طرح کالابرگ الکترونیک شدند تا از این طریق، مانع از قاچاق و هدررفت گندم در چرخه تولید شوند.
به اعتقاد حاضران، ثبات پایدار قیمت نان و محصولات آردبر در بازار، تنها از مسیر صنعتیسازی فرآیندهای تولید، ارتقای بهرهوری کارخانجات و تخصیص مستقیم و هدفمند یارانه به مصرفکننده نهایی امکانپذیر خواهد بود.
در ادامه جلسه فرزانه صمدیان نماینده مرکز بهبود محیط کسبوکار اتاق ایران، گزارشی از تشدید محدودیتهای اجباری و قطعیهای ناگهانی حاملهای انرژی در شهرکهای صنعتی ارائه داد.
در این راستا و با هدف مستندسازی دقیق آسیبها، مقرر شد پرسشنامهای تخصصی جهت برآورد دقیق و ریالی خسارات ناشی از قطعی انرژی میان اعضا توزیع شده و نتایج استخراجشده آن در قالب گزارشهای سیاستی به مراجع عالی تصمیمگیری کشور ارائه شود.
در پایان این نشست، عزیزپور رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با جمعبندی مباحث مطرح شده، از پیگیری جدی و مداوم پیشنهادات و مواضع بخش خصوصی در صحن شورای گفتوگو و همچنین دفتر معاون اول رئیسجمهور خبر داد.
همچنین مقرر شد دیدگاههای اصلاحی و مکتوب صنایع آردبر، کارخانجات آردسازی و تشکلهای صنعت ماکارونی در خصوص بسته جدید قیمتگذاری گندم بهسرعت جمعآوری و برای اعمال نظر بخش خصوصی به ستاد تنظیم بازار منعکس شود.
.gif)



0 دیدگاه